V čem je nová Škoda Fabia lepší než předchůdce? Ohrozit může i kompaktní Scalu

Jan Matoušek Jan Matoušek
5. 5. 2021 6:02
Škoda včera večer odhalila podobu čtvrté generace modelu Fabia. Ta už je na první pohled jiná než předchůdce, má také jiný technický základ a především zcela nový interiér. Jak moc se ale skutečně jeden z bestsellerů mladoboleslavské automobilky proměnil? Pokusili jsme se oba modely porovnat, na což se můžete podívat v následující galerii.
Foto: Škoda Auto

Pod kapotou evoluce

V motorovém prostoru je na první pohled téměř vše při starém. Nabídku obstarávají především tříválce s přeplňováním i bez něj. Nicméně jde o jednotky generace Evo. Výkon litrového tříválce MPI tak poskočil z 55 na 59 kW, slabší verze s 48 kW (o 4 kW více než doposud) se v Česku nabízet nebude.

Spolu s vyšším výkonem ale klesla, kvůli zlepšené aerodynamice, spotřeba, podle předběžných dat na 5,1 l / 100 km (končící 44kW provedení mělo 5,5 až 5,8 l / 100 km). Novinkou je mimochodem fakt, že pětistupňová manuální převodovka u atmosférického motoru je robustnější, stejná jako u přeplňovaných tříválců. Už tak nepochází z městského Citigo.

Přeplňované litrové tříválce TSI zůstávají na 70 a 81 kW, i v jejich případě ale klesla spotřeba paliva. 70kW varianta si nárokuje 5,1 l / 100 km (dříve 5,3 až 5,7 l / 100 km), 81kW verze 5,0 nebo 5,5 l / 100 km. Odlišuje se to podle toho, jestli má auto manuální šestistupňovou, nebo sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku. Mimochodem volbu automatu má u novinky jen silnější motorizace, zatímco u třetí generace ji mělo i slabší TSI.

Když Fabia třetí generace v roce 2014 začínala, měla pod kapotou i vznětové tříválce s 55 až 77 kW. Naftovým agregátům ale dala malá Škoda vale už při modernizaci v roce 2018 a nová generace na tom nic nemění. Naopak se vrací benzinový čtyřválec.

Ten byl součástí standardní nabídky druhé generace, třetí jej ale dostala jen krátce v podobě 92kW 1.4 TSI s dvouspojkovým automatem DSG v limitované sérii Edition R5. Teď se tedy vrací natrvalo a bez překvapení jde o 110kW 1.5 TSI se sedmistupňovým DSG a vypínáním válců. Stejnou jednotku mají i Scala, Kamiq, Octavia a další modely z portfolia mladoboleslavské automobilky.

U nové generace Fabie se také zvětšila nádrž - volitelně až na 50 litrů. Ve standardu je ale pouze 40litrová nádrž, což je méně než u třetí generace. Ta měla objem 45 litrů.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 11 minutami

Dálnici D7 na Kladensku uzavřela nehoda dvou aut, pět lidí je zraněných

Dálnici D7 na 12. kilometru ve směru na Slaný na Kladensku vpodvečer uzavřela nehoda dvou osobních aut. Pět lidí včetně malého dítěte utrpělo zranění, řekla mluvčí krajských hasičů Dagmar Zemanová. Opravila tak původní informace o třech havarovaných autech a čtyřech zraněných.

"Dispečink to upřesňoval. Bylo tam pět zraněných, z toho jedno dítě ve věku do jednoho roku," uvedla Zemanová.

Podle policejní mluvčí Markéty Johnové byla nehoda hlášena krátce po 17:45, auta bourala mezi kilometry 12 až 12,5 ve směru na Chomutov. Dálnice je neprůjezdná mezi 9. a 18. kilometrem. Na místě přistával vrtulník záchranné služby.

Zdroj: ČTK
Další zprávy