S tachometry v autech se podvádí dál. Pět tipů, jak poznáte cinklou ojetinu

Martin Přibyl Martin Přibyl
9. 11. 2018 6:02
Pokud jste mohli ještě před pár měsíci mávnout nad pořízením stočené ojetiny rukou, od 1. října už se to nevyplatí. Nový předpis ministerstva dopravy totiž v podstatě znemožňuje provoz aut, u nichž k podvodné manipulaci s tachometrem prokazatelně došlo. Pokud při technické kontrole odhalí, že ukazatel počtu najetých kilometrů zobrazuje menší počet než při té minulé, odeberou autu způsobilost k provozu na pozemních komunikacích a vás pošlou na vlak. Ani nový zákon ale není všemocný a stočená auta z trhu nezmizí. Jaká jsou rizika a na co si dát pozor?
Foto: Výrobci

4. Podezřelému autu řekněte rovnou ne

Našli jste v inzerci deset let starého Passata s nájezdem 150 tisíc kilometrů, ovšem z Německa a bez servisní knížky? Pravděpodobně ani nemá smysl se o něj dále zajímat. Taková auta běžně ujedou stejnou porci kilometrů za dva až tři roky. "Existují samozřejmě i výjimky a při našich prověrkách je někdy dokonce vídáme, ale u nich je potřeba mít historii skutečně rozumně doloženou," říká Zich.

Jaká auta se stáčejí nejčastěji? "Ta, o která je největší zájem," popisuje jednoduchou logiku Červ. Jedná se tedy o škodovky, Volkswageny nebo vozy značek Audi a BMW. Podle Zicha je výrazně snazší stáčet dovážené ojetiny, někdy se u nich ani historii ověřit nepovede. Naopak u aut s českým původem to prý dnes jde velice dobře, a pro podvodníky tedy představují větší oříšek.

I na taková auta se však dá narazit. Roman Červ popisuje auto s českým původem, které bylo stočeno o 200 000 km. Naštěstí na podvod přišel v placeném výpisu z on-line systému AutoTracer společnosti Cebia. Aleš Zich se pak při své praxi setkal s Fordem Mondeo stočeným o 600 000 km. Inzerované auto mělo osm let a udávaný nájezd 180 000 km, poslední záznam z historie byl však rok starý a uváděl hodnotu 780 000 km.

 

Právě se děje

Další zprávy