reklama
 
 

Opel modernizoval konkurenta Škody Yeti i klasické rodinné MPV Zafiru. Co všechno se změnilo?

23. 10. 2016
Dva modely Opelu jsou teď modernější a hezčí. Malé SUV se jmenuje Mokka X, ze Zafiry Tourer se stala jen Zafira. Vedle změny jmen došlo i na podstatné novinky, například teď lépe svítí v noci.
Doporučujeme

Začneme tím vozem, který mají v oblibě hlavně rodiny. Zafira se při příchodu na trh v roce 2012 jmenovala Zafira Tourer, protože v nabídce automobilky zůstala v prodeji současně i minulá generace. Po letošním faceliftu, a když už se minulá Zafira dva roky neprodává, je z ní jen zkráceně Zafira. 

Jménem změny v rámci faceliftu teprve začínají. Nejviditelněji se modernizace podepsala na designu přídě s novou mřížkou chladiče a především nových světlometech. Už nemají extravagantní zahnutí připomínající bumerang, jsou konzervativnější a podle našeho názoru přitažlivější. Světlomety krášlí zdvojené LED pásky, jejich adaptivita však není tak inteligentní jako AFL světla v Astře. Mají sice až 9 světelných režimů a funkci automatické aktivace dálkových světel, jednotlivé diody se však neodstiňují jako v již zmíněném kompaktním modelu.

Nejpodstatnější novinkou v interiéru je nová přístrojová deska s uklizenějším designem. Kdo někdy vyzkoušel ovládat multimédia v dřívějších opelech, určitě by si v paměti vybavil chaos tlačítek. Zafira je po vzoru Astry uvnitř modernější a daleko přehlednější. Barevný displej je umístěn níž než dříve a panel pod ním se zbavil mnoha tlačítek, teď už tu máte opravdu jen ta, která jsou nejčastěji potřeba a snadno je najdete.

Zafira vždy bodovala prostorností v podélném směru, a to se nezměnilo. Je velmi komfortní, má totiž nadprůměrně pohodlná ergonomická sedadla. Dobře se do ní nastupuje. Oceňujeme variabilitu sedadel ve druhé řadě, kdy lze všechna tři křesla libovolně posouvat a sklápět opěradla - o některé z těchto schopností přišel například jeden z jejích nejbližších konkurentů Renault Grand Scénic, jehož test si můžete přečíst zde.

Praktičnost tedy zůstala u Zafiry největším kladem, v kufru je k dispozici hned několik posuvných háčků na tašky. Pokud potřebujete někam uklidit roletu zavazadlového prostoru, je pro ni vyhrazen prostor v podlaze kufru. Užitečný detail.

Opel přiznává, že Zafira před faceliftem měla podvozek naladěný trochu tvrdě, což je sice na hladkém povrchu fajn, ale jízda po horší silnici se posádce nemusí zamlouvat. Podvozek je údajně u modernizované verze měkčí. Nám se však zdá, že má stále rezervy, zejména na větších kolech auto na výmolech drncá a valivý hluk je výraznější než u jiných MPV (Ford Galaxy, Renault Grand Scénic).

Všechna MPV do půl milionu

Nová Zafira patří mezi rodinná víceúčelová auta (MPV) kompaktních rozměrů, tedy nižší střední třídy. Připravili jsme přehled všech kompaktních MPV do půl milionu korun.

Novinkou je funkce adaptivního tempomatu, který umí udržet rychlost od 30 do 180 km/h a s automatickou převodovkou je schopen zabrzdit až do úplného zastavení a zase se rozjet na přednastavenou rychlost. S manuálem umí zabrzdit jen do 20 km/h. Nabídka asistenčních systémů se rozšířila, přibyl systém varující před opuštěním jízdního pruhu i systém rozpoznávání dopravních značek.

Zafira má jednoduše nastavený ceník, existují jen dvě výbavy - Edition a Innovation. Ceny se pohybují od 455 900 Kč do 666 900 korun. Systém OnStar, který řidiče propojí z vozu s operátorem, může mu pomoci vyhledat odcizené vozidlo nebo ho zachránit při nehodě, je za paušální příplatek k dispozici u vyšší výbavy. Podrobný článek, jak systém funguje, jsme publikovali zde. Úroveň konektivity je vysoká, ve voze můžete mít i wi-fi hotspot se schopností připojit až 7 zařízení naráz.

Nabídka motorů zůstává po faceliftu beze změny, nejdostupnějším modelem je 1.4 Turbo/88 kW, my jsme vyzkoušeli vrcholnou benzinovou verzi 1.6 Turbo se 147 kW, která vyniká kultivovaností a pružností ve středních otáčkách. Manuální převodovka má sice delší, ale dobře odstupňované dráhy, spotřeba je však vyšší i při relativně běžném jízdním tempu (9,1 l). V nabídce motorů najdete i verze s pohonem na LPG a CNG.

K porovnání s konkurencí jsme vzali dvoulitrový naftový motor a proti faceliftované Zafiře postavili modernizovaný Citroën Grand C4 Picasso a Volkswagen Touran.

Mokka X - modernizovaný crossover se chce víc líbit

V centrále Opelu existuje nové oddělení, které se zabývá jmény. Na jeho popud se Mokka jmenuje po faceliftu Mokka X. Písmeno X totiž bude v budoucnu označovat všechny crossovery (křížence více kategorií) a poloterénní vozy kategorie SUV v portfoliu značky a už příští rok Opel v Ženevě představí nový crossover, který vyplní prostor po větší Antaře. Mokka X, stejně jako Zafira, se v rámci modernizace zaměřila především na design. Už není tak boubelatá a nové světlomety jí sluší. I nadále bude v hledáčku zejména starších párů, a to proto, že ve voze se sedí výš a řidič má před sebou tradiční velký volant a nad ním výborný výhled.

Přístrojová deska je podobně jako u Zafiry mnohem uklizenější a působí kvalitně, má však v porovnání s ní mírně usedlejší vzhled, přestože zmiňovaný velký volant je to jediné, co při modernizaci palubní desky Mokky X zůstalo. 

V nabídce pohonných jednotek se objevuje nová verze, kterou je benzinový motor s automatem (1.4 Turbo/112 kW) a pohonem všech kol. Jde o vrcholný model, silnější motor se pro Mokku X ani nenabízí. Ač se nakonec v drtivé většině prodají auta s pohonem předních kol s manuálními převodovkami, existence této varianty údajně přiláká do showroomu Opelu nové zákazníky. Málokterý konkurent Mokky X tuto variantu v nabídce má, patří mezi ně de facto jen Škoda Yeti a Mazda CX-3.

Mokka X dostala stejné adaptivní LED přední světlomety jako má modernizovaná Zafira, za příplatek je k dispozici navigace s 8palcovým displejem a funkce OnStar. Ceny jsou nastavené příznivě, začínají na 377 900 Kč pro 1.6/85 kW, což je o 22 000 Kč méně, než dáte za nejlevnější Škodu Yeti 1.2 TSI/81 kW.

My jsme však krátce vyzkoušeli motor z opačné strany nabídky, kterým je 1.6 CDTi/100 kW s pohonem všech kol a manuální převodovkou. Je to nejdražší verze Mokky X, v nejlevnější Enjoy nestojí méně než 554 900 Kč. Je potřeba si zvyknout na tužší chod spojkového pedálu i delší zpřevodování manuální převodovky, spotřeba necelých 6 l je ale na poměry malých SUV s pohonem všech kol velmi příznivá.

Testovaný Opel Mokka jsme porovnali se Škodou Yeti a Suzuki Vitara.

autor: Eva Srpová

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama