Sen českých rodin Škoda Octavia III jako ojetina: Bazary jimi praskají ve švech

Martin Frei Martin Frei
13. 12. 2019 6:02
Octavia je pro mnohé synonymem nudného služebního auta. Všudypřítomná a okoukaná a co do komfortu průměrná. Firmy ji pořizovaly nejčastěji s hlučným dieselem a skromnou výbavou, a protože se jich nyní postupně zbavují, bazary je pomalu skládají na sebe. Octavia je ale v mnohých ohledech dobrá koupě. Protože je současně také praktická, spolehlivá a nezruinuje vás ani v servisu.
Foto: Martin Frei

Octavia třetí generace přišla ve šťastnou chvíli. Koncem roku 2012 se Evropa začala oklepávat z dozvuků krize a prodeje aut znovu rostly. Od té doby závod v Boleslavi vychrlil přes čtyři miliony Octavií, takže dnes je opravdu z čeho vybírat. Nejtypičtější firemní auto s chudší výbavou a motorem 1.6 TDI už pro bazary znamená téměř nutné zlo s minimální marží. Tím zajímavější koupí může být pro vás.

Foto: Martin Frei

Uživatelské přednosti Octavie není třeba dlouze rozebírat. Na prvním místě prostorná kabina, kde se vpředu pohodlně rozvalí i urostlí jedinci, a když vzadu přikurtujete malé děti do autosedaček, nekopou vám do opěradla. Také v kufru zbude vedle složeného kočárku ještě spousta místa na další zavazadla. Kdo rád řídí, ocení také jízdní obratnost a pevné kramfleky podvozku, který si nechá líbit i trochu toho "závodění".

To má ovšem i odvrácenou stranu. Konstrukčně jednoduchý podvozek běžných verzí spojený s tuhým pérováním nemá rád české rozbité silnice, na kterých bouchá a kope, což se navíc hlasitě akusticky roznáší po mohutné karoserii z tenkých zvonivých plechů. Nejpohodlněji proto Octavia jezdí na menších kolech s vyšším profilem pneumatik. Mezi silné stránky nepatří ani výkon světlometů, a to ani příplatkových xenonových.

Kupujícího ojetin ovšem víc než dokonalý komfort zajímají náklady na údržbu a tady se Octavia ukazuje jako pracovitá a nenáročná Češka. Podvozek i tlumiče vydrží přes 200 tisíc km bez vůlí. Velmi dobrá je i odolnost brzd. Karoserii systematicky nenapadá ani koroze, u starších vozů si zaslouží pozornost jen rám přední nápravy z hůř ošetřeného plechu.

Vzhledem k oblíbenosti u firem nepřekvapí, že benzinových Octavií je na trhu méně. Nejčastější mezi nimi je základní 1.2 TSI, případně 1.4 TSI. K pohodové jízdě výkonově stačí a chovají se spolehlivě. Nesvědčí jim však časté krátké jízdy za studena nebo s lehkou nohou, kdy se - jako všechny benzinové motory s takzvaným přímým vstřikováním - zanáší karbonovými úsadami.

Jak tento agregát vypadá uvnitř po 100 000 km odpracovaných v autoškole, uvidíte na těchto videích. Zásadní podmínkou, aby tyto motory přežily ve zdraví, je kvalitní aditivovaný benzin a pravidelné delší jízdy s vyšším výkonem, kdy úsady dostanou příležitost odhořet. Smůlou ojetin je, že nikdy nevíte, jak s autem zacházel ten před vámi.

Pro smíšený provoz není o nic horší základní diesel 1.6 TDI. Je poměrně hlučný a má jen pětirychlostní převodovkou, zato potěší spotřebou kolem 5,5 litru a na poměry dieselu minimálními servisními nároky. Dostává-li kvalitní naftu, najede bez potíží čtvrt milionu kilometrů.

Foto: Martin Frei

Pozor ale na zhoustnutí a ztmavnutí chladicí kapaliny, které zde může nastat působením extrémního tepla v mezichladiči stlačeného vzduchu, zejména při rychlých jízdách na plný plyn po dálnici. Značkové servisy jsou vybaveny speciálním podtlakovým přípravkem, jímž všechnu kapalinu odsají a nahradí novou náplní. Pokud kapalina tmavne, řešte to ihned. Degradace kapaliny vede k selhání chlazení a poškození motoru.

Stejné riziko hrozí i výkonnějšímu a tiššímu 2.0 TDI. Kromě výkonu je jeho výhodou i šestirychlostní převodovka, jednodušší a hlučnější podvozek však zůstává i zde. Tedy kromě verzí 4×4 a vzácné nejsilnější varianty 135 kW, kterou potkáte spíše ve sportovní verzi RS.

Dvoulitr navíc hůř zvládá krátké jízdy za studena, kdy kvůli násilně spouštěné regeneraci filtru pevných částic může i prasknout hlava. Proto bychom byli opatrní při výběru nápadně málo ojetého kusu, silný diesel prostě má být dálkař.

Silné benzinové motory 1.8 a 2.0 TSI doporučujeme jen nadšencům. Jsou kultivované, ale žravější a hodně složité, takže ve stáří může i běžná údržba lézt do peněz.

Ceny nejstarších Octavií už padají k hranici 150 000 Kč, o sto tisíc dráž už seženete pěkné auto a rozprostírá se před vámi nabídka lépe vybavených kusů. S přihlédnutím k užitným vlastnostem a spolehlivosti se dá rodinná Škoda pořídit za zajímavou cenu, což vzhledem k přetlaku vozů na trhu platí i pro mladší exempláře.

