Už na hodnotu pouhých dva a půl litru benzinu na sto kilometrů má klesnout spotřeba čtvrté generace Toyoty Prius. Tento nejprodávanější hybridní automobil světa (na světě jezdí celkem 9 milionů hybridů, z čehož jsou čtyři miliony priusů) bude tedy o více než půl litru na sto kilometrů úspornější než dosud prodávaný model.
Jeho kombinovaná spotřeba činila podle japonského jízdního cyklu 3,07 litru.
Podle tiskové zprávy automobilky se tvůrcům nové generace při designových úpravách modelu Prius podařilo posunout nejvyšší bod střechy o 170 mm směrem vpřed a současně celé vozidlo snížit o 20 mm. To společně s dalšími úpravami přispělo k mimořádně nízkému součiniteli aerodynamického odporu, který má teď hodnotu Cd 0,24. Zároveň se snížilo čelo vozidla o 70 mm, přičemž i zadní část kapoty a krytu motoru poklesla o 62 mm v zájmu lepšího výhledu vpřed.
K pohonu bude vůz i nadále používat zážehový motor 1,8 litru WT-i. Prodělal ale četné konstrukční úpravy, které se projevily na výkonu, spotřebě paliva i snížení rozměrů a hmotnosti.
Nový motor nyní vykazuje maximální termodynamickou účinnost na úrovni 40 %, což je v rámci sériově vyráběných zážehových motorů celosvětově nejlepší hodnota. Dosáhlo se toho díky vysoké kapacitě systému chlazené recirkulace výfukových plynů, zlepšením účinnosti spalování či vylepšenému proudění vzduchu ve spalovací komoře. Pracovalo se i na snížení tření.
Klíčové části hybridní soustavy – včetně elektromotorů, nápravy, jednotky řízení energie a hybridních baterií – jsou nyní menší a lehčí, což se rovněž projevilo v lepší spotřebě paliva a příkladném využití prostoru.
Náprava je rovněž kompaktnější a oproti Priusu minulé generace vykazuje cca o 20 % nižší ztráty.
Dva nové motorgenerátory Toyoty Prius mají vyšší výkonovou hustotou a současně menší rozměry i hmotnost. Zlepšením jednotky řízení energie, včetně nasazení komponentů s nižší ztrátou, se podařilo potlačit ztráty elektrické energie o 20 %.
Klasický akumulátor se v novém priusu přesunul ze zavazadlového prostoru zpět do motorového prostoru. To, společně s umístěním akumulátoru hybridního pohonu do prostoru pod zadními sedadly, přispělo ke zvětšení objemu kufru o 56 litrů. Ten nyní pojme 502 litrů.
K poklesu spotřeby paliva napomohla i optimalizace soustavy topení. Automaticky ovládané aktivní lamely v masce chladiče nyní podle potřeby zajišťují otevírání a zavírání mřížky chladiče v závislosti na vnější teplotě.
Prius čtvrté generace má mít také nejlepší jízdní vlastnosti ze všech dosud vyráběných automobilů s tímto jménem. Přispělo k tomu snížení těžiště i nově vyvinuté zavěšení zadních kol s dvojitými lichoběžníky.
V bezpečnostní výbavě bude mimo jiné paket Toyota Safety Sense, který spojuje čtyři stávající technologie aktivní bezpečnosti od Toyoty: předkolizní bezpečnostní systém (PCS) rozpoznávající chodce a jiná vozidla, systém pro hlídání jízdních pruhů, automatická dálková světla a adaptivní tempomat.
Podpůrnou roli hraje inteligentní ultrazvukový lokátor snažící se předejít nehodám při pomalých manévrech.
Prius je teď rovněž vybaven i systémem pro sledování mrtvých úhlů, jenž upozorní na jiný vůz jedoucí vlevo či vpravo ve chvíli, kdy se řidič snaží přejet do jiného pruhu.
Potřebné údaje, například rychlost, se budou prostřednictvím head-up displeje promítat na přední sklo.
Poprvé v historii bude možné prius vybavit pohonem všech kol E-Four, který prostřednictvím výkonného elektromotoru na zadní nápravě vypomáhá dle potřeby spalovacímu motoru a elektromotoru vpředu.