Fiat zachraňuje planetu. Nová 500 je pouze elektrická, dojezdem překonává konkurenci

Nová generace Fiatu 500 už bude pouze elektrická.
Nový Fiat 500 bude čistě elektrický.
Auto stojí na nové platformě.
Elektrický pohon má 87 kW.
Baterie s kapacitou 42 kWh stačí na dojezd 320 km dle cyklu WLTP.
Foto: Fiat
Jan Matoušek Jan Matoušek
5. 3. 2020 15:12
Po dlouhých 13 letech se Fiat 500 dočkal nové generace. Ta je nicméně oproti předchůdci poměrně radikální. Zcela totiž zanevřela na spalovací motory a k dispozici bude jen jako elektromobil. Pouští se tak do segmentu, kam v poslední době přibyla celá řada konkurentů, včetně elektrického Mini nebo Škody Citigo.

Jakkoliv designově nový Fiat 500 může působit jako evoluce, technicky jde o revoluci. Miniauto stojí na nové platformě a pod kapotou má elektromotor. Ten nabízí 87 kW a ve spolupráci s 42kWh baterií slibuje Fiat dojezd 320 km podle přesnějšího cyklu WLTP.

A slibuje také záchranu planety. "Je čas konat a vytvořit lepší budoucnost," říká automobilka v úvodu tiskové zprávy v návaznosti na klimatickou změnu, která v poslední době čím dále více ovlivňuje světovou politiku i ekonomiku. Právě elektrickou 500 by Italové rádi onu lepší budoucnost začali tvořit. "Protože 500 vždy držela krok s dobou. Měnila se ve chvíli, kdy společnost potřebovala změnu," doplňuje Fiat.

Dynamické parametry jsou na malý elektromobil zajímavé. Jde především o rychlost - pětistovka zvládne i 150 km/h, zatímco elektrické Citigo jede nejvíce 130 km/h. Z nuly na 100 km/h dokáže 500 akcelerovat za devět sekund, a na poloviční rychlost se dostane dokonce za 3,1 vteřiny.

Nabíjet akumulátor bude možné výkonem až 85 kW. Pokud 500 na takovou nabíječku připojíte, 50 kilometrů je dostupných za pět minut. 80 procent kapacity baterie je potom k dispozici za 35 minut. Wallbox s výkonem až 7,4 kW potom doplní baterie kompletně za šest hodin.

Podíváme-li se ke konkurenci, tak elektrické Mini Cooper SE má výkon 135 kW, jeho baterie s kapacitou 32,6 kWh pak stačí na dojezd 232 km. Blíže je v tomto ohledu Fiatu Škoda Citigo-e iV, která při výkonu 61 kW nabízí baterii o kapacitě 36,8 kWh a dojezd 252 km na jedno nabití.

Japonská Honda e má baterii o kapacitě 35,5 kWh, nabízí se ovšem ve dvou výkonových verzích. Slabší se 100 kW ujede papírově 222 km, silnější se 113 kW potom 210 km. Podobně je na tom Renault Zoe, který má baterii s kapacitou 52 kWh a dvě výkonové verze. S 80 kW ujede hatchback 395 km a se 100 kW ujede 386 km. V obou případech tedy dál než Fiat.

Stejně jako řada jiných elektromobilů, i Fiat 500 nabídne tři jízdní režimy. Ten s označením Normal má podle automobilky přiblížit ovládání elektromobilu co možná nejblíže spalovacímu vozu. Range pro změnu umožní ovládání auta, použitím vyšší úrovně rekuperace, pouze plynovým pedálem.

Režim Sherpa je určen pro překonávání dlouhých vzdáleností. Buď tedy zajistí dojezd do cíle, nebo alespoň k nabíjecímu stojanu. To vše při rychlosti omezené na 80 km/h či vypnuté klimatizaci. Jde zkrátka o co nejdelší dojezd.

Jak už bylo řečeno, elektrický Fiat 500 stojí na nové platformě. Ta umožnila mimo jiné také zvětšení vnějších rozměrů. Do šířky i délky tak auto narostlo o šest centimetrů. Rozvor se prodloužil o dva centimetry. Stejně jako u stávajícího provedení by mělo být na výběr mezi hatchbackem a kabrioletem, jakkoliv se při premiéře zatím ukázala jen otevřená varianta.

