Octavia má pět hvězdiček za crash test až na 3. pokus

Radek Pecák Radek Pecák
10. 3. 2013 7:17
Zatím jedinou škodovkou, která nemá toto nejvyšší hodnocení bezpečnosti, je fabia
Foto: Euro Ncap

Až na třetí pokus dosáhl nejdůležitější vůz z produkce mladoboleslavské Škodovky - Octavia - na pětihvězdičkové ohodnocení v bariérových testech nezávislé instituce EuroNCAP. Jak octavia I, tak i minulá generace totiž vždy dosáhly na sice velmi solidní, ale přece jen pouze čtyři hvězdičky.

Octavia je přitom šestou škodovkou, která nejvyšší možné ohodnocení v těchto testech získala. První škodovkou, která získala za ochranu cestujících pět hvězdiček, byl v roce 2006 velkoprostorový model Roomster, následovaly o tři roky později vozy Superb a Yeti. V roce 2011 si vysloužila pět hvězdiček Škoda Citigo a dosud poslední "pětihvězdičkovou" škodovkou byl po testu v loňském roce vůz Rapid.

Prostor pro posádku zůstal po tomto nárazu zachován.
Prostor pro posádku zůstal po tomto nárazu zachován. | Foto: EuroNCAP

Z aut, která sjíždějí v současné době z výrobních pásů závodů Mladá Boleslav a Kvasiny, nemá toto nejlepší ohodnocení od EuroNCAP pouze Škoda Fabia. Ta však bude již příští rok nahrazena novou generací.

Výsledky octavie pochopitelně vedení Škody Auto těší. "Škoda klade na bezpečnost velký důraz," říká Frank Welsch, člen představenstva společnosti Škoda za oblast technického vývoje. „To platí také pro nový model Octavia. Pomocí řady aktivních asistenčních systémů a rozsáhlého paketu pasivních bezpečnostních prvků je nový model nejbezpečnější octavií, která kdy existovala," říká Welsch.  

Náraz na kůl či strom už nemusí hrudník řidiče vydržet.
Náraz na kůl či strom už nemusí hrudník řidiče vydržet. | Foto: EuroNCAP

Za ochranu cestujících na předních sedadlech obdržela octavia v provedení liftback 93 procent možných bodů. To je špičkový výsledek a nejvíce ze čtyř vozů, které byly testovány současně v sérii s octavií. Pro srovnání - Toyota Auris získala  92 procent, Toyota RAV 4 89 procent, stejně jako elektromobil Renault Zoe.

Octavia absolvovala čelní náraz v rychlosti 64 kilometrů částí přídě do deformovatelné přepážky, dále boční náraz a také boční náraz na kůl. Jen při něm se ukázalo, že by hrudník řidiče byl zatížen větší silou, než je schopen bez poranění vydržet. 

Grafické znázornění ochrany jednotlivých částí těla řidiče při nárazu.
Grafické znázornění ochrany jednotlivých částí těla řidiče při nárazu. | Foto: EuroNCAP

Nejlepší výsledek ze zmíněné čtveřice měla octavia také při testech ochrany dětí sedících v autosedačkách na zadních sedadlech. Získala 86 procent z možných bodů. A bez problémů si poradila i při testu ochrany chodců.

Za přítomnost elektronických asistenčních systémů dostala Škoda Octavia sice jen 66 procent z maxima, ale to bylo zejména proto, že nenabízí omezovač maximální rychlosti, na rozdíl například od zmíněného Renaultu Zoe.

Grafické znázornění ochrany jednotlivých částí těla spolujezdce při nárazu.
Grafické znázornění ochrany jednotlivých částí těla spolujezdce při nárazu. | Foto: Euro Ncap

Komisaři naopak ocenili nové systémy aktivní bezpečnosti. Mezi ně patří Front Assistant s funkcí nouzové brzdy (od května 2013), Lane Assistant, který udržuje vůz v jízdním pruhu, multikolizní brzda s automatickou aktivací v případě nehody, Crew Protect Assistant připravující prostor pro řidiče a spolujezdce na blížící se kolizi nebo Driver Activity Assistant pro rozpoznání únavy řidiče.

Pokud již k nehodě dojde, následky může snížit sériově  montovaných sedm, případně až devět airbagů.

Podívejte se na výsledky crash testů vozů vyráběných v ČR:

 

Právě se děje

Další zprávy