Padesátka je moc. Sedm měst v Německu bude zkoušet plošné zavedení limitu 30 km/h

Martin Přibyl Martin Přibyl
10. 7. 2021 6:54
Cáchy, Augsburg, Freiburg im Breisgau, Hannover, Lipsko, Münster a Ulm, sedmička německých měst, která se spojila v rámci "Městské iniciativy tempo 30" a na rozsáhlých oblastech chtějí testovat plošné zavedení rychlostního limitu 30 km/h. K projektu se má následně připojit ještě Bonn.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Shutterstock

V rámci testu bude třicítka zavedena všude, vyjmuty budou jen vybrané úseky hlavních silnic. Cílem je získat data o tom, jak omezení zasáhne jízdní řády městské hromadné dopravy, pomoci má prý zvýraznit výhody nově zaváděných cyklistických opatření a města chtějí také vyzkoušet, jak s plošně zavedeným limitem zamezit "rozlévání" dopravy mimo hlavní tahy. Klíčem k tomu by měla být výraznější omezení rychlosti nebo obytné zóny.

Podle Německého svazu měst (Deutsche Städtetag) je pak cílem upravit německé zákony tak, aby města mohla snadněji zavádět plošné omezení rychlosti na 30 kilometrů za hodinu, kde to považují za vhodné ze společenského, ekologického, architektonického i dopravního hlediska. A to i tak, aby limit mohl platit na celém území města a na silnicích v hlavní síti.

Města se brání, že novinka nemá být zaměřena proti řidičům, ale jedná se o projekt pro obyvatele města. Zavedením přísnějšího limitu prý nedojde k omezení plynulosti dopravy, ale kvalita života výrazně vzroste. Počítají s vyšší bezpečností chodců a cyklistů, nižší hlučností a čistějším vzduchem. Z ulice se má opět stát multifunkční městský prostor.

Německý svaz měst však zdůrazňuje, že cílem není, aby Německo následovalo Španělsko a plošně zavedlo třicítku jako rychlostní limit ve městě. "Chceme, aby města měla možnost udělat svoje vlastní rozhodnutí o rychlostním limitu a zkoušet nejrůznější modely," říká šéf svazu a starosta Lipska Burkhard Jung za SPD. Města a obce se podle něj dokážou nejlépe rozhodnout, které rychlosti a kde jsou příhodné.

Zmíněné Španělsko zavedlo snížený městský rychlostní limit v květnu letošního roku. Třicítka tam obecně platí na všech místních komunikacích s jedním pruhem v každém směru. Místní samosprávy mohou toto omezení zvýšit na padesátku, ale musí kvůli tomu nainstalovat příslušnou dopravní značku. Padesátka zůstává v platnosti na ulicích se dvěma a více pruhy v každém směru a na průtazích obcemi.

V principu to tedy znamená, že na většině městských bulvárů ve velkých městech, jako je Barcelona, se nadále jezdí padesátkou. Třicítka platí obecně "hlouběji v zástavbě".

 

Právě se děje

Další zprávy