Nový konkurent pro Karoq a Tucson. Renault ukázal SUV Austral, sází hlavně na hybridy

Nový Renault Austral nabízí výraznější design než předchozí Kadjar.
Nabízet se bude jako nadstavba pro linie Techno a Iconic.
Hybridní E-Tech kombinuje tříválec 1.2 TCe s elektromotorem a startér-generátorem, výkon vozu je 118 nebo 146 kW.
Pohon všech kol auto nemá, řízení zadní nápravy ale ano.
Kabina, podobně jako u Mégane E-Tech, kombinuje dva displeje usazené do podoby písmene L.
Foto: Renault
Jan Matoušek Jan Matoušek
8. 3. 2022 12:24
Renault Kadjar sice nebyl vyložený prodejní propadák, v extrémně populárním segmentu kompaktních SUV ale jeho francouzský výrobce čekal asi víc. Proto se nástupce od podlahy změnil, a to včetně jména. Nově se konkurent Karoqu, Tucsonu nebo Tiguanu jmenuje Austral. Jinak než jako mildhybrid ho nepořídíte, na diesely zapomíná úplně.

Už na první pohled je jasné, že Austral bude výrazně jiný než Kadjar. Především je o něco větší než končící model. Na délku má 4510 mm, tedy o 61 mm více, rozvor náprav se s 2667 mm protáhl o 21 mm, což slibuje i více místa v kabině: před koleny cestujících vzadu má být 27,4 cm, tedy na úrovni nejlepších modelů ve třídě.

Zavazadlový prostor má objem 500 (díky volitelným posuvným zadním sedadlům je možné základní objem zvětšit na 575 litrů) až 1525 litrů, Kadjar nabídl 472 až 1478 litrů. Tato hodnota platí u mildhybridů, plnohodnotný hybrid má v základu "jen" 430 až 555 litrů. Základem Australu je výrazně vylepšená verze modulární platformy CMF-CD.

Výrazné změny se odehrály i pod kapotou modelu. Novinka úplně zapomíná na naftu, ostatně ani Kadajr už ji v poslední době nenabízel. Místo toho naopak sází na elektrifikaci. V základu tu nejzákladnější, tedy 12V mildhybrid ve spojení s přeplňovaným čtyřválcem 1.3 TCe. Nejde o nic nového, stejný motor má i model Arkana, výkon 103 nebo 118 kW tak nepřekvapí. Slabší model nabídne šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovku s plynule měnitelným převodem (tedy už ne typický dvouspojkový automat), silnější má standardně automat.

Úplnou novinku ale představuje 48V mildhybrid ve spojení s tříválcovým motorem 1.2 TCe, ten ještě žádný jiný Renault nenabídl. Jeho výkon je 96 kW a průměrná spotřeba 5,3 l/100 km, francouzský výrobce se pak chlubí, že tato jednotka je připravena i na příchod normy Euro 7 a je nejlepší alternativou za chybějící naftový motor.

Vrcholem elektrifikace je pak klasický hybrid v hantýrce Renaultu označovaný spojením E-Tech. Ten se nově skládá z přeplňované tříválcové dvanáctistovky, elektromotoru, startér-generátoru a 1,7kWh baterie, přičemž celkově má 118 nebo 146 kW. Důležitější jsou ale emise, držící se na úrovni od 105 g CO2/km, a spotřeba v průměru od 4,6 l/100 km. Auto s tímto pohonem také startuje výhradně na elektrickou energii.

Novinku představuje vedle některých motorů možnost zvolit si řízení zadní nápravy, v takovém případě se SUV otočí na 10,1 metru. S řízením zadních kol také Austral dostane víceprvkovou nápravu, jinak je vzadu torzní příčka. O pohonu všech kol tisková zpráva nemluví, SUV ale dostane volič jízdních režimů mimo jiné i s režimem pro jízdu na nezpevněných cestách nebo sněhu a má světlou výšku 170 mm. Na zdolání polní cesty by tak mělo úplně bez problémů stačit.

Design Australu je výrazně odvážnější než v případě Kadjaru. Jasná je inspirace SUV-kupé Arkana i elektrickým Méganem E-Tech, nechybí tak třeba "hokejky" v předních světlech. Ta jsou samozřejmě plně diodová už v základu, za příplatek se budou dodávat i maticové reflektory, které svítí neustále dálkově a umí vykrývat protijedoucí auta. Zajímavým prvkem je decentní lišta, propojující oba čelní světlomety, nechybí pak samozřejmě ani nové logo Renaultu odhalené už před časem. V zadní části je vidět inspirace především Capturem, který má také skupinové svítilny ve tvaru písmene C. Kola mají 17 až 20 palců, chybět nebude ani dvoubarevné lakování.

Kabina si základní rozvržení půjčuje od Mégane E-Tech, což znamená uspořádání ve tvaru písmene L. Centrální dotyková obrazovka s úhlopříčkou 9 nebo 12 palců je orientována vertikálně, na ni pak navazují budíky, které mají úhlopříčku 12,3 palce. Multimediální systém OpenR Link podobně jako u elektrického hatchbacku vychází ze softwaru společnosti Google, to znamená mimo jiné i využití známých aplikací včetně map nebo obchodu s aplikacemi. Nechybí samozřejmě ani možnost spárování chytrého telefonu pomocí rozhraní Apple CarPlay a Android Auto. Soustavu obrazovek pak doplňuje ještě 9,3palcový průhledový displej, nový je také kompaktní volant zploštělý ve vrchní i spodní části.

Novinkou v nabídce výbavových stupňů je provedení Esprit Alpine, které by mělo nahradit dosavadní sportovněji orientované modely RS Line a bude sloužit jako nadstavba linií Techno a Iconic. Speciálně pro tento model bude určen matný šedý lak v kombinaci s černou střechou a dalšími designovými elementy a 20palcovými koly. Uvnitř pak nebude chybět čalounění Alcantarou v kombinaci s tkaninou evokující uhlíková vlákna nebo volant potažený kůží Nappa s prošíváním v barvách francouzské trikolory, tedy modrou, bílou a červenou. Většina ostatních prvků má v kabině prošívání modrou barvou.

Renault myslel i na bezpečnost, nové SUV nabídne celkem 32 elektronických pomocníků včetně sledování mrtvého úhlu nebo monitorování dopravy za vozidlem, mezi předními sedadly pak nebude chybět vzduchový vak.

Jméno Austral vychází z latinského slova "australis" a pro automobilku bylo důležité, že je rozšířené v mnoha evropských jazycích, v nichž se také čte stejně. Objednávky na nové SUV v celkem šesti výbavových liniích začne Renault přijímat ve druhé polovině roku, na trhu se auto objeví na přelomu let 2022 a 2023. V budoucnu pak od něj budou odvozeny i další modely: větší sedmimístné SUV nebo naopak stylovější kříženec SUV a kupé.

 

Právě se děje

Další zprávy