Už žádný desetiválec Lamborghini, nové Audi S6 sportuje s naftou. Vyzkoušeli jsme ho

Už žádný desetiválec Lamborghini, nové Audi S6 sportuje s naftou. Vyzkoušeli jsme ho
Audi S6 Avant je jedním z vrcholů v modelové řadě A6.
Nad ním je jen nabroušený model RS6, který má má benzinový osmiválec o výkonu 441 kilowattů.
Na benzinové motory dosud sázela i slabší S6. Současná generace ale poprvé v Evropě přesedlala na naftu. Má šestiválcové TDI.
Motor má výkon 257 kilowattů a točivý moment 700 newtonmetrů. Sílu mu nelze upřít a nízká spotřeba je fajn. Benzinový motor má ale větší charakter.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
30. 12. 2019 6:09
Deset let zpátky mohl člověk zažít to pravé benzinové opojení i v rodinném kombi. Audi S6 tehdy pod kapotou ukrývalo 5,2litrový atmosférický desetiválec, převrtaný motor z placatého supersportu Lamborghini Gallardo. V roce 2019 ale platí jiné pořádky a automobilky řeší spotřebu a emise CO2. Že se do nové S6 nastěhuje šestiválec se dalo čekat, ale že bude tankovat naftu?
V Evropě nafťák, v USA bude mít S6 2,9 litrový šestiválec z menšího ale ostřejšího modelu RS4.
V Evropě nafťák, v USA bude mít S6 2,9 litrový šestiválec z menšího ale ostřejšího modelu RS4. | Foto: Martin Přibyl

Už je to tak, nové Audi S6 pohání motor s označením TDI, třílitrový naftový šestiválec o výkonu 257 kilowattů. Výkon je to na třílitr skutečně pozoruhodný, však mu v nízkých otáčkách pomáhá elektricky hnaný kompresor, který funguje do 1650 otáček za minutu a válce plní vzduchem ve chvíli, kdy mají výfukové plyny problém roztočit konvenční turbodmychadlo o průměru pět centimetrů.

Navzdory elektrickému pomocníkovi není nový motor pro S6 žádný nízkootáčkový úderník. Pod dvěma tisíci otáček působí nonšalantně a nad věcí. Po městě se digitální ručička otáčkoměru pohybuje lehce nad volnoběhem, ale to nejlepší začíná nad dvěma tisíci otáček.

TDI má v takové situaci onen typický naftově hutný zátah, který není daleko od větších osmiválců. Však také dosahuje točivého momentu 700 newtonmetrů, to je více, než měl onen slavný desetiválec od Lamborghini i dvojitě přeplňovaný benzinový osmiválcový čtyřlitr z předchozí generace. Skvěle mu sekunduje i rychlá, a přitom hladce řadící osmistupňová automatická převodovka.

Pružnost motoru na druhou stranu neumí zamaskovat fakt, že ve zrychlení z nuly na sto byla předchozí turby dopovaná benzinová generace lepší. Čtyřlitr zvládl sprint z nuly na sto za skutečně úctyhodné 4,6 vteřiny, nafťák potřebuje o půl vteřiny více. Alespoň je o desetinku lepší než desetiválcová "Lambo-generace".

Otázkou pochopitelně je, jestli má podobné honění se za rekordními časy u auta, s nímž majitelé stejně nebudou jezdit na okruh, smysl. Jestli by neměly být kromě dostatečně silného motoru i jiné priority. Třeba spotřeba paliva, protože zastavovat každou chvíli u benzinky je prostě otravné. Obzvlášť, když máte auto, které v základu stojí 2,1 milionu a v naší verzi dokonce 2,9.

Na umělý zvuk motoru ve sportovním režimu se dá zvyknout spíše než na čtveřici falešných koncovek výfuku.
Na umělý zvuk motoru ve sportovním režimu se dá zvyknout spíše než na čtveřici falešných koncovek výfuku. | Foto: Martin Přibyl

Šestiválec proto nešetří palivo jen tím, že spaluje naftu. Je také vybaven mildhybridní technologií se 48V palubní sítí. Při brzdění dokáže ukládat energii do lithiové baterie a následně ji použije k pohonu zmíněného elektrického turba. Mildhybridní systém kromě toho umožňuje vypínat motor při dojíždění na světla při rychlostech do 22 kilometrů za hodinu a s odstaveným (vypnutým) šestiválcem se dá plachtit i na dálnici.

