Suzuki S-Cross je nenápadný všeuměl. Ojeté se vyplatí navzdory vyšší ceně

Suzuki S-Cross je nenápadný všeuměl. Ojeté se vyplatí navzdory vyšší ceně
Lehce pompézní maska a oplastované blatníky odvádí od pozornost od skutečné výšky karoserie, jíž S-Cross vděčí za výbornou prostornost.
Verze před faceliftem z let 2013 až 2015 vypadala citelně skromněji.
Jenoduše pojatá palubní deska a ustupující středová konzola přispívají ke vzdušné atmosféře kabiny.
Hodně bazarových aut má na tomto místě specifické originální rádio. Dvoudinová jednotka s navigací a mobilní konektivitou se dodávala do vyšších výbav.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
18. 5. 2021 6:01
Tohle auto navrhla chytrá horákyně. Tváří se jako SUV, ale vlastně je to hatchback. Vypadá zálesácky, ale nemusíte do něj namáhavě šplhat. I vzadu má pohodná sedadla a kufr o dost větší než Golf. Až do roku 2016 se prodávalo s jednoduchým benziňákem bez turba a celkově skoro nezlobí. Jen jich holt není na trhu moc, a tak se nesmíme divit vyšší ceně.

O německých autech se někdy říká, že jsou nudně dokonalá, o japonských, že jsou dokonale nudná. Takovému pohledu na svět notně nahrávala první verze Suzuki S-Cross z roku 2013. Než ji osvěžil facelift s pompéznější maskou, vypadala zejméně v levnějších verzích jako šedá myš zatoulaná odkudsi z 80. let.

Jen neobvyklé proporce s vyšší střechou a oplastovanými blatníky prozrazují příslušnost k módnímu žánru crossoveru neboli křížence SUV s hatchbackem. Což je první důvod, proč S-Cross stojí za pozornost.

Do většiny SUV se totiž nenastupuje moc pohodlně, musíte šplhat přes zvýšenou podlahu a zároveň se hrbit pod skloněným sloupkem. S-Cross má vlastně blíž k malému MPV. Má vyšší celou kabinu, zatímco podvozek je zálesácky vyšponovaný spíš symbolicky. Světlá výška 170 mm je srovnatelná s Octavií Scout a pohon všech kol má méně než polovina vozů.

Uvnitř panuje vzdušnější atmosféra než v Golfu, Astře nebo Méganu. Řidič má skvělý výhledn ven a pohodlná křesla podrží na delších cestách nejen vpředu, ale i vzadu, kde se na rozdíl od většiny dnešních aut nesedí tak nízko u podlahy. Také kufr objemem 430 litrů obyčejné hatchbacky přerůstá, odpovídá spíš menším SUV jako Nissan Qashqai a Mitsubishi ASX.

Výbava byla v prvních letech dosti strohá, narazit můžete na vozidla bez připojení bluetooth, dokonce i bez zásuvky USB. Nadšení nebudí ani výkon základních halogenových světlometů. Plně vybavené kusy jsou ale také na zvážení. Panoramatická střecha citelně snižuje tuhost už tak velmi odlehčené karoserie, jež se o to hůř brání rázům pérování na hrbolech. Vytrestat vás může i adaptivní tempomat, jemuž chronicky odchází radar za 30 000 Kč.

K pohonu první roky nejčastěji sloužila stará dobrá benzinová šestnáctistovka bez turba o výkonu 88 kW. Závodníka z S-Crossu nedělá, lehoučkou karoserii ale rozpohybuje snadno a ani na dálnici netrápí posádku nadměrným hlukem.

Od faceliftu v roce 2017 ji vystřídaly nové přeplňované motory BoosterJet. Tříválci 1.0 (82 kW) ani větší čtrnáctistovce (103, později 95 kW) není co vytknout. Chovají se spolehlivě, běží tiše a jsou naladěné nezvykle lineárně - netrpí překotným "rozfoukáním" v nejnižších otáčkách, což je ideál citlivého řidiče. Jen holt jako všechny motory s přímým vstřikováním vyžadují výhradně kvalitně aditivovaný benzin a nemají rády trvalý provoz na krátké vzdálenosti.

Pod zkratkou 1.6 DDiS se v S-Crossu nabízel diesel od Fiatu. Jako nový jezdil krásně, ale dnes nad ním děláme otazník. První dva ročníky s emisní třídou Euro 5 už mívají svoje najeto a novější Euro 6 nyní prochází už druhou akcí na úpravu emisního softwaru. Konkrétní zkušenosti s ní zatím nejsou, ale ze zkušeností u Volkswagenu i Mercedesu obecně soudíme, že "učení starého psa novým kouskům" neprospívá životnosti okruhu recirkulace spalin. I bez nich je třeba dodat, že originální filtr pevných částic má šestimístnou cenu a druhovýroba neexistuje.

Zájemce o automat naopak potěší desetiletá záruka bez omezení kilometrů na převodovku CVT u benzinového motoru 1.6 l, samozřejmě podmíněná plnou servisní historií. Jak u této, tak u pozdějšího planetového automatu s motory BoosterJet doporučujeme výměny oleje po 60 000 km, přestože je servisní plán výrobce nevyžaduje.

Co vám některé opravny Suzuki nabídnou samy, jsou preventivní protikorozní nástřiky spodku karoserie. Přestože se S-Cross vyrábí v Maďarsku, jeho odolnost proti rzi o moc nepřevyšuje asijskou ligu. Kritická je zejména zadní část podlahy, přední pomocný rám, dlouhodobě pak dutiny nosníků.

Obzvlášť odolný není ani lak, a tak se po zimě vyplatí pozorně zkontrolovat všechny ťukance po odletujících kamíncích, aby od nich auto nezačalo kvést.

Ojeté Suzuki S-Cross

Na trhu: od 2013
Ceny ojetin: 280 000 až 450 000 Kč
Vnější rozměry: 4300 x 1785 x 1580 mm
Rozvor: 2600 mm
Kufr: 430 l  
Motory benzin: 1.6 VVTi (88 kW), 1.0 BoosterJet (82 kW) 1.4 Boosterjet (103 kW, od 2020 95 kW) 
Motory diesel: 1.6 DDiS (88 kW) 

Vyšší cena dílů a jejich omezená nabídka představují obecně hlavní nevýhodu japonských značek. U čtyř- nebo pětiletého vozu to ovšem není velká potíž. Zejména když benzinové verze Suzuki S-Cross dělají to, co dělávali jeho předchůdci odjakživa: patnáct let bezstarostně jezdili jen za palivo, olej a svíčky.

Sečteno a podtrženo jde o velmi zajímavou koupi, a to i za ceny, kterým se moc nechce pod 350 000 Kč. Potvrdil to i tříletý zlatohnědý exemplář z AAA Auto, který stál ještě o čtyřicet tisíc víc. Také měl ovšem najeto jen 35 000 km. Inu, kouzlo vozu s původem u soukromé klientely. Kromě nevelkého výběru v bazarech ceny odrážejí současný hlad po ojetinách i zdražování nových vozů. Za S-Cross jako "funglovku" dnes u dealera necháte přes půl milionu korun. 

 

Právě se děje

Další zprávy