Od Vítězného února po Jakešovy plky. Jízda českými dějinami v historických škodovkách

Od Vítězného února po Jakešovy plky. Jízda českými dějinami v historických škodovkách
Foto: Škoda Auto
Martin Frei Martin Frei
23. 9. 2020 6:03
Veteráni potěší oko a smysl pro krásu, ale jízda s nimi je o poznání drsnější. Halasný řev motorů, neurvalé nadskakování na hrbolech, volně vlající řízení a slaboučké brzdy. Kdo má auta rád, měl by si to zkusit, aby ocenil dnešní komfort. Vyšší liga ovšem je srovnat veterány z různých dob. Nám to umožnila vzácná akce Škodovky: veteráni, kteří doprovázeli premiéru nového Enyaqu, byli chvíli naši.

Na zámku ve Mcelích se tak sjela opravdu pestrá společnost. Dvoumístnou voiturettou Laurin Klement typ A z roku 1907, předválečným Superbem i nádherným kupé Popular Monte Carlo nás svezli pracovníci boleslavského muzea a pozoruhodné příběhy těchto vozů si necháme na jindy. S poválečnými auty jsme si totiž mohli popovídat mezi čtyřma očima. A zeptat se jich, jak to tenkrát bylo.

Zelený Tudor má na pravém blatníku stojánek na malou vlaječku. Nikoli náhodou. V roce 1948 ho dodali švýcarské ambasádě v Praze. Za jeho zdobným volantem nás napadá, jaké myšlenky asi běžely hlavou velvyslanci v té divné zemi, kde se chopili moci hoši ze Žižkova a elita všech oborů před nimi prchala pryč. Do jeho domoviny zanedlouho zamíří čeští hokejisté Zábrodský a Sláma, kteří zrovna vybojovali stříbro na olympiádě ve Svatém Mořici, ale i Bohuslav Martinů a Rafael Kubelík.

Foto: Škoda Auto

Za volantem si však pan velvyslanec mohl užívat neopakovatelnou pohodu. Výhledu vpřed dominuje protáhlá kapota, která se nese krajinou s důstojností limuzíny. Za letních dní si jako my mohl srolovat plátěnou střechu a nechat sluncem prozářit nádherný interiér s palubní deskou z ušlechtilého dřeva a fortelnými hodinami, kterým bychom dnes neřekli jinak než "švýcary".

Jako řada aut té doby i Tudor využívá předválečné základy, konkrétně ze Škody Popular. To věru nebylo špatné auto, říkáme si, když motor až skoro do osmdesátky jen spokojeně vrní. Také pohyby karoserie jsou klidné a vyrovnané.

Jen řízení mírně vlaje a musíme ho trochu honit zleva doprava. Podílí se na tom nepřesný šnekový mechanismus, trocha vůlí v nápravě a diagonální pneumatiky. Tehdy obvyklou cestovní rychlost 75 km/h ale Tudor zvládá v klidu a s nepopiratelným šarmem. Klidně bychom se s ním vydali i na delší cestu.

"Soudruzi, když lidem rostou platy, musíme regulovat kupní sílu. Každé zvýšení výdajů musíme mít kryté zbožím, aby si lidé měli co koupit," mudroval o deset let později prezident Novotný. Nesmyslně rozmáchlá třetí pětiletka pak sice pod jeho vedením v podstatě zkrachovala, ale ještě předtím stihla otevřít cestu k nové moderní továrně v Boleslavi, kde se na jaře 1964 začalo vyrábět lidové auto, embéčko.

Foto: Škoda Auto

To naše modré pochází z roku 1966, takže patří k něm původním a nejhezčím. Má chromovou masku, ploutvičku na střeše, zdobné "žábry" na bocích, oblé zadní sklo zabíhající do sloupků a na nich poziční světýlka. Od diplomatického Tudoru ho tedy dělí skoro dvě dekády, ale hrome - kde je ten pokrok?

