Obrazem: Kuriózní automobilová monstra. Před desítkami let lidem fantazie nechyběla

Dnes je snem nejednoho nadšence šestikolový Mercedes, dříve přitom existovaly i desetikolové off-roady.
Už v roce 1929 dokázalo auto dosáhnout rychlosti 372,459 km/h. Na tuto metu se ve americkém Daytona Beach dostal britský pilot Henry Segrave, přičemž šlo v své době o absolutní pozemní rychlostní rekord. Segrave pilotoval speciál nazvaný Golden Arrow - v překladu zlatý šíp - s aerodynamickou karoserií a leteckým dvanáctiválcem o objemu 23.9 litru. Maximální výkon? 690 kW. Rychlostní rekord nicméně Segravovi nevydržel dlouho. V roce 1931 jej s hodnotou 396,025 km/h překonal jiný Brit Malcolm Campbell.
Motocykl, ovšem jen s jedním velkým kolem. To byl vynález Itala M. Goventosy z města Udinese. Tento stroj údajně pochází z roku 1931 a zatímco řidič sedí uprostřed kola, to se kolem něj točí. K pohonu měl sloužit vzduchem chlazený jednoválec, některé zdroje pak udávají maximální rychlost až 150 km/h.
Předválečný vývoj dálkové osobní dopravy byl poměrně rychlý, o to více pak s konkurencí ztrácela krok doprava silniční. Proto Američané přišli v roce 1930 s nápadem, vyrobit unikátní autobus, který by si svým vybavením nezadal s Titanicem. Na palubě měly být kulečníky, bazén či taneční parket. To vše doplněné o místo pro osobní auta a letadla, kdyby se chtěl někdo vydat na výlet. Autobus měl brázdit trasu mezi New Yorkem a San Franciscem, tedy mezi západním a východním pobřežím USA. Celé to ale zůstalo jen u neuskutečněného snu.
Tento stroj se v angličtině jmenuje tractor cycle a jde o motocykl, který má místo klasických kol pás. V roce 1938 ho vytvořil Francouz J. Lehaitre a jeho hlavním účelem bylo projet v jedné stopě co možná nejtěžším terénem. A protože "tractor cycle" vznikl na prahu druhé světové války, existovaly i úvahy o vojenském použití. K tomu nicméně nikdy nedošlo.
Foto: Nationaal Archief / Flicrk.com / Public domain
Dan Poláček Jan Matoušek Dan Poláček, Jan Matoušek
30. 6. 2019 6:54
Automobilismus přeje lidem s kreativním myšlením. A nejde jen o konstruktéry velkých značek. Často se setkáváme i s nápaditými vozidly vyrobenými podomácku, mezi nimiž nechybí ani skutečné rarity. Vzpomeňme třeba unikátní a dodnes atraktivní sportovní vůz JK 2500, který vznikl v 50. letech minulého století v jedné garáži v Československu. Některé z následujících automobilových rarit a monster jsou ještě staršího data, což jen dokazuje, že fantazie lidem nechyběla ani před více než osmdesáti lety.
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Havlíček: Vláda chce přispět na zvýšené ceny energií 800 000 domácností

Vláda chce pomocí takzvaných energetických šeků přispět na výdaje za zdražující se elektřinu zhruba 800 000 nízkopříjmových rodin. Zaplatit jim plánuje kolem poloviny částky za zvýšené náklady. Vyplácet by mohla začít již v listopadu, řekl dnes v pořadu České televize Otázky Václava Moravce ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO). S nějakou formou podpory souhlasí i předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek či předseda klubu KDU-ČSL Jan Bartošek. Proti se naopak postavil předseda poslanců hnutí SPD Radim Fiala.

Krátkodobý plán na pomoc domácnostem potenciálně ohroženým energetickou chudobou bude podle Havlíčka hotový do několika týdnů. V říjnu by ho mohla schválit vláda, v listopadu by již stát mohl doručovat peníze lidem. Na počátku října se však v Česku uskuteční volby do Poslanecké sněmovny, po kterých se může složení kabinetu změnit.

Zdroj: ČTK
Další zprávy