Rychlé Audi se také snaží řidiče k úsporné jízdě vychovat. Zelená ikonka v head-up displeji naznačí, kdy byste měli před obcí nebo rychlostním omezením sundat nohu z plynu. Ten dokonce pro připomenutí lehce zavibruje.

Na spotřebu to vše pochopitelně má pozitivní vliv, protože nová S6 je asi tou první svého druhu, s níž se dá klidnou jízdou jet za pouhých 7,5 litru. Pod zátěží to už je horší a apetit motoru roste nad deset. V průměru ukázal palubní počítač spotřebu devět litrů.

Zpracování interiéru je v Audi tradičně špičkové. Na ovládání pomocí dvojice dotykových displejů se dá velice rychle zvyknout.
Zpracování interiéru je v Audi tradičně špičkové. Na ovládání pomocí dvojice dotykových displejů se dá velice rychle zvyknout. | Foto: Martin Přibyl

Kromě nízké spotřeby na dlouhých cestách oceníte i komfortní podvozek, sedadla a výtečné odhlučnění. Audi S6 dokáže svou posádku odstřihnout od okolí i při vysokých rychlostech jako málokteré auto. Ve 130 km/h budete mít pocit, jako byste se po dálnici loudali stovkou. Pomohou k tomu i pneumatiky vyplněné speciální hmotou, která potlačuje hučení širokých 20" kol.

Podobné odstřižení reality je ale samo o sobě důkazem, že S6 není za každou cenu sportovní auto. Příplatkový vzduchový podvozek za 25 300 korun sama automobilka označuje za navýsost komfortně orientovanou alternativu ke standardnímu "setupu" jen s adaptivními tlumiči.

Výsledkem je ale to, že jakmile přepálí nájezd do zatáčky (což se díky utlumení kabiny stane velice snadno), auto si v zatáčkách i ve sportovním režimu výrazně zaklekne na přední zatížené kolo a řidič se s více než 2,2 tunovým autem bude zbytečně prát. Ani si tak neužije příplatkové řízení kol zadní nápravy, které zlepšuje obratnost v úzkých vlásenkách a stabilitu v táhlých obloucích, nebo sportovní zadní diferenciál, jenž pomáhá s trakcí.

Toto není počítačová hra ale jedna z možností zobrazení parkovacího asistenta v Audi S6.
Toto není počítačová hra ale jedna z možností zobrazení parkovacího asistenta v Audi S6. | Foto: Martin Přibyl

Testované Audi S6 je tak sportovně nesportovní. Je to perfektní auto pro maratonské výpravy napříč Evropou. K tomu je stabilní, komfortní, prostorné, rychlé a technologicky vybavené (navigace má on-line služby s dopravou, asistenční systémy fungují bez výhrad).

Na druhou stranu postrádá sportovní hbitost na okreskách. Je těžké a se vzduchovým podvozkem až příliš komfortní. Možná je to dobře, protože koncepce pohonu s motorem před přední nápravou pro Audi byla vždy v souboji s lépe vyváženým BMW nebo Mercedesem zásadním handicapem.

Audi S6 Avant TDI

Motor: naftový 6válec, 2967 cm3
Výkon: 257 kW při 3850 ot./min
Točivý moment: 700 Nm při 2500 ot./min
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,1 s
Kombinovaná spotřeba: 6,5 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 550 l 
Cena: od 2 108 900 Kč

Pokud se tedy chcete bavit v zatáčkách, mají pro vás obě zbylé německé prémiové značky zdatné alternativy v podobě BMW M550d xDrive nebo Mercedesu E 400 d 4Matic. Pokud je ale vaším revírem dálnice, S6 je perfektní volbou. Její tempo může být vražedné a posádka přitom zůstane uvnitř v naprostém klidu.

 

Právě se děje

Další zprávy