Ušlechtilé dřevo a leštěný kov nahradily plasty. Kabina je těsnější, nemluvě o mělkém kufru vpředu. I motor zachovává tiché dekorum jen do osmdesátky, při stovce už hučí jak startující Iljušin. A hlavně pořád zůstává ten pocit, že tenoučkým volantem řídíme auto přes dva rybářské pruty. Neustále ho musíme rovnat, a přitom žádná korekce není přesná.

Foto: Škoda Auto

Inu, tak šel vývoj. Embéčko totiž navzdory nové konstrukci neznamenalo skok v technice, ale v dostupnosti. Cena od 45 000 Kč byla sice při průměrném platu 1500 Kč šílená, vtip byl ale v tom, že vám jeho pořízení bylo vůbec dovoleno. Bylo jich dost, neboť moderní továrna je sekala - soudruh Novotný promine - jako Baťa cvičky. Poprvé od vítězství pracujícího lidu jste na auto nepotřebovali poukaz od závodní organizace ROH.

"Kráglovat lidi kvůli jejich postojům v polednovém období nebudeme. Ale ani "kríglovat" si tu stranu nenecháme," hřímal Husák v květnu 1969 na památné schůzi v Kolbence a definitivně tak zašlapal poslední naděje pražského jara.

Někdy v té době sjížděla z linky ve východočeských Kvasinách sněhobílá Octavia Combi. Moment - tou dobou? Nebyla snad Octavia před embéčkem? Byla, jenže úsporný základ s motorem vzadu stavbu kombíku neumožňoval, a tak se prababička udržela až do roku 1971. Přestože stále spočívala na buržoazních základech předválečného Popularu.

Svezení bychom za návrat k noblese Tudoru asi neoznačili. Kabina je menší, pérování s prázdnou zádí nervóznější, hluk motoru stejný. Navíc máme strach, abychom muzejnímu kousku "neodkríglovali" převodovku.

Foto: Škoda Auto

Někdo tehdy prosadil přesun řadicí páky zpod volantu na podlahu, ale za cenu zrcadlového obrácení schématu s jedničkou doprava a zpátečkou k sobě. Zkuste na to pořád myslet - křřřup, tohle jsme naposledy slyšeli v autoškole! Ale zaplať pánbůh za kombík, dalších dvacet let Husákova země žádný nevyrobila. Octavie byly běžně k vidění až do revoluce, kdy je rovnou nahradily Sierry a Renaulty Nevada.

V září 1973 otevřeli na Ještědu ikonický vysílač s restaurací a hotelem, dodnes respektovaný jako vzácný kus architektury. Stálému obdivu se těší i ve stejné době vyráběné kupé Škoda 110 R. V obou případech však jde o dozvuky kvasu 60. let. "Erko" sice dosáhlo závodních úspěchů, ale se silnějším motorem. Za volantem sériové verze pár koní chybí, i když ani jistoty v řízení moc nepřibylo. Tohle auto zkrátka vypadá rychleji, než jezdí, a někde se s ním ukázat je větší zážitek, než se v něm projet.

Foto: Škoda Auto

A ještě něco. U embéčka jsme zmiňovali ploutev na střeše. Neměla jen okrasnou, ale hlavně akustickou funkci: dělila velký kus plechu vedví, aby nerezonoval hlubokými frekvencemi od motoru. Už při úpravách v roce 1968 o ni přišlo a hladina hluku citelně stoupla. Platí to i o celé řadě 100/110 včetně "erka", přestože obecně mají karoserie kupé s nízkou zádí naopak sklon hlubší tóny příjemně tlumit.

"My řídíme tu ekonomiku, takže jsme za všechno jakoby odpovědní. Není chleba - co dělá vláda? Takhle se na západě nikdo neptá," přiznával Miloš Jakeš na proslavené nahrávce z Červeného Hrádku limity centrálního plánování. Stejně jako další státní podniky ani Škodovka nedostávala od vlády peníze na vývoj, a tak musela zoufale dlouho vařit ze základů embéčka s motorem vzadu.

