O krůček blíže k autonomní jízdě: Tesly umí jet na dálnici podle navigace téměř samy

Martin Přibyl Martin Přibyl
29. 10. 2018 14:59
Nová funkce se jmenuje Navigate on Autopilot a posouvá současný stav autonomního řízení zase o kousek dále. Tesly s ní zvládnou jet na dálnici podle navigace téměř samy od nájezdu až ke sjezdu, vypořádají se s dálničními křižovatkami i změní jízdní pruh.
Nová funkce je dostupná pro všechny modely Tesly, včetně malé "trojky". | Video: Tesla

Tesla začala svým americkým zákazníkům aktualizovat software asistenčního systému Enhanced Autopilot. Ten dosud dokázal držet auto mezi čarami, udržovat odstup od vozidel jedoucích před ním nebo přejet z pruhu do pruhu. To vše samozřejmě pod dohledem řidiče, protože legislativa ani v USA nedovoluje nechat něco podobného jen na inteligentní elektronice.

Co ale s aktualizací přibylo? Nová funkce se jménem Navigate on Autopilot výrazným způsobem rozšiřuje možnosti autonomní jízdy po dálnici. Tesly s ní budou schopny samy poslouchat pokyny navigace a řídit se od nájezdu na dálnici až ke sjezdu prakticky zcela samy. 

Po trase se vypořádají s dálničními kříženími, změní trasu podle hustoty dopravy a řidiči budou i navrhovat, kdy je vhodná doba ke změně jízdního pruhu. Tu bude řidič vždy muset potvrdit pomocí páčky blinkru. Při manévru ho bude hlídat osm externích kamer, radar a ultrazvukové senzory. V budoucnu se počítá s tím, že tento manévr auto provede zcela samo. 

Měnit jízdní pruh bude chtít Tesla kvůli změně trasy, ale i kvůli zachování rychlosti jízdy. Pro tento případ existují dokonce čtyři nastavení: Disabled (vypnuto), Mild (jen v případě, že se provoz pohybuje výrazně pomaleji, než je nastavená rychlost), Average a Mad Max, který bude navrhovat změny jízdního pruhu, jakmile řidiče okolní doprava omezí byť jen nepatrně.

Nová funkce je určena pro Tesly vybavené zmíněnou platformou Enhanced Autopilot. Ta totiž nabízí dostatečně výkonný hardware.

Automobilka i v případě nové funkce zdůrazňuje nutnost dohledu řidiče. Kromě legislativy ji k tomu nutí i několik zaznamenaných havárií, při nichž systém Autopilot selhal. Například v lednu tohoto roku v Culver City v Kalifornii špatně zaznamenal zaparkovaný nákladní vůz a narazil do něj, v březnu si pak v Mountain View popletl značení na dálničním sjezdu a naboural do svodidel.

Výrobce se chlubí tím, že funkci vyvíjel i na základě reálných dat, které vozy se staršími verzemi systému Autopilot sbíraly od roku 2015. Celkem mohli vývojáři využít informace z více než 1,6 miliardy odjetých kilometrů.

Funkce Navigate on Autopilot je zatím dostupná jen v USA. V případě ostatních trhů Tesla čeká na schválení příslušných úřadů. Konkurenční BMW slibuje, že jeho vozy budou podobným způsobem schopné přejet po dálnici Německo bez zásahu řidiče v roce 2021.

 

Právě se děje

Další zprávy