Nový kočár pro Emmanuela Macrona: DS 9 má obnovit slávu francouzského autoluxusu

Nový kočár pro Emmanuela Macrona: DS 9 má obnovit slávu francouzského autoluxusu
Jedná se takřka o pětimetrový luxusní sedan, který je technicky nataženým Peugeotem 508, vyrábí se v Číně.
Oproti příbuznému Peugeotu je auto delší o 18 centimetrů a o deset má delší rozvor. V porovnání se stísněnou 508 tak DS 9 nabízí královský prostor na zadních sedadlech.
Designéři si s DS 9 vyhráli, zdobí ji celá řada chromovaných lišt a efektních detailů.
Za autem s neznámou značkou se tak kolemjdoucí otáčejí a žádají si vysvětlení, co to vlastně je za auto.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
15. 10. 2021 6:03
Pro automobilové fajnšmekry je pohled do ceníků francouzských automobilek smutný. Kde jsou velké sedany jako Citroën C6, Peugeot 607 nebo Renault Vel Satis? Velké, pohodlné, často nekonformní špičkové produkty automobilek země galského kohouta nahradily roztodivné crossovery. Státnický vrchol chybí. Teď se to mění s velkým sedanem DS 9, který k nám Francouzi vozí z Číny.

Novinka je takřka pětimetrovou vlajkovou lodí v nabídce značky DS Automobiles, což je bývalá luxusní odnož Citroënu, která v roce 2015 získala samostatnost. Svoje jméno odvozuje od legendárního Citroënu DS, aerodynamického sedanu, který ve svých padesátých až sedmdesátých letech vynikal unikátní technikou, jakou bylo hydropneumatické odpružení nebo natáčecí světlomety.

Sedan DS 9 má na délku 4,93 metru. Oproti příbuznému Peugeotu 508 je celkově delší o 18 cm, rozvor narostl o deset "čísel".
Sedan DS 9 má na délku 4,93 metru. Oproti příbuznému Peugeotu 508 je celkově delší o 18 cm, rozvor narostl o deset "čísel". | Foto: Martin Přibyl

U nás ho asi všichni znají, jako to „auto, se kterým létal Fantomas“. Ve Francii ale původní DS při atentátu pomohlo zachránit život prezidentu Charlesi de Gaullovi. Podívejte se na film Den Šakala. Nová DS 9 by tak logicky měla být tím vozem, které bude přepravovat hlavu Elysejského paláce. 

Na svého prapředka se novinka snaží odkazovat žlutými pozičními světly u horních rohů zadního okna. Původní DS tam mělo blinkry. Jinak se ale auto snaží ukázat moderní elegantní formu francouzského automobilového luxusu, řada detailů je tak určena čisté potěše oka bez praktického významu. Platí to o chromované liště, která prochází středem kapoty a je zdobená technikou giloš, o světlometech, v nichž řidiče přicházejícího k autu vítají otáčející se krystaly, nebo o filigránské grafice zadních svítilen.

Snaha zaujmout pokračuje i uvnitř, nejdostupnější z nabízených výbav Performance Line pokryla příjemnou Alcantarou nejen sedadla, ale i středový tunel nebo palubní desku, které dominuje velký dotykový displej. Nad ním je netradičně umístěné startovací tlačítko, a ještě nad ním vyklápěcí analogové hodiny. Ty avantgardně nezvýrazňují třetí a devátou hodinu, ale čtvrtou a osmou.

Stylu se v některých ohledech musela podřídit i ergonomie. Palec nahoru můžeme dát za tlačítko určené k vypnutí systému stop-start, velký zvyk naopak vyžaduje umístění stahování oken na středový tunel po stranách voliče automatu.

Palubní deska se snaží zaujmout luxusními materiály a provedením. Ve vyšší verzích může být celá potažená kůží.
Palubní deska se snaží zaujmout luxusními materiály a provedením. Ve vyšší verzích může být celá potažená kůží. | Foto: Martin Přibyl

Pak je tu stále běžnější ovládání klimatizace nebo vyhřívání sedadel přes dotykový displej. Zde se kvůli seřízení teploty navíc bohužel musí do menu a i zapnutí vyhřívání sedadel vyžaduje víc než jedno ťuknutí na dvanáctipalcový displej.

Provedení interiéru ale jdou vytknout jen detaily a prostor pro kolena na zadních sedadlech je skoro královský. Vždyť má toto auto takřka třímetrový rozvor. Panovník by ocenil snad jen zatemňovací roletky zadních oknech.

