Reflexní vestu si berte i do Německa, pravidla zpřísňují

Radek Pecák ČTK Radek Pecák, ČTK
Aktualizováno 25. 5. 2014 17:03
Hned od prvního července hodlají policisté začít s kontrolami a vybíráním pokut. Zpřísňují se také pravdla pro vjezd do emisních zón některých německých měst.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Tři a půl roku poté, co začala platit v České republice povinnost vozit v automobilech reflexní vestu, vstoupí stejné nařízení v platnost i v Německu. Hned od prvního července, kdy začíná platit, hodlají policisté začít s kontrolami a vybíráním pokut.

Kromě toho se zpřísňují pravidla vjezdu do emisních zón některých německých měst. Do řady z nich už vůbec nebudou smět vjíždět auta s červenými či žlutými nálepkami - tedy ta, která nesplňují alespoň emisní normu Euro 4. Jedná se například o Bonn, Kolín nad Rýnem, Mönchengladbach, Dortmund, Duisburg, Bochum či Gelsenkirchen.

Už v květnu začalo platit nařízení zvyšující pokutu za vjezd do zóny bez příslušné nálepky. Místo dřívějších 40 eur se nyní vybírá dvojnásobná pokuta.

Absence vesty přijde na 15 eur

Od zařazení reflexní vesty do povinné výbavy auta si odborníci na bezpečnost silničního provozu slibují zlepšení bezpečnosti řidičů, kteří v případě nehody nebo poruchy musí vystoupit z auta - motoristé v okolních vozidlech je lépe uvidí.

Předpisy nestanoví, zda má být reflexní vesta oranžová, žlutá nebo zelená. Na rozdíl od Rakouska nebudou německé předpisy vyžadovat vestu pro každého pasažéra auta - stačí tedy jedna na vozidlo.

Pokud řidič nebude mít reflexní vestu v autě, hrozí mu při silniční kontrole pokuta ve výši 15 eur (410 korun). Německý autoklub ADAC ale upozorňuje, že pokud si řidič vestu při vystoupení z vozidla neobleče, přestupek to není. V takovém případě ale pravděpodobně nebude mít nárok na odškodnění od pojišťovny, pokud by ho zranilo projíždějící auto.

Vyšší pokuty už od května

Od 1. května také zpřísnil bodový systém za dopravní přestupky při jízdě autem a změnila se výše některých pokut.

O polovinu stouply pokuty za telefonování při řízení bez pomoci handsfree, za jízdu bez zapnutých světel při snížené viditelnosti, za otáčení se v tunelu nebo za parkování ve zúženém místě, které může zablokovat provoz. Za tyto přestupky může policie od května vybírat 60 eur (1650 korun). Za nepoužití dětské sedačky hrozí pokuta 60 eur místo dřívějších 40 eur.

V bodovém systému je nově k dispozici jen osm bodů. Sazba za jednotlivé přestupky je ale oproti dřívějšku poloviční.

 

Právě se děje

před 13 minutami

Policie vyšetřuje srážku vlaků na Prostějovsku jako obecné ohrožení

Sobotní srážku lokomotivy a osobního vlaku v Němčicích nad Hanou na Prostějovsku vyšetřuje policie pro podezření z obecného ohrožení. Kvůli vyšetřování okolností nehody hledá policie cestující, kteří z místa nehody po střetu vlaků odešli, informovala mluvčí policie Miluše Zajícová. Příčinou střetu byla pravděpodobně nedovolená jízda za návěstidlo, dva lidé se při nehodě zranili. V místě nehody je stále omezen provoz, řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Nehoda se stala v sobotu ve 13:30 v blízkosti stanice Němčice nad Hanou, nákladní lokomotiva se zde střetla s osobním vlakem č. 3821 jedoucím z Olomouce do Nezamyslic. "Událost je šetřena pro podezření z trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti. Touto cestou se obracíme na cestující z osobního vlaku, kteří z místa nehody odešli ještě před příjezdem policie," uvedla policejní mluvčí. Cestující, které policie nestihla na místě zkontaktovat, by se měli obrátit na linku 158, podle policie by svým svědectvím mohli pomoci s řádným objasněním této závažné železniční nehody, dodala Zajícová.

Podle Drážní inspekce byla příčinou srážky pravděpodobně nedovolená jízda za návěstidlo, které ji zakazovalo. Vyšetřování příčin podle mluvčího inspekce Martina Drápala potrvá několik měsíců.

Při nehodě byl zraněn jeden cestující v osobním vlaku a strojvedoucí samostatně jedoucí lokomotivy. V obou případech šlo o lehká zranění. Hasiči z vlaku evakuovali pět cestujících a personál vlaku. Podle Drážní inspekce byly škody odhadnuty na 10,3 milionu korun. Z toho tři miliony korun na osobním vlaku, pět milionů na lokomotivě a 2,3 milionu korun je škoda na trati.

Zdroj: ČTK
před 16 minutami

Příčinou nehody trolejbusu a tramvaje v Brně byly ulomené šrouby, policie případ odložila

Policie po více než dvou letech prověřování odkládá případ nehody tramvaje a trolejbusu z dubna 2019 v Křenové ulici v Brně. Příčinou nehody bylo ulomení šroubů u trolejbusu, podle policie tak není na místě věc vyřídit jinak. Na policejním webu to dnes uvedl mluvčí Pavel Šváb. Při nehodě se tehdy zranilo 43 lidí.

"Ve věci nejde o podezření z trestného činu a věc není na místě vyřídit jinak. Příčinou bylo ulomení závrtných šroubů silentbloku, které řidič nemohl předpokládat a jejich případné narušení kontrolou před jízdou ani odhalit," uvedl mluvčí.

Šrouby se v rámci generální opravy trolejbusu měnily, znalecké zkoumání odhalilo rozdíl v technologii jejich výroby. "Policisté prověřovali, zda v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů některý ze subjektů v tomto směru nepochybil. Po vyhodnocení všech opatřených důkazů byla zjištěna dílčí pochybení více zainteresovaných osob, nedosahovala však takové intenzity, aby mohla být postižena normami trestního práva," uvedl mluvčí.

Nehoda se stala v pondělí 1. dubna 2019 před 14:00, ulici téměř na šest hodin zablokovala. Trolejbus jedoucí v kolejovém pásu znenadání vybočil do protisměru a čelně se střetl s protijedoucí tramvají, která jela bez cestujících. V nemocnici skončily čtyři desítky lidí včetně obou řidičů, 13 lidí bylo zraněno těžce a středně těžce. Škoda dosáhla 2,5 milionu korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy