Nově vyrobené avie nebudou identické s těmi z let minulých, tvrdí nový majitel automobilky Strnad

Radek Pecák Radek Pecák
11. 5. 2016 10:17
Znovuzrozená Avia chce vyrábět tisíc nákladních aut ročně, mimo jiné také elektromobily. Přijme nové zaměstnance a bude spolupracovat s Tatrou. Není jisté, že výroba zůstane v pražských Letňanech.
Poslední vyráběná avia - typ D.
Poslední vyráběná avia - typ D. | Foto: Radek Pecák

Minimálně designové změny na plastových dílech kabiny prodělá před opětovným uvedením na trh nákladní automobil Avia řady D. Pro online deník Aktuálně.cz to uvedl majitel společnosti Czechoslovak Group Jaroslav Strnad. „Chceme, aby noví zákazníci jasně viděli, že firmu chceme nadále rozvíjet,“ dodal.

Právě jeho zbrojařská firma, do jejíhož portfolia patří ale také automobilka Tatra, Avii v dubnu koupila od posledních majitelů – indické společnosti Ashok Leyland. Ta produkci vozů v Česku zastavila v létě roku 2013 a převedla ji do Indie.

„V současné době prověřujeme areál v Letňanech a děláme si obrázek o tom, co a jak se s Avií bude dělat dále,“ říká Strnad. „Zdá se, že i po zastavení výroby se o areál dobře starali, a až se nám podaří dát dohromady potřebný personál a obnovíme dodávky dílů, začneme vyrábět.“ Tato jakási důkladná prověrka by podle Strnada mohla skončit zhruba za měsíc.

K současným necelým dvěma desítkám zaměstnanců, které v Avii nadále zůstávaly, aby zde vyráběly náhradní díly, bude třeba přijmout dalších zhruba 70-80 lidí, což by mělo zajistit obnovení výroby. „Už se nám hlásí jednak bývalí zaměstnanci této firmy, ale i noví lidé,“ dodal Strnad. Počet nakonec přijatých dělníků, ale i konstruktérů a příslušníků dalších profesí však bude především záležet na počtu objednávek vozů.

„V tuto chvíli počítáme s výrobou několika stovek kusů vozů ročně, a pokud půjde vše dobře, mohli bychom se časem dostat třeba na hranici 1000 aut ročně,“ věří Strnad.

Na celý proces budou dohlížet většinou stejní lidé, kteří měli před dvěma lety na starost oživení kopřivnické Tatry. „Jejich úkolem je také hledání synergií právě s Tatrou. „Pokládám například za logické, aby výrobce elektrických svazků pro Tatry stejný artikl dodával také pro Avii. Totéž platí o výrobcích nástaveb a podobně,“ dodává Strnad.

V budoucnosti by Avia měla podle Strnada nabízet širokou paletu verzí vozů. Tedy například i s dvoukabinou, kterou představila na autosalonu v Hannoveru v roce 2012, nebo s pohonem všech kol.

Jednou z oblastí, na kterou se novodobá Avia podle Strnada v budoucnosti také zaměří, je produkce elektrických vozů pro rozvážení zboží ve městech. Elektrické verze avie již existují. V minulosti je vyráběla britská firma Smith Electric. Z Letňan tehdy odebírala podvozky a kabiny. „Elektrifikaci považuji za jednu z oblastí, na kterou se určitě důkladně zaměříme, prozradil Strnad.

„Dokážu si rovněž představit kabinu avie také na našem typu Tatry 810, kterou zatím nakupujeme od Renaultu. Mohla by být levnější, a navíc by výroba byla operativnější,“ naznačuje budoucí plány Strnad. Protože si ale Indové po skončení výroby v Letňanech odvezli lisovací formy na díly kabiny do Indie, budou se muset dovážet právě odtud.

Přestože příští nové avie určitě vyjedou z Prahy, zda tu výroba zůstane i v dalších letech, není podle podnikatele jisté. „Určitě přemýšlíme o větším propojení s Tatrou, možná je ale také výroba v areálu některé jiné z našich firem,“ uzavírá Strnad.