Označení výbavy Performance Line však může být trochu zavádějící, jak naznačí již první usednutí za volant. Sedadla jsou měkoučká, široká, pohodlná křesla. V kabině je ticho, u testovaného exempláře narušované jen protivným pískáním od vnějšího zpětného zrcátka na řidičově straně.

A ta jízda. Na hladkém asfaltu hraje měkký podvozek DS 9 na onu typicky francouzskou komfortní notu. Jako absolutní protiklad německých BMW nebo Audi se DS honosně pohupuje na dlouhých vlnách. Podvozek vychází z Peugeotu 508, jen je pořádně natažený, a ještě vylepšený o příplatkové adaptivní tlumiče, jejichž funkci řídí kamera za čelním sklem, která skenuje povrch silnice a podle něj upraví tuhost.

Originální pojetí budíků je překvapivě snadno čitelné a srozumitelné. Dá se zapnout i zobrazení s mapou nebo minimalistický mód jen s rychloměrem.
Originální pojetí budíků je překvapivě snadno čitelné a srozumitelné. Dá se zapnout i zobrazení s mapou nebo minimalistický mód jen s rychloměrem. | Foto: Martin Přibyl

Všechno to funguje, jen dokud DS 9 nenarazí na krátké ostřejší nerovnosti. Pak je znát, že velká 19“ kola a měkký podvozek nejsou ideálními partnery, auto navzdory zadní víceprvkové nápravě zbytečně znervózní. V zatáčkách pak DS 9 vyžaduje uhlazené zacházení. Prudké změny směru vyústí ve zbytečné náklony, při plynulé jízdě si ale na chování DS 9 stěžovat rozhodně nebudete.

Takovému zacházení se totiž nebrání ani motor. V konkurenci BMW, Audi nebo Mercedesu může DS 9 hřešit na to, že francouzská automobilka mohla zatím lovit jen z technologických zásob bývalého koncernu PSA. Přeplňovaná jednašestka v testovaném autě tak nepůsobí nikterak honosně.

Má ale 225 koní a její sladění s osmistupňovým automatem je takřka dokonalé. Čtyřválec hezky uhlazeně táhne, případnou turbodíru zakryje převodovka. Spotřeba se dá držet okolo přijatelných sedmi litrů. Pokud vám to přijde mnoho, na výběr jsou ještě tři hybridy do zásuvky, jeden s pohonem všech kol. Tradiční diesel již z nejluxusnějšího francouzského kočáru zmizel.

Měkká Alcantarová sedadla dokazují, že DS 9 rozhodně nemá žádné velké sportovní ambice.
Měkká Alcantarová sedadla dokazují, že DS 9 rozhodně nemá žádné velké sportovní ambice. | Foto: Martin Přibyl

DS se svou vlajkovou lodí zkouší využít jakousi díru na trhu. Prémiová značka zaměřená takřka výhradně na jízdní komfort tu vlastně není. Neděláme si ale iluze o tom, že to jeho novinka bude mít na trhu snadné. V porovnání s konkurencí sice nabízí lepší poměr ceny a výbavy, bohatě vybavená základní verze Performance Line startuje na 1 325 000 korunách, ale klasickým sedanům se v Evropě prodejně příliš nedaří a nízký a špatně přístupný kufr DS 9 jen dokazuje proč.

Ostatně alternativ k Mercedesu třídy E a spol. je na trhu několik a jediná, která v Česku slaví prodejní úspěchy, je Volvo V90. Kombi. Dá se tak tušit, že DS 9 bude tím, čím je celá značka DS, volbou nekonformních individualistů, kteří budou ochotni precizní německé inženýrství vyměnit za francouzskou rozevlátost a neotřelost. Jsme rádi, že taková auta jsou, ale díru do světa prostě neudělají.

DS 9 1.6 Puretech 225 Performance Line

Motor: benzinový čtyřválec, 1598 cm3, turbo
Výkon: 165 kW při 5500 ot./min
Točivý moment: 300 Nm při 1900 ot./min
Nejvyšší rychlost: 236 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,1 s
Kombinovaná spotřeba: 6,9-7,0 l/100 km (WLTP)
Objem zavazadlového prostoru: 510 l 
Cena: od 1 325 000 Kč (test. vůz 1 637 500 Kč)

 

Právě se děje

Další zprávy