Ojetá auta roky zdražovala, když bylo dobře. Teď zdražují, protože je hůř

Martin Frei Martin Frei
7. 12. 2020 14:45
Trh ojetých automobilů zasáhla pandemie. Síť AAA Auto za jedenáct měsíců letošního roku prodala o 19 % vozů méně než loni, podle dat platformy Carvago trh klesl o 48 miliard korun. Navzdory tomu ceny stoupaly a stoupat budou dál. Kolísající životní úroveň totiž motivuje čím dál víc lidí ke koupi aut z druhé ruky, jenže nabídka slábne.
Foto: Shutterstock

Prodej ojetých vozů významně rostl i v nedávné době hospodářské konjunktury. Příjmy českých domácností totiž stoupaly, ale stále nejsou ani poloviční proti silným západním ekonomikám, na něž je nastavená cena nových automobilů. Tři největší evropské automobilové trhy jsou Německo, Francie a Velká Británie s příjmy domácností 2,2 až 2,4krát vyššími než v ČR.

I když tedy lidé měli v posledních letech chuť utrácet, velká většina z nich dosáhla jen na vozy z druhé ruky. Tento růst poptávky tlačil ceny vzhůru. Podle provozního ředitele AAA Auto Petra Vaněčka od roku 2017 vzrostl průměr ze 119 000 na 149 000 Kč. Pro srovnání - v Německu dosáhla loni průměrná cena ojetého auta 16 470 eur, tedy 432 000 Kč.

Pandemie situaci zkomplikovala tím, že víc lidí dává přednost autu před veřejnou dopravou. Navzdory mzdové stagnaci a hrozbě nezaměstnanosti tedy poptávka po vozidlech stoupla, a opět po těch levnějších.

Hospodářský útlum vyvolaný pandemií však ovlivňuje i nabídku dražších vozů. Lidé totiž kupovali méně nových aut a místo toho si stará nechávají déle. V celé Evropě za první tři čtvrtletí letošního roku klesly nové registrace o 27 %. I v kategorii vozů ročních nebo tříletých tedy trh generuje méně ojetin a jejich nedostatek také tlačí ceny nahoru.

Do třetice se na českém trhu projevilo oslabování koruny vůči euru. Auta totiž chybí i na západě a tamní obchodníci u nás díky kurzové výhodě nakupovali ve velkém. Co zbylo, dále stouplo v ceně.

Když se k tomu přičte trvale vysoká poptávka po konkrétních modelech či módních formátech jako SUV, dochází k jevům dříve nemyslitelným. Ceny roční Škody Karoq vzrostly ze 400 000 na 600 000 Kč. Malé terénní Suzuki Jimny, které výrobce kvůli emisím CO2 stáhl z evropského trhu, se dnes prodává za 650 000 Kč. O dvě stě tisíc dráž, než stál nový vůz, dokud se dal koupit.

Podle Jakuba Šulty z internetového autotržiště Carvago se český trh s ojetinami meziročně propadl o 44 %, tedy o 48 miliard korun. Značně k tomu přispělo vládou nařízené uzavření kamenných obchodů. Propad nicméně zmírňuje postupná digitalizace obchodu. Zatímco v první vlně se po internetu prodala jen tři procenta ojetých aut, ve druhé již devět procent. Podle Šulty tak digitalizace tomuto oboru zachránila už 700 milionů korun.

Co u nás nahoru nejde, jsou elektromobily. "Nabídka modelů se podstatně rozšířila. V zemích střední a východní Evropy ale technologie neproniká na trh tak rychle, jak před dvěma či třemi lety předpovídali někteří analytici," dodává Petr Vaněček.

 

Právě se děje

Další zprávy