Nové Audi A1 se chce podobat závodní legendě. Do segmentu Fabie a Pola přináší prvky luxusní A8

Jan Matoušek Jan Matoušek
20. 6. 2018 16:49
Nejmenší současné Audi, řada A1, přichází ve druhé generaci. Ta si, stejně jako předchůdce, vyšlápne na Mini nebo luxusnější verze Fordu Fiesta či Volkswagenu Polo. Pomoci k tomu má řada věcí - agresivnější design je pouze jednou z nich. Nové A1 totiž přináší do segmentu malých aut technická řešení doposud vyhrazená jen luxusním modelům A7 Sportback nebo A8. Podívejte se do galerie.

Zdroje inspirace

Jen v krátkosti si připomeňme také ony zdroje designové inspirace nového A1 Sportback. Audi Quattro si svou premiéru odbylo na ženevském autosalonu 1980 a vedle pohonu všech kol zaujalo také přeplňovaným pětiválcem o výkonu 147 kW pod kapotou. Záhy po premiéře došlo i na závodní variantu, která sbírala v mistrovství světa v rallye vítězství se železnou pravidelností. V roce 1982 Audi ovládlo celkové pořadí výrobců, v roce 1983 celkové pořadí jezdců a v roce 1984 vyhrálo Audi oba šampionáty. 

V roce 1984 už čtyři kruhy nasadily do bojů vylepšenou a výrazně kratší verzi Sport Quattro pro skupinu B, která mohla lépe konkurovat Peugeotu 205 T16. Spolu s tím se nesla povinnost vyrobit homologační sérii pro běžné silnice, takové Sport Quattro se tak představilo v roce 1983. Mělo o 32 cm kratší rozvor, agresivnější design a 225 kW. Nakonec vzniklo 224 těchto aut. Závodní Sport Quattro už žádný titul nepřidalo a spolu s koncem skupiny B v roce 1986 skončila i kapitola Audi v rallye. Klasické silniční Quattro vznikalo až do roku 1991 a Audi na něj dodnes rádo odkazuje. Byly i projekty na reinkarnaci vozu, všechny však skončily nejdále v koncepční fázi.

 

Právě se děje

Další zprávy