Šéfdesignér Škody: Čtyřoká Octavia má silný charakter. Příští generace na ni naváže

Šéfdesignérem Škodovky je Oliver Stefani od 1. září 2017, podívejte se, které modely ovlivnil.
Ačkoliv Stefani nastoupil do Škodovky v září 2017 a v březnu 2018 se v Ženevě prezentoval koncept Vision X, stihl jej německý designér částečně ovlivnit. Přidal třeba nápis "Škoda" místo zadního loga.
Z konceptu Vision X se v letošním roce stalo nejmenší SUV Škody - model Kamiq.
Ten si ponechal i řešení pátých dveří.
Kabina přebírá nový koncept s volně stojící obrazovkou, který představila kompaktní Scala.
Foto: ČTK
Jan Matoušek Jan Matoušek
14. 3. 2019 12:36
Letošní a příští rok budou pro Škodovku z pohledu nových modelů zásadní. Letos se na trh dostane dvojice Scala a Kamiq, příští rok přijede první elektromobil na platformě MEB a také nová generace Octavie – bestselleru mladoboleslavské automobilky. „Příští Octavia bude mít silný charakter,“ prozradil v rozhovoru s Aktuálně.cz na ženevském autosalonu šéfdesignér Škoda Auto Oliver Stefani.

Oliver Stefani nahradil v září 2017 ve Škodovce Jozefa Kabaně, který se vydal k BMW. Německý designér od té doby pracuje na vlastní identitě mladoboleslavských modelů. Už loňský koncept Vision X, z něhož se v letošním roce stal Kamiq, nesl některé Stefaniho designové prvky. Nejdiskutovanější byl nápis Škoda místo loga na pátých dveřích.

Prvním modelem, který tento prvek dostal v sérii, byla kompaktní Scala. Následoval Kamiq a v Ženevě jej mají i Kodiaq a Karoq. "V některých zemích není logo Škoda tak dobře známé, když bude mít auto nápis, každý si může přečíst, o jaký model a značku se jedná," vysvětlil Stefani, proč se na nových modelech objevuje toto řešení.

"Ano. Je to součást naší nové strategie. Takže i na dalších vozech, které budou následovat, najdeme na zádi nápis Škoda místo loga," odpovídá jednoznačně na otázku, jestli podobné řešení dostanou postupně všechny modely české automobilky.

Nápis "Škoda" místo loga dostala jako první kompaktní Scala.
Nápis "Škoda" místo loga dostala jako první kompaktní Scala. | Foto: Škoda Auto

Stát by se tak mělo i v případě nové Octavie, která patří k nejočekávanějším novým modelům příštího roku. Není divu, Škoda je s liftbackem či kombi úspěšná nejen na domácím trhu, ale také v celoevropském či celosvětovém měřítku. Loni se Octavia vešla mezi 35 nejprodávanějších aut světa, a to přesto, že její design je po modernizaci a příchodu rozdělených světel vnímán spíše rozporuplně.

To částečně připouští i Stefani, na druhou stranu sám současnou generaci tak kontroverzně nevnímá. "Přestože se někomu design nemusí líbit, pro mne osobně je Octavia vyjádřením silného charakteru," říká na adresu díla svého předchůdce Jozefa Kabaně. "Když jedu z Prahy do Mladé Boleslavi, tak i z dálky rozpoznám, jestli se jedná o Octavii nebo Superb," doplňuje německý designér.

"Příští Octavia bude mít rovněž silný charakter. Nemohu vám prozradit, jak bude vypadat, ale myslím, že se vám bude líbit," láká Stefani na čtvrtou generaci modelu na pomezí nižší střední a střední třídy.

Největším tématem nejen ženevského autosalonu však není Octavia, ale jsou to elektromobily. Konec konců, jeden takový má na svém stánku i Škoda. Jde o koncept Vision iV, předobraz sériového elektrického SUV-kupé, které přijede v příštím roce. "Je to první auto, které je stoprocentně navrženo mnou a mým týmem," řekl Oliver Stefani na adresu nového konceptu.

Škoda Vision iV je prvním modelem značky, který vznikl plně pod Stefaniho vedením.
Škoda Vision iV je prvním modelem značky, který vznikl plně pod Stefaniho vedením. | Foto: Škoda Auto

Tím je tak zodpovězena často diskutovaná otázka, který vůz bude Stefaniho prvním kompletním dílem. Designér zároveň dodává, že ovlivnil nějakým způsobem vzhled všech aut, přicházejících od roku 2017, a která se začnou postupně vyrábět. "Naše auta musí být do budoucna emocionálnější," uvedl.

Nejvýraznějším prvkem konceptu jsou přední světla propojená skrz masku chladiče. "Chtěli jsme autu propůjčit ještě něco, čím se bude odlišovat, něco nad rámec toho, co známe v designovém jazyce Škoda," prozradil Oliver Stefani, proč zvolil takto výrazný prvek.

Oliver Stefani

Šéfdesignér Škody Auto se narodil 26. května 1964 v německém Braunschweigu. Vystudoval průmyslový design na Vysoké škole výtvarných umění v Braunschweigu a následně design dopravních prostředků na Art Center College of Design v kalifornské Pasadeně. V roce 1992 nastoupil k Volkswagenu, odkud v roce 1999 odešel. Do německého koncernu se vrátil v roce 2002 a v roce 2015 se stal šéfem exteriérového designu u VW. Od 1. září 2017 je šéfdesignérem Škody.

Jestli něco podobného dostane i sériová verze, neprozradil, nicméně i elektromobily by podle něj měly mít vlastní tvář. "Snažíme se držet jasné designové strategie a chceme, aby byl vůz Škoda k naší značce z dálky rozpoznatelný a přiřaditelný. Určitě bychom se ale neměli dopustit chyby, že všechny naše vozy budou vypadat stejně," doplnil Oliver Stefani.

Jak bude sériové elektrické SUV vypadat, uvidíme v příštím roce. Již letos uvede okřídlený šíp na trh elektrické Citigo a spolu s modernizací celé řady i plug-in hybridní Superb. Celkem do roku 2022 Škoda Auto představí deset elektrifikovaných modelů.

 

Právě se děje

Další zprávy