Design prošel spíše evolucí. Přesto se například v masce chladiče neobjevuje logo "Fiat", ale specifické logo "500". Vpředu ale stále nechybí čtveřice elipsovitých světel, vzadu jsou potom reflektory obdélníkové, byť se zaoblenými hranami. Novinkou je nicméně fakt, že část předních světel je spojená s kapotou, Italové tuto malou část označují jako řasy. Dalším novým prvkem je provedení klik dveří.

Kde proběhla naopak revoluce, to je interiér. Ten je nyní jednodušší, většina tlačítek je pryč a ovládání funkcí je sdruženo do dotykové obrazovky. Ta může mít 10,25 palce, dobrou zprávou pro milovníky klasiky však je zachování klasických tlačítek pro nastavování klimatizace. Multimediální systém může být propojený s chytrým telefonem, některé funkce vozu tak bude možné ovládat i na dálku. Další obrazovka tvoří také přístrojový štít.

Zavedení elektrického pohonu, a tím pádem odstranění například klasické převodovky, umožnilo technikům přinést nové odkládací prostory. Fiat rovněž upozorňuje na celkově zvětšený vnitřní prostor. A protože nová generace 500 má více chránit planetu, objevuje se čalounění vyrobené z recyklovaných plastů, jejichž část pochází z moře.

Jako první dorazí na trh elektrický Fiat 500 v edici la Prima. Tu je možné objednávat přes internet již od včerejška a stojí 37 900 eur, tedy v přepočtu asi 960 tisíc korun. V této sumě je zahrnut i wallbox. Vedle něj má auto také 10,25palcovou navigaci, sadu bezpečnostních asistentů včetně adaptivního tempomatu nebo nouzového brzdění, plně diodová přední světla nebo 17palcová kola. Na výběr budou šedá, zelená nebo modrá barva v kombinaci s plátěnou střechou s logy Fiat. Celkem vznikne jen 500 kusů této úvodní edice.

Vedle ní představil Fiat i trojici unikátních verzí 500, které vznikly s italskými designovými značkami. Všechny tři jsou poměrně extravagantní a stojí za nimi Giorgio Armani (móda), Bulgari (šperky či hodinky) a Kartell (nábytek). Společné mají především snahu o používání ekologičtějších materiálů.

Nový Fiat 500 však neznamená konec stávající generace, která navíc nedávno dostala mild hybridní variantu. Ta se bude, například podle britského Autocaru i dalších zahraničních médií, nabízet dál po boku elektrického sourozence. Platit by to mělo minimálně do konce roku 2021. Novinka se navíc nebude vyrábět v Polsku, ale v Turíně.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 33 minutami

Na italském ostrově Ischia dál pátrají po možných obětech půdního sesuvu

Na italském ostrově Ischia dnes záchranné složky po celonočním nasazení pokračují v pátrání po možných obětech sobotního půdního sesuvu, uvedla agentura DPA s odvoláním na místní média. Podle úřadů je stále pohřešováno jedenáct lidí, nejméně jedna osoba v sesuvu zahynula.

Vedení prefektury v jihoitalské Neapoli by se dnes ráno mělo sejít k dalšímu krizovému jednání. Dopoledne by měla zasednout také italská vláda, aby v regionu vyhlásila výjimečný stav. Nutné je to mimo jiné proto, aby mohly být rychle uvolněny finanční prostředky.

Záchranné práce hasičů, policie a civilní ochrany komplikují pokračující bouře a déšť. Evakuováno bylo na 130 osob. Neapolská prefektura v sobotu pozdě večer uvedla, že 13 lidí utrpělo zranění a jedenáct lidí považuje za nezvěstné. Potvrzena byla smrt jedné ženy.

V noci na sobotu zasáhly středomořský ostrov v Neapolském zálivu bouřky a silné deště, které způsobily vážné škody zejména ve městech Casamicciola a Lacco Ameno na severním pobřeží Ischie. Směs půdy a kamení se na některých místech valila ulicemi, do moře bylo strženo několik aut.

