Novinka ochrání chodce před auty. Dostanou i airbag

Radek Pecák Radek Pecák
19. 10. 2013 11:00
Technologie chránící chodce se v moderních automobilech objevují čím dál častěji
Foto: Toyota

Luxusní vozy jako například Audi či Mercedes-Benz umí díky systémům nočního vidění spatřit chodce a upozornit na ně řidiče.

Volvo dokonce do svého posledního modelu V40 instalovalo airbag pro chodce. Ten ochrání zejména hlavu sraženého člověka před střetem s čelními sloupky a dalšími tvrdými součástmi vozu.

Toyota Motor Corporation nyní oznámila, že vyvinula bezpečnostní systém pro předcházení kolizím (PCS). Využívá technologie automatického řízení v kombinaci se zvýšeným nouzovým brzdným účinkem a automatickým brzděním, aby se napomohlo předcházet střetům s chodci.

Technologie, které ochrání chodce před následky střetu a v ideálním případě dokážou samotnému střetu dokonce zabránit, se v moderních automobilech objevují čím dál častěji.

V případě srážky s Volvem V40 padá chodec do měkkého.
V případě srážky s Volvem V40 padá chodec do měkkého. | Foto: Aktuálně.cz

Toyota reaguje na současnou statistiku smrtelných dopravních nehod v Japonsku. Jejich počet sice už dvanáct let nepřetržitě klesá, ale stále větší podíl mrtvých připadá na chodce - nyní už 37 procent ze všech obětí. Také v Evropě a dalších motoristicky vyspělých regionech se podíl chodců na celkovém počtu obětí zvyšuje.

Nejdřív dostane šanci řidič

Nový bezpečnostní systém pro předcházení kolizím (PCS) s asistentem řízení napomáhajícím zabránit střetu s chodcem může napomoci zcela předejít nehodě v případech, kdy samotné brzdění nepostačuje - například když vůz jede příliš rychle a chodec nečekaně vstoupí do jeho dráhy.

Chodce dokážou detekovat palubní senzory, a pokud systém vyhodnotí, že hrozí riziko střetu, před řidičem se na palubní desce okamžitě zobrazí optické varování.

Pokud pravděpodobnost kolize roste, systém reaguje zvukovým i optickým varováním, aby řidič ihned přistoupil k úhybnému manévru; současně se též aktivuje funkce posílení brzdného účinku a automatického brzdění. Pokud systém vyhodnotí, že střetu se samotným brzděním již nelze vyhnout a v okolí je dost místa k manévru, aktivuje se asistent řízení, aby vůz chodce pokud možno minul.

Novinkou Toyoty je automatické řízení.
Novinkou Toyoty je automatické řízení. | Foto: Toyota

Nová technologie doplňuje tu, kterou Toyota již od loňského roku montuje do Lexusu LS. Elektronika napomáhá zabránit střetu s chodci pomocí nouzové brzdné síly a automatického brzdění.  Pokud systém vyhodnotí pravděpodobný střet s chodcem nebo překážkou, nejprve varuje řidiče. Jestliže řidič příslušným způsobem nereaguje, systém aktivuje nouzový režim.

Tento systém se má v průběhu příštích dvou let objevit i v levnějších modelech automobilky, posléze se začne nabízet i verze s asistentem řízení. O ceně této výbavy se automobilka zatím nezmiňuje.

 

Právě se děje

před 33 minutami

Ústecký kraj pošle Vejprtům milion, zaměstnanci vybrali 70 tisíc korun

Radní Ústeckého kraje schválili na pomoc Vejprtům po tragickém požáru milion korun. Částku budou schvalovat v pondělí zastupitelé. Zaměstnanci krajského úřadu mezi sebou vybrali 70 tisíc korun, dnes je předají městu, ve kterém v neděli při požáru domu pro zdravotně postižené zemřelo osm mužů, 30 lidí záchranáři ošetřili. 

Milion korun z fondu pro mimořádné události má pomoci s likvidací následků požáru v domově Kavkaz. Objekt je podle statika nyní neobyvatelný, musí se vyměnit ohořelé části, vymalovat, uklidit. Lidé začnou s úklidem poté, co si dům prohlédne zástupce pojišťovny.

Ústecký kraj zajistil občanům města Vejprty, včetně klientů domova a jeho zaměstnanců psychosociální pomoc. Zástupci města mohou kontaktovat humanitární organizace, jejichž součástí jsou centra krizové intervence.

Další zprávy