Nový Seat Ibiza dostal lepší podvozek než Fabia, prvního půl roku jsou v nabídce jen litrové motory

Eva Srpová Eva Srpová
30. 4. 2017 8:22
Na trh přichází v pořadí pátá generace Seatu Ibiza. Jde o vůbec první vůz v koncernu Volkswagen s úplně novou platformou, který je uvnitř podstatně prostornější než dřív. Zpočátku se však nabízí pouze s litrovými tříválcovými motory, teprve na podzim dorazí s dieselem.
V říjnu se do portfolia Ibizy dostane jednotka 1.6 TDI v několika výkonových variantách a v listopadu benzinová patnáctistovka, která úspěšně debutovala nejdříve ve Volkswagenu Golf.
V říjnu se do portfolia Ibizy dostane jednotka 1.6 TDI v několika výkonových variantách a v listopadu benzinová patnáctistovka, která úspěšně debutovala nejdříve ve Volkswagenu Golf. | Foto: Eva Srpová

Seatu historicky "šly" malé vozy - Ibizu měli zákazníci rádi. Koncern Volkswagen na v pořadí pátou generaci také velmi sází, dá se říci, že jí dává přednost před sesterskými modely, kterými jsou Volkswagen Polo a Škoda Fabia. 

Ibiza totiž jako vůbec první auto koncernu dostává zcela novou platformu. Ta má mnoho výhod, vyniká například o 30 % lepší torzní tuhostí než ta, kterou měla čtvrtá generace.

Seatu se podařilo důmyslněji vyřešit obestavění vnitřního prostoru. Ač je nová Ibiza dokonce zanedbatelně kratší než ta předchozí (o 2 mm), díky nové platformě má delší rozvor, a to o zásadních 95 mm. Je zároveň o 87 mm širší.

Co to udělalo s kabinou, je nasnadě. Ibiza je na poměry malého auta extrémně prostorná, což byla mimochodem také jedna z jejích dřívějších slabin - ve Fabii se čtyři lidé usadili lépe než v Ibize. Teď se však Ibiza směle řadí mezi nejprostornější malá auta na trhu.

Překvapuje i velkorysým kufrem, který má v základu objem 355 litrů, zatímco Fabia ho má o 25 l menší. Praktické jednoduché tvarování se rovněž hodí, a i když nakládací hrana není z nejnižších, pro majitele bude asi podstatné, že Ibiza je i nadále zvenku malé auto, ale velikostí kufru a koneckonců i prostorem v kabině je téměř srovnatelná s auty o třídu vyššími.

Design je sice věc subjektivní, ale většina lidí by asi souhlasila s tím, že Ibiza se vždy snažila zaujmout spíše dynamičtějším vzhledem a cílit na mladší klientelu než Fabia. Vzhled nové Ibizy v tomto trendu pokračuje a vedle Fabie vypadá mladistvěji. 

Chování Ibizy na silnici by se také dalo označit za trochu zábavnější než u jiných rivalů, je znát, že podvozek má velký potenciál, vyniká stabilitou a zajišťuje také kultivovaný jízdní styl. Zcela jistě by se s Ibizou dalo jezdit nejen komfortně a jistě, jak nová generace předvádí, ale také rychleji.

Zpočátku se ale v nabídce motorů objevují pouze litrové tříválce. Základem je atmosférická jednotka, kterou doplňuje turbem přeplňovaná motorizace 1.0 TSI ve dvou výkonových variantách. To opravdu není příliš velký výběr, ale Fabia toho nemá o moc víc - vedle identických "litrů" je ještě v ceníku 1.4 TDI, a dokonce ještě slabší varianta atmosférického tříválce.  

V říjnu se do portfolia Ibizy dostane jednotka 1.6 TDI v několika výkonových variantách a v listopadu benzinová patnáctistovka, která úspěšně debutovala nejdříve ve Volkswagenu Golf.

Ibiza se nově prodává pouze v pětidveřovém provedení a v karoserii kombi už nebude k dispozici. Při srovnání základní verze s identickým motorem 1.0 MPI/55 kW je Ibiza zhruba o 35 000 Kč dražší než Fabia, má ale lepší výbavu.

Nepřítelem Ibizy je však cenově atraktivní verze Fabia Trumf s klimatizací a dalšími výbavovými prvky navíc, která je o 30 tisíc levnější než Seat. Pro mnohé zákazníky je to však zanedbatelný rozdíl, který jsou ochotni za atraktivnější, a navíc nyní prostornější Ibizu utratit. 

Podrobný test nové Ibizy si přečtěte tady. Současně přidáváme důkladné srovnání nové Ibizy s nejbližšími konkurenty.

 

Právě se děje

Další zprávy