 

Právě se děje

před 49 minutami

Tři čtvrtiny lidí chtějí místo stravenek dostávat peníze, ukázal průzkum. Ministerstvo navrhuje stravenkový paušál.

Až tři čtvrtiny zaměstnanců, kteří dnes dostávají stravenky, by raději přešly na peněžní stravenkový paušál. Většina z nich by přitom své stravovací návyky nezměnila. 

Čtyři pětiny restaurací by zase přivítaly, kdyby u nich méně lidí platilo stravenkami. Vyplývá to z průzkumu, který pro ministerstvo financí uskutečnila agentura Median mezi 1212 respondenty. 

"Dnešní režim zachováváme a nijak jej neomezujeme. Pouze ke stravenkám a firemním jídelnám přidáme třetí možnost, díky které mohou zaměstnanci dostat nezdaněný příspěvek na stravování rovnou v penězích. Kdo chce, pojede stále ve stejném režimu a nic se pro něho nezmění," uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).

Návrh je součástí připravovaného daňového balíčku na rok 2021. Návrh v tuto chvíli projednávají ministerstva. Jeho účinnost je navržena od 1. ledna 2021. 

Zdroj: ČTK
před 50 minutami

V severní Itálii ve městě Padova zemřel osmasedmdesátiletý muž pozitivně testovaný na koronavirus. Jde o prvního Evropana, který nákaze podlehl.

 Úmrtí v pátek pozdě večer oznámil italský ministr zdravotnictví Roberto Speranza.

Muž byl jedním ze dvou starších pacientů v oblasti Veneto, u kterých bylo podezření na nemoc COVID-19, kterou nový typ koronaviru způsobuje. V nemocnici ležel podle italských médií 14 dní a přijat byl s jiným druhem onemocnění.

Zdroj: ČTK
před 57 minutami

V palivových nádržích tří desítek letadel značky Boeing 737 MAX objevil výrobce zbytky materiálu, mohly ohrozit bezpečnost strojů.

Během kontroly zatím nepředaných strojů výrobce objevil podobný problém u 35 z nich, potvrdil mluvčí firmy. Podle informací agentury Reuters se jednalo o víc než polovinu zkontrolovaných letounů. 

Firma uvedla, že v nádržích se našly zbytky cizích předmětů, což je termín, který se používá pro nejrůznější materiál, jako jsou hadry, nástroje, kovové třísky a další. Většinou zůstává po zaměstnancích, kteří se podílejí na výrobním procesu. Podobný problém už měla firma také u jiných letadel, například u tankovacích letounů KC-46, upozornila agentura Reuters. Tyto předměty zvyšují riziko elektrického zkratu a požáru.

Letadla 737 MAX jsou už téměř rok odstavena z provozu, nová čekají zaparkovaná na své dodání aerolinkám. Zákaz přišel loni v březnu po dvou smrtelných nehodách. 

Zdroj: Reuters , ČTK
před 2 hodinami

Nákaza koronavirem v Číně polevuje, její nárůst hlásí Jižní Korea. Nakažených je celkem přes 76 tisíc.

Nemoci způsobené novým typem koronaviru v pevninské Číně podlehlo již celkem 2345 lidí. Během pátku jich zemřelo 109, o devět méně než ve čtvrtek. Nakažených je přes 76 tisíc. Počet nově onemocnělých se v pátek výrazně snížil na 397 ze čtvrtečních 889. Informovala o tom v sobotu odvoláním na čínské zdravotnické úřady agentura Reuters. Výrazný nárůst nových případů hlásí Jižní Korea.

Epicentrum epidemie, provincie Chu-pej, hlásí za pátek výrazně nižší počet nových případů onemocnění i mírně nižší počet nových úmrtí. Počet nových nemocných klesl na 366 ze čtvrtečních 631. Počet mrtvých v této nejvíce zasažené čínské provincii činil v pátek 106, zatímco ve čtvrtek to ještě bylo 115. Celkem v Chu-pej již zemřelo 2250 lidí a celkový počet nakažených tam byl k pátku 63 tisíc.

Zdroj: ČTK
Další zprávy