Studie na základě tisíců prověřovaných aut odhalila, že ze všech vozů lustrovaných na platformě společnosti v roce 2024 měly nejvyšší podíl záznamů o poškození modely značky BMW. Ty byly v minulosti účastníkem dopravní nehody v 67,4 procenta případů. Hned za BMW následovaly vozy značek Hyundai (64,9), Lexus (62,6), Audi (59,3) a Land Rover (58,5 procenta).
Není bez zajímavosti, že BMW a Hyundai vede žebříček značek s vysokým podílem bouraných ojetin nejen u nás, ale i v rámci třiceti států, kde carVertical působí. Z globálního pohledu je pak třetí nejčastěji bourající značkou Subaru.
Pokud auto v minulosti prošlo nehodou, znamená to pro nového vlastníka potenciální komplikace. Nejen že se tím snižuje hodnota vozu při jeho dalším prodeji, ale v případě neodborné opravy se dají očekávat i vyšší náklady na údržbu. Za situace, kdy při nehodě vystřelily airbagy a vůz utrpěl strukturální poškození, je v sázce i bezpečí posádky.
"Často to funguje tak, že k nehodě vozu dojde v jedné zemi a k levné opravě a následně prodeji v zemi druhé. Mnoho aut, která za sebou mají závažnou nehodu, se do Evropy dováží z USA," říká tiskový mluvčí carVertical Matas Buzelis. Podle něj se auto v zemi původu stane účastníkem nehody zhruba každých pět až deset let. "Vzhledem k tomu, že průměrné stáří vozů prověřovaných ojetých aut v České republice je 10,7 let, je pravděpodobné, že už mají tato vozidla alespoň jednu nehodu za sebou."
Naopak větší šance, že auto nikdy nebouralo, je trochu paradoxně u kompaktních vozů do města. Mezi značky s nejnižším počtem zaznamenaných nehod patří Mazda (43,2 procenta prověřovaných vozů), Opel (43,6) a Seat (44 procent).
Ze statistik lze také vyčíst, na kolik taková oprava havarovaného vozu vyjde. A celkem očekávaně obsadily příčky s nejvyššími hodnotami prémiové značky: Zdaleka nejvíc stála loni v Česku oprava bouraného Porsche, v průměru 228 199 korun. Oproti tomu se 104 501 korun u Lexusu a 101 899 korun u Mercedesu nezdá být až tolik.
Podle průzkumu mělo každé prověřované Porsche v průměru 1,8 záznamu o poškození, stejné číslo vyšlo i pro Lexus. O něco méně, 1,6 záznamu, měly vozy Mercedes-Benz.
Nejlevněji ovšem škodu na autě napravili majitelé značky Hyundai, v průměru za 57 719 korun. Jen o málo víc zaplatili vlastníci Citroënů (61 230 Kč) a Peugeotů (61 963 Kč).
Jak v Česku, tak i v ostatních sledovaných zemích bývají podle údajů carVertical častěji bouraná výkonnější auta. Z toho může plynout, že jejich řidiči častěji riskují, případně přeceňují své schopnosti. "Ne každý záznam o poškození automaticky znamená, že je třeba se nákupu obávat, ale vždy je rozumné se poradit s automechanikem, pokud v přehledu takový záznam spatříte," uzavírá Matas Buzelis.