Oblast je považována za rizikovou z hlediska sesuvů půdy. Podle odborníků byly snahy o nápravu situace v posledních letech nedostatečné, uvedla DPA.

Zdroj: ČTK
před 49 minutami

Francouzská lyžařská střediska letos otevřou později a budou šetřit energii

Lyžařská střediska ve Francii letos kvůli teplému podzimu a nedostatku sněhu otevřou později než v předchozích letech a chystají se s ohledem na vysoké ceny energií zavádět úsporná opatření. Například alpské středisko Val Thorens zahájí provoz tento víkend, tedy o týden později než původně předpokládalo. V nadcházející sezoně chce šetřit například omezením provozní doby sněhových děl nebo snížením teploty uvnitř budov. Napsaly o tom agentury Reuters a AFP.

Střediska Val d'Isère a Tignes, která plánovala pustit lyžaře na sjezdovky tento víkend, se nakonec otevřou až 3. prosince. Kvůli vyšším teplotám tam dlouho nemohla pracovat sněhová děla, a v nižších polohách proto na sjezdovkách není dost sněhu.

"Při rozhodování jsme se řídili zdravým rozumem, nabídka pro naše klienty musí být kvalitní," uvedl Olivier Simonin ze společnosti Val d'Isère Téléphériques, která stejnojmenné středisko provozuje.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Na pohřbu oběti střelby v Nashville se střílelo, jsou dva zranění

Na pohřbu mladé ženy v americkém městě Nashville, která nedávno zemřela na následky střelného poranění, se střílelo. Zatím neznámý pachatel zahájil v sobotu palbu z projíždějícího auta a zranil dva lidi, zatímco odcházeli z kostela, kde se konal smuteční obřad, napsala agentura AP s odvoláním na policii.

Policisté pátrají po černém autě, z něhož mohlo střílet i více lidí, přičemž palba zasáhla osmnáctiletou ženu do nohy a pětadvacetiletého muže do pánve. Ani jedno ze zranění není život ohrožující, uvedl mluvčí nashvillské policie Don Aaron.

Někteří smuteční hosté podle něj byli ozbrojeni a střelbu na auto opětovali, popsal policejní mluvčí. Střelba se odehrála ještě před tím, než byla rakev s pozůstatky devatenáctileté Terriany Johnsonové vynesena z kostela.

Johnsonová zemřela v polovině listopadu a policie pátrá po sedmnáctiletém mladíkovi, jehož podezírá z její vraždy. Policisté se domnívají, že začal střílet na automobil s Johnsonovou poté, co se tato žena před tím dostala do potyčky s jeho sestrou. Vypadá to na nějaký druh sporu mezi dvěma skupinami lidí, uvedl Aaron.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Čína informuje o dalším nejvyšším denním přírůstku nakažených koronavirem

Čína za uplynulých 24 hodin zaznamenala nejvyšší denní přírůstek nákazy koronavirem od začátku pandemie. Testy tam odhalily 39 791 nových případů infekce, přičemž 3709 nakažených vykazovalo příznaky nemoci covid-19 a dalších 36 082 infekcí bylo asymptomatických. S odvoláním na zdravotnické úřady o tom dnes informovala agentura Reuters. Média zároveň informují o protestech proti pandemickým opatřením v některých čínských městech.

Čínské úřady o den dříve hlásily do té doby nejvyšších 35 183 nově prokázaných případů koronaviru za den, z nichž 3474 bylo symptomatických.

Čínští zdravotníci rovněž zaznamenali v sobotu jedno úmrtí v souvislosti s koronavirem. O den dříve neevidovali žádnou smrt v důsledku covidu-19, píše Reuters s tím, že počet úmrtí v zemi podle oficiálních údajů dosáhl počtu 5233.

Počet nakažených koronavirem v Číně v poslední době narůstá a úřady v rámci politiky takzvané nulové tolerance zpřísňují protikoronavirová opatření. Ta jsou poměrně velmi striktní a podnítila nespokojenost v zemi.

Zdroj: ČTK
Další zprávy