Nyní opravdu pro každého: Volkswagen Golf v 7. vydání

Radek Pecák Radek Pecák
18. 10. 2012 7:14
Poprvé je uvnitř středový panel natočený směrem k řidiči
Foto: Radek Pecák

V posledních letech byl Volkswagen Golf nejprodávanějším autem evropského kontinentu. Dokázal všechny své konkurenty předčit navzdory tomu, že šestá generace byla vlastně jen modernizací té páté.

Teď, když přichází opravdu nový automobil, tedy golf s pořadovým číslem 7, to budou mít jeho soupeři ještě těžší. Můžeme to s čistým svědomím prohlásit po dvoudenním testování nové generace během mezinárodní novinářské prezentace.

Interiér se proměnil hodně
Interiér se proměnil hodně | Foto: Radek Pecák

Nový Volkswagen Golf je v mnohých ohledech jiný, než jeho předchůdci. Velmi podstatné je zejména snížení hmotnosti (auto se srovnatelně výkonným motorem ztratilo zhruba stovku kilogramů). Už jen díky tomu, nehledě na nové generace motorů, aerodynamická opatření, systémy start&stop a další vymoženosti) bude mít o 0,3 litru nižší spotřebu každých  sto kilometrů.

Vypadá sportovněji 

Přitom  se vůz opět zvětšil, jak zvenčí, tak i uvnitř. Na délku teď už měří čtyři a čtvrt metru, také je o třináct milimetrů širší. Protože je současně nižší (o 27 milimetrů) je jeho boční profil zákonitě sportovnější než dříve. K tomu přispívají i ostřejší rysy přídě i zádě a hrana táhnoucí se po celé délce bočních dveří.

Kufr je lépe využitelný
Kufr je lépe využitelný | Foto: Radek Pecák

Přitom je i sedmý golf stále typickým představitelům tohoto typu rodinného hatchbacku, který vlastně založil takzvanou "třídu golf" a stal se vozem, s nímž svůj model srovnávají všichni výrobci obdobně velkých a na stejnou klientelu zaměřených automobilů.

Sedmý golf má i řadu dalších novinek: Například poprvé se bude prodávat se dvěma typy zadní nápravy. Na mezinárodní prezentaci byly pouze vozy s výkonnějšími motory, k nimž kupující automaticky dostane víceprvkovou zadní nápravu (jako bylo dosud zvykem pro všechny golfy), verze s výkonem motorů do zhruba stovky koní, budou mít jednodušší, a tudíž i levněji vyrobitelnou vlečenou zadní nápravu. 

Sem se schovala DVD mechanika
Sem se schovala DVD mechanika | Foto: Radek Pecák

V interiéru najdete poprvé středový panel natočený směrem k řidiči, poprvé je tu pro všechny verze dotykový displej na ovládání rádia  a elektronická parkovací brzda. 

Zatím jsme zkoušeli dva silnější motory 

Ve standardní výbavě je k dispozici řada elektronických pomocníků - například systém rozpoznání únavy řidiče, či sledování tlaku v pneumatikách nebo multikolizní brzda, která automobil po nárazu do první překážky samočinně zabrzdí. Bez příplatku je i sedm airbagů. Ve vyšších výbavách a za příplatek jsou pak k dispozici všechny možné myslitelné bezpečnostní asistenční i komfortní funkce, například osmipalcová obrazovka navigace, která reaguje na přiblížení ruky zobrazením panelu menu a umí zvětšovat a zmenšovat měřítko mapy roztahováním a stahováním mezery mezi dvěma prsty, podobně jako chytré telefony.

K řazení lze mít drobné výhrady
K řazení lze mít drobné výhrady | Foto: Radek Pecák

Během testovacích jízd na členitých silnicích italského ostrova Sardinie jsme zkoušeli dva typy motorů - benzinový 1,4 TSI s výkonem 103 kW. Měl rovněž zabudovanou funkci odpojování dvou válců, v případě, že jejich výkon není zapotřebí, například během jízdy ustálenou rychlostí 50 kilometrů v hodině po rovině. Odpojování a připojování probíhá prakticky neznatelně, bez nějakého škubnutí, či nápadného zvukového projevu.

Právě s tímto motorem se sedmý golf na klikatých silnicích cítí jako ryba ve vodě. Nedotáčivost se jaksi nekoná, naopak ochota vykroužit i velmi ostrou zatáčku je příkladná. Vytýkat podvozku, řízení, brzdám není co. Snad jen řazení šestistupňové manuální převodovky bývalo v minulých generacích o stupínek hladší. Zvuk motoru, který zní příjemně basově, do kabiny proniká tak akorát, naopak aerodynamického i valivého hluku je posádka při běžných cestovních rychlostech ušetřena. 

Parkování je hračkou
Parkování je hračkou | Foto: Radek Pecák

Další část testovacích jízd jsme absolvovali s dvoulitrovým turbodieselem. Jeho projev může při sešlápnutí plynu připomínat mezi českými řidiči tak oblíbené turbodiesely se systémem čerpadlo-tryska. Zvláště při zařazených prvních třech rychlostních stupních je "zátah" skutečně impozantní. Těžší příď je v zatáčkách (zvláště po přesednutí z vozu s odlehčeným benzinovým motorem) trochu cítit, jízdní projev je ovšem stále velmi dobře čitelný a příjemný.

Opravdu potřebujete velké auto?

Zbývá ještě zdůvodnit větu z titulku, proč je tedy golf opravdu pro každého: Důvodů je mnoho - jak si redaktor Aktuálně.cz s výškou 186 centimetrů osobně ověřil, i na zadních sedadlech mohou cestovat další dva dospělí lidé, aniž by vystupovali v cíli s odřeným temenem či otlačenými koleny. Mohou si s sebou vzít i docela dost věcí (objem kufru se zvětšil o dalších dvacet litrů na celkovou hodnotu 380 litrů). Podvozek je natolik komfortní a spolupracující, že se řidič neunaví ani po jízdách do destinací vzdálených mnoho set kilometrů a současně je možno auto vybavit prvky a technologiemi, které dosud byly obvykle jen v autech o třídu či dvě větších a logicky o mnoho dražších.

Vůz jsme testovali na suchém i mokrém asfaltu
Vůz jsme testovali na suchém i mokrém asfaltu | Foto: Radek Pecák

Příznivci ekologicky šetrných verzí se navíc dočkají v příštím roce příchodu verze na CNG, blue-motion a rovněž plně elektrického vozu.

Nový golf by tentokrát nemusel být nedostupný ani pro zaměstnance s průměrným platem. Základní cena pro Česko byla totiž stanovena na 339 900 korun. Za tyto peníze je k mání auto sice jen s benzinovým čtyřválcovým motorem 1,2 a výkonem 63 kW a zmíněným jednodušším typem nápravy, ale zato s automatickou klimatizací, rádiem, palubním počítačem, variabilní podlahou v zavazadlovém prostoru, dojezdovou rezervou, elektrickým ovládáním všech okének a zrcátek a také centrálním zamykání s dálkovým ovládáním i systém start&stop. Navíc jde o pětidveřovou karosářskou variantu

Třídveřová verze zůstává v nabídce
Třídveřová verze zůstává v nabídce | Foto: Radek Pecák

 

Právě se děje

Další zprávy