Do revíru Škody Fabia přichází nová konkurence. Šestý Opel Corsa má nečekané trumfy

Šestá generace Opelu Corsa sází na výrazný vnější design.
Šestá generace Opelu Corsa je zcela nová, poprvé od roku 2006 má novou platformu.
Jde o modulární řešení CMP koncernu PSA, které využívá například i Peugeot 208.
To znamená, že jedna platforma může mít benzinový, naftový nebo elektrický motor. Vše se navíc vyrábí na jedné lince.
Novinka je pak o něco větší než stávající Corsa, což znamená více místa uvnitř.
Foto: Opel
Jan Matoušek Jan Matoušek
12. 6. 2019 12:01
Třída malých aut, kam patří i Škoda Fabia, zažívá v letošním roce zemětřesení. Už na jaře Francouzi odhalili nové generace Peugeotu 208 a Renaultu Clio, teď je následuje šestá generace Opelu Corsa. A jde od roku 2006 o první zcela novou generaci německého bestselleru. Ta je příbuzná s Peugeotem 208, což mimo jiné znamená, že přijede také v čistě elektrické variantě.

Čekání na nový Opel Corsa bylo dlouhé. Končící pátá generace modelu totiž, navzdory designovým změnám, technicky sdílela hodně se čtvrtou generací malého vozu z roku 2006. Až aktuální šesté vydání je tak skutečně od základu nové.

Pro Opel jde o jeden z prodejně nejdůležitějších modelů. A vůbec poprvé přijede i v čistě elektrické verzi. Tu, se jménem Corsa-e, dokonce Němci odhalili jako první, dlouho před klasickými spalovacími variantami. Právě v oblasti techniky Corsa nejvíce těží z toho, že Opel před dvěma roky převzal francouzský koncern PSA.

Šestá generace malého vozu tak stojí na modulární platformě CMP, kterou sdílí například s Peugeotem 208. Její výhodou je variabilita - jeden technický základ může sloužit k instalaci benzinového, naftového i elektrického pohonného ústrojí. Všechny tři verze se navíc dělají na jedné lince, není potřeba stavět speciální fabriku. Tak to bude fungovat v Trnavě, až se tam naplno rozběhne výroba druhé generace 208, i ve španělské Zaragoze, kde se bude vyrábět Corsa.

Elektromotor v útrobách malého vozu má 100 kW a 260 Nm. To stačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy, zatímco z klidu na poloviční rychlost se Corsa dostane za 2,8 sekundy. Udávaný dojezd je 330 km, k čemuž stačí akumulátor o kapacitě 50 kWh. Technika se tedy od Peugeotu e-208, představeného v Ženevě, neodlišuje. Stejná je i nabídka tří jízdních režimů Normal, Sport a Eco, kdy především v tom posledním se prodlouží dojezd elektromobilu.

Schéma elektrického pohonu Opelu Corsa.
Schéma elektrického pohonu Opelu Corsa. | Foto: Opel

Dobití akumulátorů z 0 na 80 procent kapacity zabere půl hodiny - ovšem pouze v případě využití 100kW rychlonabíječky. Standardní dobíjení znamená až jednofázovou 7,4kW nabíječku, respektive třífázovou 11kW nabíječku ve vyšších výbavových stupních.

Elektrickou variantu doplní rovněž spalovací jednotky. Pokud bude nabídka nadále kopírovat 208, dostane Corsa tříválcovou benzinovou dvanáctistovku s výkonem 55, 73 nebo 96 kW. Chybět by neměla ani naftová patnáctistovka se 73 kW.

Elektrifikace Opelu

"Do roku 2024 nabídneme elektrifikovanou verzi každého modelu," slibuje šéf Opelu Michael Lohscheller. Elektrická Corsa je tak jenom současnou špičkou ledovce. Spolu s ní totiž německý výrobce oznámil také uvedení plug-in hybridní verze SUV Grandland X Hybrid4. Ta počítá s benzinovou šestnáctistovkou o výkonu 147 kW a dvěma elektromotory. Každý s výkonem 80 kW - přední je spojen s osmistupňovým automatem, zadní je integrován do nápravy. Konkurent Škody Karoq tak poprvé dostane pohon všech kol. Energii elektromotorům poskytuje 13,2kWh akumulátor, který by měl stačit na ujetí 52 km bez jakýchkoliv emisí. Plně elektrickou verzi pak v příštím roce dostanou užitkové Vivaro a nástupce SUV Mokka X.

Že je nová Corsa skutečně nová, je vidět i na první pohled. Konstruktéři se zbavili vyšší stavby karoserie, naopak přidali na šířce a výrazně tím zatraktivnili vnější vzhled. Na fotografiích působí vůz dynamicky, výrazně se přitom inspiroval SUV Crossland X a Grandland X, případně novou Insignií. Zadní část karoserie s do boků protaženými světlomety pro změnu připomíná Astru.

Francouzský vliv na Opel je patrný i v otázce individualizace. Nová Corsa tak nabídne kontrastní lakování střechy v černé nebo bílé, litá kola o velikosti 16 nebo 17 palců či odlišné lakování zrcátek nebo lišty v masce chladiče.

Stejně jako karoserie, i kabina svým designem odkazuje na další modely v nabídce Opelu. Hlavním prvkem je dotyková obrazovka s úhlopříčkou až 10 palců. K dispozici bude i menší sedmipalcové provedení. Součástí multimediálního systému může být navigace, dalším příplatkovým prvkem bude digitální přístrojová deska. Zároveň právě v interiéru se nejvíce odhaluje jinak spíše technická příbuznost s novým Peugeotem 208 - společným řešením je volič automatické převodovky.

Opel Corsa-e

Rozměry (d/š/v): 4060/1765/1435 mm
Rozvor náprav: 2538 mm
Výkon: 100 kW
Točivý moment: 260 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,1 s
Dojezd: 330 km
Cena: od 29 900 euro

Použitím nové platformy narostla délka malého modelu na 4060 mm, zatímco rozvor se prodloužil na 2538 mm. Obě hodnoty jsou větší než v případě Škody Fabia a zároveň Corsu řadí mezi nadprůměrně velká auta v celé třídě. Přesto je rozvor kratší než například u nového Renaultu Clio s 2583 mm, případně Dacie Sandero s 2589 mm.

Zatímco velikost kufru Opel nezveřejnil, v tiskové zprávě uvádí, že navzdory střeše snížené o 48 mm nedošlo ke snížení místa nad hlavou cestujících vzadu. Co se snížilo, to je o 25 mm pozice sedadla řidiče. Opel zároveň tvrdí, že má nová Corsa nižší těžiště a lepší jízdní vlastnosti.

Z větších aut pak i do segmentu malých vozů začaly pronikat nejnovější asistenční systémy. U Corsy jsou největší novinkou světlomety LED matrix, které neoslňují protijedoucí řidiče a přizpůsobují se nejen dopravě, ale i prostředí (to například znamená, že mimo město jsou automaticky zapnutá dálková světla). Ve výbavě pak nebudou chybět pomocníci jako udržování v jízdním pruhu, automatické nouzové brzdění, sledování slepého úhlu nebo čtení dopravních značek.

Do prodeje zamíří šestá generace Opelu Corsa ve druhé polovině letošního roku. Elektrická Corsa-e zároveň již zná svou cenu na německém trhu, která startuje na 29 900 eurech. V přepočtu to znamená necelých 770 tisíc korun. Nejlevnější Renault Zoe stojí v Německu 21 900 eur, ovšem s 22kWh baterií, Nissan Leaf začíná v Německu na 36 800 eurech se 40kWh baterií. Škoda Fabia pak u západních sousedů startuje na 13 090 eurech s litrovým tříválcem o výkonu 44 kW.

 

Právě se děje

Další zprávy