Obrazem: Kuriózní automobilová monstra. Před desítkami let lidem fantazie nechyběla

Dnes je snem nejednoho nadšence šestikolový Mercedes, dříve přitom existovaly i desetikolové off-roady.
Už v roce 1929 dokázalo auto dosáhnout rychlosti 372,459 km/h. Na tuto metu se ve americkém Daytona Beach dostal britský pilot Henry Segrave, přičemž šlo v své době o absolutní pozemní rychlostní rekord. Segrave pilotoval speciál nazvaný Golden Arrow - v překladu zlatý šíp - s aerodynamickou karoserií a leteckým dvanáctiválcem o objemu 23.9 litru. Maximální výkon? 690 kW. Rychlostní rekord nicméně Segravovi nevydržel dlouho. V roce 1931 jej s hodnotou 396,025 km/h překonal jiný Brit Malcolm Campbell.
Motocykl, ovšem jen s jedním velkým kolem. To byl vynález Itala M. Goventosy z města Udinese. Tento stroj údajně pochází z roku 1931 a zatímco řidič sedí uprostřed kola, to se kolem něj točí. K pohonu měl sloužit vzduchem chlazený jednoválec, některé zdroje pak udávají maximální rychlost až 150 km/h.
Předválečný vývoj dálkové osobní dopravy byl poměrně rychlý, o to více pak s konkurencí ztrácela krok doprava silniční. Proto Američané přišli v roce 1930 s nápadem, vyrobit unikátní autobus, který by si svým vybavením nezadal s Titanicem. Na palubě měly být kulečníky, bazén či taneční parket. To vše doplněné o místo pro osobní auta a letadla, kdyby se chtěl někdo vydat na výlet. Autobus měl brázdit trasu mezi New Yorkem a San Franciscem, tedy mezi západním a východním pobřežím USA. Celé to ale zůstalo jen u neuskutečněného snu.
Tento stroj se v angličtině jmenuje tractor cycle a jde o motocykl, který má místo klasických kol pás. V roce 1938 ho vytvořil Francouz J. Lehaitre a jeho hlavním účelem bylo projet v jedné stopě co možná nejtěžším terénem. A protože "tractor cycle" vznikl na prahu druhé světové války, existovaly i úvahy o vojenském použití. K tomu nicméně nikdy nedošlo.
Foto: Nationaal Archief / Flicrk.com / Public domain
Dan Poláček Jan Matoušek Dan Poláček, Jan Matoušek
30. 6. 2019 6:54
Automobilismus přeje lidem s kreativním myšlením. A nejde jen o konstruktéry velkých značek. Často se setkáváme i s nápaditými vozidly vyrobenými podomácku, mezi nimiž nechybí ani skutečné rarity. Vzpomeňme třeba unikátní a dodnes atraktivní sportovní vůz JK 2500, který vznikl v 50. letech minulého století v jedné garáži v Československu. Některé z následujících automobilových rarit a monster jsou ještě staršího data, což jen dokazuje, že fantazie lidem nechyběla ani před více než osmdesáti lety.
 

Právě se děje

Další zprávy