Nové typy škodovek už umí bezpečně zastavit i po kolapsu řidiče. Zasáhnout může snadno i spolujezdec

Radek Pecák Radek Pecák
21. 9. 2016 7:20
Elektrická parkovací brzda má schopnost automobil bezpečně zastavit i z vysokých rychlostí. Kola se navíc nezablokují. Spolujezdec tak má i v kritické situaci šanci zabránit vyjetí neřízeného auta ze silnice nebo nárazu do protijedoucího vozu.
Manévr lze bezpečně provádět také na kluzkém povrchu.
Manévr lze bezpečně provádět také na kluzkém povrchu. | Foto: Radek Pecák

Zřejmě nejednoho spolucestujícího v osobním autě již napadlo, co by dělal, kdyby řidič vedle něho zkolaboval a nebyl schopen jedoucí vůz dále ovládat.

"V takovém případě může pomoci elektrická parkovací brzda, která je v současné době ve výbavě nové generace superbu a rovněž přicházejícího kodiaqu, vysvětluje Jáchym Frýdek, který má ve Škodě Auto na starosti kalibraci elektronického stabilizačního systému pro jednotlivé typy vozů. Novináři pak během ukázek jednotlivých bezpečnostních asistenčních systémů, které se odehrávaly na jinak utajovaném zkušebním polygonu automobilky v Úhelnici nedaleko Mladé Boleslavi, měli možnost si v praxi takovou situaci vyzkoušet.

"Tlačítko brzdy se musí nazdvihnout a držet v této poloze po celou dobu brzdění až do zastavení," instruovali ještě škodováčtí inženýři novináře. Redaktor Aktuálně.cz si zkusil účinnost brzdy po rozjezdu na sto kilometrů v hodině. Samotný brzdný manévr se pak odehrával na uměle namáčeném asfaltu více než dvoukilometrové testovací dráhy.

Tlačítko je nutné držet celou dobu.
Tlačítko je nutné držet celou dobu. | Foto: Radek Pecák

"Brzda zařídí zpomalení vozu rychlostí šest metrů za sekundu," což už je poměrně intenzivní brzdění, kterého mnohdy v provozu méně zkušený řidič ani nedosáhne," vysvětlil Frýdek. V praxi to znamenalo, že ze zmíněné stokilometrové rychlosti se vůz na mokrém asfaltu zastavil po zhruba 45–50 metrech.

"Jelikož brzdný tlak je vyvíjen na všechna čtyři kola a zůstávají v činnosti všechny bezpečnostní asistenční systémy, je současně možné při zpomalování vůz řídit žádoucím směrem," dodává Frýdek.

To je samozřejmě rozdíl oproti tomu, kdyby v běžném autě někdo zatáhl za klasické táhlo ruční parkovací brzdy. "V tom případě by se zablokovala zadní kola, vůz by se dostal do smyku a celá situace by nejspíše skončila špatně," tvrdí školitel bezpečné jízdy Jan Bezděka.

Elektrická brzda má současně i další nové funkce. Například se aktivuje při otevření dveří, pokud je volič automatické převodovky v jízdním režimu D. Je to bezpečnostní opatření kvůli tomu, aby vůz, který opustil řidič, aniž by páku přesunul do parkovací polohy, nepokračoval neřízen dále v jízdě.

Elektronika v nejnovějších typech škodovek ovšem zvládne vůz bezpečně zastavit rovněž v situaci, že je řidič s náhlou zdravotní indispozicí ve voze sám. "Pro tyto účely je již od loňského roku v autech s automatickou převodovkou k dispozici asistenční systém Emergency Assist. Ten dokáže auto, které déle než deset sekund nikdo neovládá (netočí volantem a nešlape na pedály) po předcházejícím několikanásobném upozornění řidiče sám v daném jízdním pruhu zastavit. Ještě předtím na vozovce zakličkuje, rozsvítí varovná i brzdová světla, aby řidiče jedoucí vzadu upozornil, že se děje něco neobvyklého," vysvětlil Robert Pěnička, který má na starosti vývoj asistenčních systémů pro vozy Škoda.

Podle něho je navíc ve vývoji již zdokonalená verze systému. Ten by pak měl být schopen auto bezpečně odstavit na krajnici nebo na ještě bezpečnějším místě. "Praktické nasazení očekáváme zhruba za dva až tři roky," dodává Pěnička.

Další informace o kompletní výbavě superbu třetí generace naleznete zde.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Základní část NHL se bude hrát až do poloviny května

Vedení NHL rozhodlo o prodloužení základní části soutěže až do 16. května. K tomuto kroku vedlo elitní ligu odložení hned osmi zápasů Vancouveru kvůli nákaze nemocí covid-19. NHL nicméně stále počítá s tím, že ve zkrácené sezoně odehraje každý z týmů v souladu s původním plánem všech 56 utkání dlouhodobé fáze. Zatím však není jasné, kdy začnou vyřazovací boje o Stanley Cup.

Přestože bylo ve zhuštěném programu základní části, při němž čeká za normálních okolností každý klub 82 zápasů, odloženo od začátku sezony z důvodu koronavirové pandemie 54 utkání a dalších pět kvůli potížím s počasím, nenabrala NHL zatím nijak dramatický skluz. Původně měla dlouhodobá fáze skončit 8. května, již dříve byla prodloužena do 11. května.

Tým Canucks byl v rozehrané soutěži zasažen nákazou dosud nejvýrazněji. Různé formy koronaviru byly diagnostikovány u 21 hráčů a čtyř dalších zaměstnanců klubu. Kanadský celek, který má odehráno nejméně utkání (37) v soutěži, hrál kvůli tomu naposledy 24. března. Dnes už ale může začít s tréninkem, do zápasového zatížení pak naskočí v pátek soubojem s Edmontonem.

O začátku play off nebylo zatím rozhodnuto. "NHL bude i nadále sledovat a pečlivě vyhodnocovat průběh základní části, teprve pak bude definitivně oznámeno datum, kdy se začne hrát o Stanley Cup. S posledními změnami a posunutým koncem základní části v Severní divizi je ale možné, že zápasy prvního kola play off začnou ve Východní, Centrální a Západní divizi o pár dnů dříve než v Severní divizi," uvedla liga v tiskové zprávě.

S prodloužením základní části NHL se však zmenšil časový prostor hráčům, kteří posílí národní týmy na mistrovství světa v Lotyšsku. Rovněž posunutý šampionát, jehož spolupořadatelem mělo být původně i Bělorusko, začne v pátek 21. května. Hned v jeho úvodní den půjdou do akce i čeští hokejisté, které čeká souboj s Ruskem. Finále turnaje je pak naplánováno na neděli 6. června.

Zdroj: ČTK
Další zprávy