Ojetý Hyundai i40: Za méně peněz docela dost muziky. A hlavně spolehlivosti

Martin Frei Martin Frei
18. 1. 2020 6:33
Postavit dobré auto je jedna věc, přesvědčit o jeho kvalitě zákazníky pak věc docela jiná. Ve střední třídě je podstatný i urozený původ, a tak Hyundai i40 hraje celý život druhé housle. Dnes už také nezamaskuje generační stáří a součtem obojího jsou nižší ceny ojetin. Přesto jde o fortelné auto, které byste v bazaru neměli přehlédnout.
Foto: Martin Frei

Že Hyundai umí vyrobit bytelné auto střední třídy, dokázala už poslední Sonata z roku 2005. Působila ovšem příliš nenápadně a krabicovitě a Hyundai i40 díky evropským designérům dostal do vínku mnohem víc emocí a oblých křivek. I po osmi letech vypadá nápaditě a s jiným autem si jej nespletete.

Za kupátkově ladné linie a dobrou aerodynamiku se ovšem platí nízkou střechou a skloněnými sloupky. Pod nimi se musíte při nastupování protáhnout a za jízdy je kolem nich špatný výhled. Sezení je vpředu nicméně velmi pohodlné. Vzadu je dost místa před koleny, nízko uložený sedák ale nepodepře nohy a moc místa nezbývá ani nad hlavou.

Foto: Martin Frei

Agresivní marketing Hyundai obnášel bohatou standardní výbavu. Odpadají tedy holátka s plastovým volantem a "švihadly" ve dveřích. Všechna auta mají klimatizaci a diodové denní svícení, setkat se lze i s vyhřívaným volantem. Po letech vše funguje spolehlivě, varovat ale musíme před xenonovými světlomety. Jeden stojí čtyřicet tisíc a jsou mezi námi tací, kteří by si je v noci přišli vypůjčit právě z vašeho vozu.

Foto: Martin Frei

Švihácky tvarovaný sedan u nás dělal jen 20 % prodejů, nejčastěji tedy narazíte na praktičtější kombi. Půdorys kufru má velkorysý a pár velkých cestovních tašek naskládáte i vedle kočárku. Stěhovácké vršení věcí na sebe už tu tolik nejde, protože i kombík honí módu (nebo aerodynamiku) a elegantně klesající střecha prostor na výšku omezuje.

Překvapit může kuriózní okolnost, že Hyundai i40 má "v nabídce" v podstatě jediný motor, a to diesel neobvyklé kubatury 1,7 litru. V ceníku kromě toho existovaly ještě benzinové agregáty 1.6 a 2.0 GDI, ale v bazaru je neuvidíte, protože je nikdo nekupoval. O nic jste nepřišli, ani jeden z nich jízdně nestojí za řeč a dlouhodobá spolehlivost je kvůli přímému vstřikování nejistá.

O dieselu potřebujete vědět dvě věci. Zaprvé není rychlý. Se silnými verzemi dvoulitrů Volkswagenu a Fordu neudrží krok a předjíždění musíte trochu plánovat. Zadruhé je ovšem vzorně spolehlivý a nikdo vám v něm nebude dodatečně přehrávat software kvůli emisím.

Foto: Martin Frei

Pozor je třeba dát jen na ročníky 2011 až 2013, které trpěly defekty bloku motoru a měly být v rámci záruky kompletně vyměněny, což je třeba u konkrétního vozu ověřit. Od roku 2014 je problém odstraněn a vůbec nejlépe jezdí varianta Euro 6 od roku 2015. Poznáte ji podle výkonu zvýšeného ze 100 na 104 kW, je citelně tišší a z nízkých otáček nastupuje plynuleji.

Hyundai i40

Na trhu: od 2011 dosud
Vnější rozměry: 4775 x1815 x 1470 mm
Rozvor: 2770 mm
Kufr: 554 l (kombi)
Motory benzin: 1.6 GDI (99 kW), 2.0 GDI (130, později 121 kW)
Motory diesel: 1.7 CRDi (85 a 100, později 104 kW)
Ceny ojetin: 150 000 až 550 000 Kč

Zájemce o automat potěší, že Hyundai má jedny z nejspolehlivějších samočinných převodovek dnešní doby. To se týká jak původního (a plynulejšího) planetového provedení s hydraulickým měničem, tak dvouspojkové skříně dodávané od roku 2015, která je na oplátku úspornější.