Foto: Škoda Auto

Poslední výkřik té éry, kupé Rapid 136, přesto dokazuje, jak moc se ve Škodovce a tehdejším Výzkumném ústavu motorových vozidel snažili udržet krok. Hezčí palubní deska, posílený motor s pětistupňovou převodovkou, konečně přesné hřebenové řízení i sofistikovanější zadní náprava.

To vše dává řidiči i Rapidu samotnému podstatně víc jistoty na dálnici i v zatáčkách. Tady nás poprvé napadlo, že by si podvozek nechal líbit aspoň o dvacet koní víc.

Totéž si ale říkali i zákazníci v západních zemích, kteří před beznadějně zastaralou škodovkou dávali přednost infantilním říkankám jako Suzuki, Daihatsu a Hyundai. Čímž nebohého Jakeše připravovali o přísun tvrdé měny.

Krátce na to se karta naštěstí obrátila. Během deseti let se o škodovkách na západě přestalo vtipkovat a dnes důstojně navazují na respektovanou úroveň předválečné éry. A ať už bychom citovali jakýkoli z pozoruhodnýh výroků dneší české politiky, na Mladou Boleslav naštěstí nepasuje žádný.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 4 minutami

Ozbrojenci na východě Konga prorazili bránu do věznice, osvobodili přes tisíc lidí

Při útoku na věznici ve městě Beni na východě Konga ozbrojenci pomohli k útěku stovek trestanců. K útoku, který byl koordinovaný s přepadením vojenské základny poblíž vězení, se přihlásila teroristická organizace Islámský stát. Dva trestanci byli zastřeleni, uvedla konžská státní policie.

"Útočníkům, kteří přišli ve velké skupině, se bohužel podařilo… prorazit dveře," uvedl starosta Beni Modeste Bakwanamaha, který za viníky označil islamistické milice Sjednocené demokratické síly (ADF).

"Provizorní bilance: Dva trestanci byli zastřeleni a z počtu 1300 vězňů jich převážná většina zmizela," uvedla na twitteru policie, podle které za útokem rovněž stály milice AFD. Podle Bakwanamahy se ve věznici nacházelo 1455 vězňů, z nichž jich zhruba 100 v zařízení po útoku zůstalo.

K zodpovědnosti za incident se prostřednictvím propagandistické agentury Amak přihlásila odnož IS operující ve střední Africe. Organizace se v minulosti již několikrát prohlásila za strůjce útoků, které konžské úřady připisovaly AFD, píše agentura Reuters. Podle OSN však neexistují žádné důkazy, že je mezi oběma skupinami přímé spojení.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

ÚOHS dal ministerstvu dopravy pokutu za tendr na registrační značky aut

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vyměřil ministerstvu dopravy pokutu 200 000 korun za chybu při tendru na dodávku tabulek registračních značek. Upozornil na to server Zdopravy.cz, ČTK to potvrdil mluvčí úřadu Martin Švanda. Rozhodnutí není pravomocné a lze proti němu podat rozklad. Ten už ministerstvo připravuje, svůj postup při zakázce považuje resort nadále za správný.

Důvodem pro uložení pokuty bylo vyloučení společnost Eltodo z výběrového řízení kvůli tomu, že nezaokrouhlila nabídkovou cenu na celé koruny. "Jednalo se o formální požadavek na zpracování nabídky, jehož nesplnění není přiměřené považovat za oprávněný důvod pro vyloučení z účasti v zadávacím řízení. Podle Úřadu tak došlo k ovlivnění výběru dodavatele. Vzhledem k tomu, že v dané věci již byla uzavřena smlouva, uložil Úřad za spáchání přestupku pokutu ve výši 200 000 korun," uvedl Švanda.

Ministerstvo dopravy s rozhodnutí nesouhlasí a připravuje proti němu rozklad. "Svůj postup, včetně rozhodování o vylučování účastníků zadávacího řízení, jsme porovnávali s judikaturou předsedy ÚOHS, přičemž máme i nadále za to, že jsme postupovali správně," sdělilo ministerstvo ČTK.

Zdroj: ČTK
Další zprávy