Nová Škoda Superb nabídne více místa. Chystá se i hybrid

Radek Pecák Radek Pecák
16. 7. 2014 14:18
Třetí generace přijde o dělené víko kufru či šestiválcový motor. Získá luxusnější vzhled a nové asistenční systémy.
Zadní část ženevského konceptu Vision C říká mnohé o novém superbu.
Zadní část ženevského konceptu Vision C říká mnohé o novém superbu. | Foto: Radek Pecák

Mladá Boleslav - Přestože je druhé pololetí letošního roku v mladoboleslavské společnosti Škoda Auto ve znamení příchodu třetí generace Fabie, současně finišují přípravy na generační výměnu modelu Superb.

Nová generace Škody Superb, největšího modelu mladoboleslavské automobilky, nabídne ještě více místa než dosud v příčném i podélném směru. Vyplývá to z informací, které má online deník Aktuálně.cz k dispozici z dobře informovaných zdrojů. Právě tento parametr býval občas u současného superbu předmětem kritiky.

O pár desítek litrů oproti současným hodnotám naroste i objem zavazadlového prostoru. Víko u limuzíny už nebude dělené, přístup do kufru má být možný jen po zvednutí plechové části zádi auta. Dosud si mohl řidič zvolit, zda chce otevřít celou záď včetně zadního okna, nebo jen víko kufru jako u běžného sedanu.

Nový superb ve verzi limuzína již bude mít jen klasické plechové víko kufru.
Nový superb ve verzi limuzína již bude mít jen klasické plechové víko kufru. | Foto: Volkswagen

Stejně jako nová octavia bude i superb postaven na modulární platformě MQB. Díky tomu lze uspořit hmotnost vozu a současně zvětšit vnitřní prostor.

Automobil se i nadále bude vyrábět v závodě ve východočeských Kvasinách, do něhož Škoda nyní masivně investuje i kvůli plánované výrobě vozů kategorie SUV.

Čas šestiválců končí

Výstavní premiéru bude mít třetí generace Škody Superb až během ženevského autosalonu v březnu příštího roku. Co se do její výbavy nakonec dostane, ale naznačuje možný obsah osmé generace Volkswagenu Passat. Ta se oficiálně představí na počátku října na autosalonu v Paříži, tedy o půl roku dříve než superb, a již dnes je ale o voze známa řada technických detailů.

Superb byl prvním a posledním novodobým modelem značky, pod jehož přední kapotu se mohl montovat i šestiválcový motor. Protože je po technické stránce blízkým příbuzným Volkswagenu Passat, který o tento typ motoru právě přichází, je jisté, že totéž potká i vlajkovou loď Škody.

Pod kapotou příští generace už budou pouze čtyřválcové motory.
Pod kapotou příští generace už budou pouze čtyřválcové motory. | Foto: Volkswagen

O schopnost uhánět na německé dálnici rychlostí až 250 kilometrů v hodině by ale vůz ani v nové generaci přijít neměl. Benzinový turbomotor 2,0 TSI se totiž nabízí i ve výkonové variantě s 280 koňskými silami, což je o dvacet více, než má motor 3,6 V6.

Superb se rovněž stane první škodovkou, která dostane hybridní pohonné ústrojí, tedy benzinový turbomotor spojený s elektromotorem. Podle dobře informovaného zdroje z automobilky ale zatím nebylo rozhodnuto, zda tato varianta bude dostupná ihned po uvedení nové generace na trh.

Nové schopnosti díky kamerám

Jedním z důvodů, proč nový superb přijde na trh necelé dva roky po svém faceliftu, je fakt, že jeho elektronická výbava již začínala zaostávat za nejnovější octavií.

V době svého vzniku měla druhá generace superbu řadu unikátních technických řešení. Například jako první v koncernu Volkswagen disponovala světlomety, které samočinně měnily způsob osvětlování vozovky podle podmínek kolem auta. Ze všech konkurentů také uměla sama zaparkovat do nejmenší mezery mezi podélně zaparkovanými automobily. Doba však pokročila a zejména zavedení platformy MQB v koncernu Volkswagen přineslo jednodušší nasazení elektronických prvků výbavy i do levnějších typů aut, než je superb.

Současný superb, na rozdíl od octavie, tedy vinou absence kamer neumí "číst" a zobrazovat před řidičem dopravní značky. Nezvládne také sám brzdit před překážkou, samočinně udržovat auto v jízdním pruhu nebo automaticky přepínat tlumená a dálková světla. Má také menší displej navigace a méně funkcí informačně zábavního systému.

To jsou samozřejmě věci, které potenciální zájemce o tento vůz mohou odradit. Škoda přitom naopak chce tímto modelem (a v budoucnu také chystaným velkým SUV) oslovovat i motoristy, kteří dosud jezdili ve vozech některých prémiových značek.

Velký displej navigace se schopností zobrazovat panel nástrojů po přiblížení prstu získá po octavii také superb.
Velký displej navigace se schopností zobrazovat panel nástrojů po přiblížení prstu získá po octavii také superb. | Foto: Volkswagen

Z nové generace VW Passat by se tak do výbavy superbu měl dostat například asistent pro varování před vozidly jedoucími v souběžných jízdních pruzích v takzvaném mrtvém úhlu řidiče. Parkovací asistent dostane i funkci pro samočinné couvání se zapojeným přívěsem.

Vzhled? Koncept Vision C mnohé naznačil

Přestože je vzhled nové generace superbu zatím utajován, základní linie budou v mnohém shodné jako u konceptu Vision C, který se představil letos v březnu na ženevském autosalonu.

Nejluxusnější verze superbu by mohly mít i tento displej místo klasických ukazatelů. Možná se před řidičem objeví i head up displej.
Nejluxusnější verze superbu by mohly mít i tento displej místo klasických ukazatelů. Možná se před řidičem objeví i head up displej. | Foto: Volkswagen

"Pokud bych měl vedle sebe nakreslit budoucí superb a zmíněnou studii, příliš by se jednotlivé linie od sebe nelišily. Na druhou stranu, v něčem je oproti Vision C nový superb odvážnější, v něčem je to zase naopak,“ řekl v rozhovoru pro Aktuálně.cz šéfdesignér Škody Jozef Kabaň. To potvrzuje i další informátor, který již měl možnost hotový superb vidět. Například zadní části konceptu Vision C a sériového superbu jsou podle něj téměř identické.

Nová generace superbu by se v obou karosářských variantách měla začít prodávat přibližně v květnu příštího roku, tedy dva měsíce po premiéře. Ceny ještě samozřejmě nebyly stanoveny.

 

Právě se děje

Další zprávy