Právě tuto verzi, tedy 1.7 CRDi DCT jsme si ke krátkému testu vypůjčili v centru zánovních vozů Mototechna. Na tříletém voze s nájezdem pouhých 36 000 km nebylo podle stavu interiéru ani podvozku znát žádné opotřebení. Což jistě ospravedlňuje cenu 389 900 Kč, o 300 000 Kč nižší než u nového vozu. I pětileté ojetiny pak vyjdou o 60 až 80 000 Kč levněji než Passaty a Superby, což je za trochu méně koní zajímavá nabídka.

Foto: Martin Frei

Zůstává tedy jen obecný nešvar asijských značek, drahé specifické díly. Kromě nepovinných xenonů to potvrzuje dieselový filtr pevných částic za 90 000 Kč. Spokojení uživatelé Hyundaie i40 i informace ze servisů však naznačují, že při běžném kilometrovém proběhu filtr ani další drahé součástky potřebovat nebudete.

Nabídku ojetých aut za zajímavé ceny najdete tady.

 

Právě se děje

před 52 minutami

Vědci zkoumali tweety o klimatu, čtvrtinu vytvořili falešní "boti"

Za čtvrtinou příspěvků stály v průměrný den automatizované účty, neboli "boti". Takové je hlavní zjištění badatelů z americké Brownovy univerzity, kteří zkoumali miliony tweetů z roku 2017 na téma klimatických změn. Výsledná studie ještě nebyla zveřejněna, přístup k ní ale získal deník The Guardian. Ten na základě zjištění píše, že diskuse na Twitteru jsou "překrucovány armádou botů" ve prospěch popírání vědeckých poznatků.

Předmětem výzkumu bylo 6,5 milionů tweetů z více než měsíčného období kolem 1. června 2017, kdy americký prezident Donald Trump ohlásil odstoupení své země od pařížské klimatické dohody. Příspěvky o klimatických změnách pocházely od neautentických účtů. Ty neovládají běžní uživatelé, ale spíše software, jehož prostřednictvím může jediná osoba zadávat instrukce skupině profilů, které pak samostatně vytvářejí obsah nebo sdílejí a "lajkují" existující sdělení.

"Tato zjištění nasvědčují tomu, že mechanizovaní boti mají významný dopad při zvyšování dosahu odmítavých tvrzení o klimatické změně, včetně podpory pro Trumpovo odstoupení od pařížské dohody," cituje The Guardian z dosud nezveřejněné studie.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 52 minutami

Na SP v Rašnově bodoval z Čechů jen Koudelka, vyhrál Geiger

V závodě Světového poháru ve skocích na lyžích v Rašnově bodoval z Čechů pouze Roman Koudelka, který obsadil 27. místo. Viktor Polášek, Vojtěch Štursa ani Čestmír Kožíšek nepostoupili do druhého kola. Vyhrál Němec Karl Geiger, který na středním můstku jako jediný dosáhl hranice sta metrů.

Koudelka skočil v prvním kole 89 metrů a mezi bodovanou třicítku postoupil z 27. místa. Ve druhém si připsal o metr kratší pokus, ale v pořadí si nepohoršil. Polášek skončil osmatřicátý těsně před Štursou, Kožíšek obsadil 45. místo.

Geiger vedl už po prvním kole, ve druhém zopakoval stometrový pokus a druhého krajana Stephana Leyheho porazil o necelých šest bodů. Třetí místo obsadil lídr Světového poháru Rakušan Stefan Kraft, průběžně druhý Geiger stáhl jeho náskok na 118 bodů.

V Rašnově dosud v rámci SP skákaly pouze ženy. Muži se po dnešní premiéře v transylvánském areálu utkají o body i v sobotu.

Další zprávy