Nový Citroën Jumper varuje řidiče před vybočením z pruhu

Radek Pecák Radek Pecák
15. 5. 2014 15:41
Citroën přikládá uvedení vozu na trh velkou váhu. Užitkové vozy se totiž na celkových prodejích značky podílí 15 procenty.
Na voze se změnila hlavně příď. Nové jsou světlomety, nárazník i kapota s modernizovaným logem.
Na voze se změnila hlavně příď. Nové jsou světlomety, nárazník i kapota s modernizovaným logem. | Foto: Citroën

Citroën začal v Česku prodávat modernizované provedení svého největšího lehkého užitkového vozu. Tím je Jumper, stojící na vrcholu řady Nemo, Berlingo a Jumpy.

Nový Jumper se od minulého liší hlavně na přídi. Nové světlomety jsou tentokrát horizontálně orientované a mohou být doplněny světly pro denní svícení z LED diod.

Maska chladiče je zpracována tak, aby na ní dostalo důstojné místo logo značky v současné pozměněné podobě.

Konstruktéři ale zapracovali také na zlepšení tuhosti karosérie, změněno je odpružení, brzdy a třeba také závěsy zadních dveří.

Uvnitř se vyměnil volant a prostřední panel palubní desky. Na něm může být i dotykový displej s možností zobrazování údajů z navigace a obrazu z couvací kamery.

Nabídka délek, rozvorů a výšek je rozmanitá.
Nabídka délek, rozvorů a výšek je rozmanitá. | Foto: Citroën

I nadále se Jumper nabízí s karosérií, která může mít tři různé délky, tři rozvory a tři výšky. Objem nákladového prostoru je od osmi do 17 krychlových metrů.

Přepravit lze lidi i písek 

Kromě základní třímístné kabiny se nabízí i furgony s vestavbou další řady sedadel, valníky s třímístnou nebo sedmimístnou kabinou, korby a a šasi připravené pro speciální zástavby. Dalšími variantami jsou vozy kombi buď s pěti, nebo devíti sedačkami.

Nadále si vůz zachovává dosavadní přednosti, mezi něž patří mezi dodávkami největší využitelná šířka nákladového prostoru -187 centimetrů mezi boky a 142 centimetrů mezi podběhy. Maximální ložná délka je až 407 centimetrů.

V nabídce bude i devítimístná osobní verze.
V nabídce bude i devítimístná osobní verze. | Foto: Citroën

Boční dveře mohou mít šířku až 125 centimetrů a zadní dveře výšku až 203 centimetrů, což je opět nejvíce mezi konkurenty.

Zadní dveře je možné standardně otevírat v úhlu 180 stupňů a za příplatek to lze až do úhlu 270 stupňů.

V interiéru vozu je deset odkládacích přihrádek, za příplatek se nabízí například speciálně odpružené sedadlo řidiče.

Elektronika pomůže z bláta

Ve výbavě se objevilo několik novinek. Například Intelligent Traction Control, který v rychlostech do 30 kilometrů v hodině umí na kluzkém povrchu upravit točivý moment na nejstabilnějším kole. Dále pak systém regulace rychlosti jízdy ze svahu (HDC), tempomat a omezovač rychlosti, systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu a také ochranu vozu před vykradením. Pokud je ve výbavě couvací kamera, obraz z ní se okamžitě zobrazí na displeji u řidiče po otevření zadních dveří.

V interiéru přibyla řada prvků. Například displej pro couvací kameru.
V interiéru přibyla řada prvků. Například displej pro couvací kameru. | Foto: Citroën

Automobil se nabízí se třemi výkonnostními verzemi dieselového motoru 2,2 HDi (110, 130 a 150 koní) a také s třílitrovým turbodieselem s výkonem 180 koňských sil.

V základní výbavě vozu v nejkratším a nejnižším provedení je za cenu 324 000 Kč bez DPH čelní airbag řidiče, elektricky ovládaná okna a zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a palubní počítač. Za příplatek 15 000 Kč je pak k mání manuální klimatizace, sklopná zpětná zrcátka a LED světla pro denní svícení.

Citroën má vcelku jednoduchý systém příplatků. Za silnější verzi motoru se připlácí 10 000 Kč, stejně pak za prodloužení skříně o jeden stupeň, také za větší výšku a další změny.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 7 hodinami

Bayern i v oslabení zvládl bundesligový zápas ve Fürthu a vyhrál 3:1

Fotbalisté Bayernu Mnichov porazili v předehrávce 6. kola německé ligy Fürth 3:1, přestože proti nováčkovi hráli takřka celý druhý poločas v oslabení. Po úvodní remíze vyhráli v sezoně páté utkání za sebou a vedou neúplnou tabulku o tři body před Wolfsburgem, který má sobotní zápas k dobru.

Skóre otevřel v 10. minutě Thomas Müller, po půlhodině hry zvýšil na 2:0 Joshua Kimmich. Tři minuty po začátku druhého poločasu ale dostal za ostrý faul červenou kartu Benjamin Pavard a bavorský tým se v deseti na výhru ještě hodně nadřel. Ve vyhrocené atmosféře dostal žlutou kartu v 64. minutě i trenér Bayernu Julian Nagelsmann.

Uklidnění úřadujícím šampionům přinesl v 68. minutě vlastní gól Sebastiana Griesbecka, po němž Bayern vedl už o tři branky. V závěru už jen zkorigoval stav přesnou hlavičkou Cedric Itten.

Aktualizováno před 8 hodinami

Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, později opět zasednou i odborné týmy.  Polský prezident Duda ke sporu řekl v televizi, že se Polsko nemůže připravit o 7 procent energetického trhu a že vybízí k dialogu.

Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

Polský ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro v pátek podle agentury PAP řekl, že Soudní dvůr Evropské unie neměl v dané etapě sporu o důl Turów právo uložit Polsku pokutu. Spor o Turów před unijním soudem ještě nedospěl k verdiktu. 

Brabec nechtěl být ohledně možné dohody konkrétní. "Dokud není domluveno všechno, není domluveno nic. Nicméně bylo několik bodů, které byly významně sporné celou dobu. Dnes po jednání vnímám posun v některých a uvidíme. Nechci konkretizovat," řekl v pátek. "Jsem rád, že se i po dnešním jednání přiblížil kompromis, který snad bude přijatelný pro obě strany, který snad budou umět schválit obě vlády," doplnil liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Zdroj: ČTK
Další zprávy