Foto: Martin Frei

Ukázkově to plní náš vůz vypůjčený z centra zánovních vozů Mototechna. Dvouletá "plná palba" s nejsilnějším dieselem 2.0 TDI/135 kW, automatem, pohonem všech kol a navigací po ujetí 32 000 km stojí 520 000 Kč. Proti novému vozu tedy ztratil přes 300 000 Kč, přitom mu z uživatelského ani servisního hlediska nebylo co vytknout.

 

Právě se děje

před 11 minutami

Mönchengladbach podlehl Schalke a může přijít o druhé místo

Na úvod jarní části německé fotbalové ligy zvítězilo Schalke 04 nad Mönchengladbachem 2:0. Poražená Borussia promarnila šanci na posun do čela tabulky a může přijít o druhé místo, pokud Bayern Mnichov porazí v neděli v Berlíně Herthu.

Schalke vyhrálo díky brankám z úvodu druhého poločasu. V 48. minutě se posedmé v sezoně trefil německý reprezentant Suat Serdar, který je nejlepším střelcem týmu. O deset minut později zvýšil Michael Gregoritsch, který přišel v zimě na hostování z Augsburgu. Svěřenci trenéra Davida Wagnera se dostali na čtvrté místo před rivaly z Dortmundu.

Německá fotbalová liga - 18. kolo:

Schalke - Mönchengladbach 2:0 (48. Serdar, 58. Gregoritsch).

Zdroj: ČTK
před 14 minutami

Johnson & Johnson má vyplatit 6,8 milionu dolarů muži, jemuž po léku vyrostla prsa

Muži, který tvrdí, že nebyl varován, že používání antipsychotického léku Risperdal může způsobit růst prsou, zaplatí americká farmaceutická a kosmetická společnost Johnson & Johnson (J&J) 6,8 milionu dolarů (přes 154 milionů Kč), a ne osm miliard dolarů. O dnešním rozhodnutí odvolacího soudu ve Filadelfii informovala agentura Reuters. Důvod snížení náhrady škody soud ve zveřejněných dokumentech neuvádí.

O odškodnění ve výši osm miliard dolarů soud rozhodl loni 8. října. Agentura Reuters tehdy napsala, že výsledná suma bude po odvolání výrazně nižší a první soudní rozhodnutí je varovným signálem pro firmu.

Zdroj: ČTK
před 25 minutami

Slovinští házenkáři na ME porazili i Island a mají čtvrtou výhru

Překvapivě úspěšné tažení slovinských házenkářů evropským šampionátem nepřerušil ani Island, který jim na úvod druhé čtvrtfinálové skupiny podlehl 27:30. Osmý tým předloňského mistrovství Evropy vyhrál i čtvrtý zápas na turnaji a míří za postupem do semifinále. V něm byli Slovinci na Euru zatím jen jednou, když v roce 2004 na domácí půdě vybojovali stříbrné medaile.

Stoprocentní bilanci si drží také jeden z favoritů Norsko. Vicemistři světa porazili Maďarsko 36:29 a vedou tabulky před Slovinskem. Norové vedli po 18 minutách už 15:5. Sedmi góly se podílela na jasné výhře jejich hvězda Sander Sagosen.

Kromě Slovinců překvapují dál také portugalští házenkáři, kteří hrají na mistrovství Evropy po 14 letech. Spolupořadatele turnaje Švédy deklasovali 35:25 a obhájci stříbrných medailí jsou na pokraji vyřazení. Portugalci jsou v tabulce třetí.

Slovinské reprezentanty vede od úspěchu k úspěchu švédský trenér Ljubomir Vranjes, který mužstvo převzal teprve před měsícem. Šestačtyřicetiletý rodák z Göteborgu jako hráč získal tři evropské tituly a jedno světové zlato. V minulosti už trénoval srbskou a maďarskou reprezentaci. Nyní vede souběžně se slovinským výběrem švédský IFK Kristianstad. V základní skupině se svými svěřenci vyzrál i na národní tým své rodné země.

Mistrovství Evropy házenkářů:

Čtvrtfinálová skupina II (Malmö):

Slovinsko - Island 30:27 (15:14), Norsko - Maďarsko 36:29 (20:12), Portugalsko - Švédsko 35:25 (15:12).

Tabulka:

1. Norsko 2 2 0 0 70:57 4
2. Slovinsko 2 2 0 0 51:46 4
3. Portugalsko 2 1 0 1 63:59 2
4. Maďarsko 2 1 0 1 53:54 2
5. Island 2 0 0 2 45:54 0
6. Švédsko 2 0 0 2 44:56 0
Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Zemřel herec Derek Fowlds, tajemník ze série Jistě, pane ministře

Ve věku 82 let zemřel dnes britský herec Derek Fowlds, jehož v Čechách znali diváci zejména z televizních sitcomů Jistě, pane ministře a Jistě, pane premiére. Podle serveru BBC zemřel dnes ráno v nemocnici v jihoanglickém městě Bath na zápal plic.

"Dnes odešel drahý kolega… Derek Fowlds byl opravdu milý člověk a fantastický herec… soustrast jeho rodině i přátelům, byl skutečná legenda," komentoval úmrtí na twitteru herec Larry Lamb.

Fowlds se narodil 2. září 1937 v Londýně. Hercem podle svých slov ani být nechtěl. "Chtěl jsem být fotbalista," vzpomněl ve své autobiografii z roku 2015. Když ale v jedné školní hře z jeviště uslyšel smích publika, rozhodl se pro herectví.

Fowlds začínal na divadle ve West Endu, od 60. let se objevil i v několika filmech, ale více se proslavil až rolí ministerského tajemníka Bernarda Woolleyho z kultovní satiry z osmdesátých let nazvané Jistě, pane ministře a další série Jistě, pane premiére.

Zdroj: ČTK
Další zprávy