Nové Lamborghini i Ferrari očekávejte v příštím roce

Radek Pecák Radek Pecák
29. 11. 2010 0:42
Lamborghini již publikovalo obrázek motoru svého nového nejrychlejšího stroje, Ferrari je zatím tajemné
Foto: Aktuálně.cz

Ani letos nebyla ve světě nejrychlejších automobilů nouze o novinky. Porsche představilo nejrychlejší model 911 všecj dob - 911 GT 2 RS, Ferrari 599 GTO a například Mercedes svůj SLS AMG. Příští rok se všai nabídka supersportů opět podstatně rozšíří.

Jednou z nejočekávanějších novinek bude nástupce Lamborghini Murciélaga, tedy nového modelu s dvanáctiválcovým motorem. Původně se předpokládalo, že se jeho podoba ukáže už na zářijovém autosalonu v Paříži, premiéra byla odložena až do března do Ženevy.

Přesto se již o tomto autě něco ví. Například to, že zvěčnění se dočká další z řady slavných býků - tentokrát Aventador, po němž auto ponese jméno. Známo je také to, že výkon motoru bude zvětšen na rovných sedm stovek koní a zůstane zachován pohon všech čtyř kol. Fotografie motoru již italská automobilka zveřejnila.

Karbon světem vládne

Základem celého vozu bude karbonový monokok. Zůstanou vzhůru se otevírající dveře, místo ručiček analogových přístrojů bude řidič sledovat kmitající čísla na digitálních ukazatelích. Cena má být kolem 260 tisíc eur a v základní výbavě nemají chybět parkovací čidla a navigace.

Ještě než se tohoto nového Lamborghini dočkají zákazníci, se na silnicích objeví McLaren MP4 12c. I když tato značka existuje již skoro 50 a pyšní se i tituly v mistrovství světa F1, dosud představila pouze  tři silnicí automobily. Teď tedy ukazuje nejnovější supersport, který se má stát konkurentem pro Lamborghini Gallardo či Audi R8 GT.

Vůz je postaven z karbonu, motor o výkonu 600 koní je umístěn uprostřed před zadní nápravou. Proto nečekejte, že byste dozadu mohli ukládat zavazadla. Malinký kufr je vpředu pod dlouhatanánskou kapotou. Vzadu je naopak aeronyamická brzda airbrake.

Aby konstruktéři ušetřili hmotost, nemá rádio mechaniku na CD/DVD. Připojit můžete pouze vlastní přehrávač MP3  Na druhou stranu nechybí trojice kamer, z nichž první sleduje prostor před vozem, druhá za vozem a třetí je za řidičovým ramenem, tak aby si mohl nahrát a pak přehrát své řidičské umění například na okruhu.

Mc Laren bude k mání v březnu

McLaren chce hned příští rok vyrobit 1000 kusů. Prodej má být zahájen v březnu a nejbližší dealer je v Mnichově.

Zájemci o nástupce modelu Ferrari 612, tedy největšího a jediného čtyřmístného Ferrari, budou moci přijít udělat objednávku k pražskému dealerovi. O autě se toho zatím neví prakticky nic. Jen prosákly informace, že by mělo mít ve svých útrobách systém KERS.

Ferrari také v roce 2011 pravděpodobně představí model Italia v provedení kabriolet.    

Také Audi R8 GT bude možné objednávat i u tuzemských dealerů. Bude však třeba si pospíšit, protože vznikne jen v limitované sérii. Oproti McLarenu má motor s výkonem o 40 koní menším,  který pohání všechna čtyři kola. Oproti běžné desetiválcové "er osmičce" je GT odlehčeno. Například je tenčí přední sklo, víko zavazadlového prostoru je hliníkové, zadní nárazník, difuzor, křídlo a zrcátka z plastů vyztuženými uhlíkovými vlákny. Auto tak vážní 1525 kilogram, což je o metrák méně než běžná R8 V10. Zrychení z nuly na stovku je za 3,6 sekundy a maximálka je 320 kilometrů v hodině.

Veyron Supersport má dostat konkurenta z USA

Samozřejmě ještě podstatně rychlejší je další vůz z velké rodiny Volkswagen. Konkrétně Bugattti Veyron Supersport. Ten už je zapsán v Guinessově knize rekordů jako nejrychlejší silniční vůz světa, když jel přes 431 kilometrů v hodině. Motor běžného tisíckoňového Veyronu byl posílen o dalších 200 kousků. Asi nejpozoruhodnější číslo z jeho technických údajů je zrychlení z nuly na rychlost 300 kilometrů v hodině. Trvá to 14,6 sekundy, což je přibližně stejná doba, za jakou se na stokilometrovou rychlost rozjede fabia s motorem 1,2 HTP.

Konkurent pro Bugatti by měl údajně vzniknout v USA. Firma Shelby Super Cars chystá novou generaci svého supersportu Ultimate Aero. Jeho výkon se má pohybovat kolem neuvěřitelných 1350 koní, navíc má bodovat podstatně nižší hmotností než má francouzský vůz. Konstruktéři předpokládají maximální rychlost 443 km/hod. Uvidíme.          

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Praha o 30 procent zdraží svoz komunálního odpadu

Pražský magistrát zvedne o 30 procent cenu za svoz komunálního odpadu. Zastupitelé hlavního města ve čtvrtek schválili novelizaci vyhlášky, která cenu služby stanovuje. Město by mělo zdražením ročně získat 220 milionů korun navíc, což má významně snížit množství peněz, které musí na systém svozu a likvidace odpadu doplácet. Součástí změny je také zavedení služby svozu bioodpadu, jejíž cena bude proti současnosti o polovinu nižší.

Proti zdražení se postavila opozice. V současnosti domácnosti v metropoli platí za svoz běžného odpadu měsíčně od 86 do 5737 korun, podle četnosti a velikosti kontejneru.

Primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN) uvedl, že cena za svoz se neměnila od roku 2005, kdy vyhláška vstoupila v platnost. Náklady města na svoz komunálního odpadu ročně činí přes 977 milionů korun, na poplatcích vybere 723 milionů. Zbytek dotuje z rozpočtu. Náklady na svoz se navíc podle vedení magistrátu zvyšují. Po zvýšení, které má do rozpočtu města přinést asi 220 milionů korun navíc, by se finanční účast města měla snížit z loňských 26 na tři procenta.

Zdroj: ČTK
Další zprávy