Nová Škoda Fabia oficiálně: VW Golf dorostla kufrem a Hyundai i30 takřka cenou

Škoda dnes oficiálně představila čtvrtou generaci svého tradičně druhého nejdůležitějšího a po odchodu městského Citigo také nejmenšího modelu. Nová Fabia dostala se zpožděním platformu MQB jako příbuzné modely VW Polo a Seat Ibiza a mezigeneračně výrazně vyrostla, na délku má poprvé přes čtyři metry a její kufr pojme stejně nákladu jako u většího Volkswagenu Golf.
Nová Škoda Fabia. Podívejte se na sedm důvodů, proč se s ní seznámit. | Video: Martin Přibyl, Blahoslav Baťa

Vnější design Fabie tvarově navazuje na předchůdkyni, působí ale moderněji, dotaženěji a ještě o kousek dynamičtěji. Zajímavostí je, že Škoda i u svého nejdostupnějšího auta přešla na tradičně dražší dělené zadní LED svítilny, jejich část nově nese víko kufru.

Design Fabie si zachoval dynamiku a atraktivitu, auto je o poznání větší.
Design Fabie si zachoval dynamiku a atraktivitu, auto je o poznání větší. | Foto: Škoda Auto

Samotné lampy jsou plné tradičních krystalických efektů a na českou tradici vozu odkazuje i prolis na předních dveřích. Zobrazuje českou vlajku s jejím charakteristickým klínem.

Podobně jako Scala nebo Octavia bude i Fabia již od základní verze vybavená LED světlomety (dálkové budou halogenové žárovky), na přání budou k dispozici v pokročilejší verzi s rozšířenými funkcemi. Odliší se jinou grafikou a také umístěním diod za čočky, ne do parabol. Na rozdíl od modernizovaného a technicky spřízněného Volkswagenu Polo nová Fabia nebude mít matrix světlomety se stálým dálkovým světlem a vykrýváním protijedoucích vozidel.

Zatímco vnější design je spíše evoluční proměnou, ne nepodobnou vývoji u VW Golf, vnitřek Fabie se razantně modernizoval. Podobně jako u Kamiqu, Scaly, Octavie nebo Enyaqu dominuje palubní desce dotykový displej. Ten může mít úhlopříčku až 9,2", ještě větší 10,25" obrazovka bude za příplatek tvořit přístrojový štít.

Naopak klimatizace bude mít v případě Fabie (na rozdíl od Octavie nebo Enyaqu) nadále svůj mechanický panel s otočnými ovladači. Jen vybrané komplexnější nastavení bude nutné měnit pomocí centrálního dotykového displeje. Půjde například o zapnutí vyhřívání čelního skla.

Palubní deska doplňuje účelnost sportovním švihem. Klimatizace má nadále tlačítka, alespoň pro základní funkce.
Palubní deska doplňuje účelnost sportovním švihem. Klimatizace má nadále tlačítka, alespoň pro základní funkce. | Foto: Škoda Auto

Z praktického hlediska potěší i velká schránka před řadicí pákou nebo rozměrné držáky na pití. Celkový dojem z palubní desky je výtečný, vylepšuje ho slušivý textilní potah. Použité plasty jsou pak sice tvrdé, ale v žádném případě nepůsobí lacině.

Ve Fabii se i hezky sedí, přední sedadla příjemně obepnou tělo, na těch zadních je zase místo odpovídající celé řadě o třídu větších aut (Mazdě 3…). To samé platí i o kufru, má 380 litrů a tak se vyrovná Volkswagenu Golf. Oproti předchozí generaci Fabie se objem zvedl o nemalých 50 litrů. Celkově tak Fabia dělá dojem auta, které po příkladu Octavie pokukuje o třídu výš.

Však také Fabia na své nové platformě pořádně vyrostla, nejenže její délka poprvé přesahuje čtyři metry, překročila dokonce 4,1 metru. O deset centimetrů se natáhl i rozvor. Dospělým proporcím pomůže rovněž o takřka pět centimetrů větší šířka a naopak menší výška.

Přes nezanedbatelný nárůst rozměrů se ale podařilo na podobné úrovni udržet hmotnost, což je jeden z klíčových parametrů pro spotřebu paliva. Ze stejného důvodu se pracovalo i na aerodynamice. Součinitel odporu vzduchu klesl z 0,32 na 0,28. Může za to kompletní zakrytování podvozku, větší spoiler na pátých dveřích, uzavíratelné žaluzie v mřížce chladiče a další aerodynamické prvky.

Vzadu je ve Fabii pocitově o poznání více místa než v případě předchůdkyně.
Vzadu je ve Fabii pocitově o poznání více místa než v případě předchůdkyně. | Foto: Škoda Auto

Výsledkem je to, že normovaná spotřeba u všech nabízených motorů by neměla přesáhnout 5,6 litru, nejprodávanější varianty budou dokonce jezdit přibližně za pět litrů. S příplatkovou 50litrovou nádrží by se díky tomu z Fabie mohl stát, minimálně co se dojezdu týče, překvapivý polykač kilometrů.

Všechny nabízené motory budou benzinové, s diesely v malých vozech koncern skončil a o plynovou verzi nevidí Škoda na trhu zájem. Základem by měl být atmosférický litrový motor s nepřímým vstřikováním 1.0 MPI o výkonu 59 kilowattů. Tříválec vyvinutý i vyráběný v Česku doplní dva přeplňované litry s přímým vstřikem se 70 nebo 81 kilowatty a čtyřválcová 1.5. TSI se 110 kilowatty.

Silnější litr půjde za příplatek kombinovat se sedmistupňovým automatem DSG, s jednapětkou bude dvouspojka povinně. Manuální převodovka bude mít pět nebo šest stupňů a vždy se bude jednat o skříň MQ200, atmosférické motory měly ve Fabii dříve odlehčenou MQ100 ze Škody Citigo.

Ve 380l kufru Fabie nechybí tradiční chytré doplňky, například pružná přihrádka na drobnosti.
Ve 380l kufru Fabie nechybí tradiční chytré doplňky, například pružná přihrádka na drobnosti. | Foto: Škoda Auto

Podobně jako konkurence musí Škody zaujmout potenciální majitele malých aut přepychovou technikou. Fabia poprvé dostane vyhřívaný volant, poprvé bude mít vyhřívané čelní sklo a také dvouzónovou automatickou klimatizaci. Navigace bude mít on-line připojení a z technických vychytávek si bude možné dopřát třeba samočinné parkování nebo automatizované řízení - Fabia bude schopná udržovat rychlost podle okolního provozu a držet se v jízdním pruhu. Řidič bude muset mít jen ruce na volantu.

Navíc jsou tu ale i tradiční Simply Clever řešení. Fabia bude nově moci mít sklopné sedadlo spolujezdce, které umožní přepravu dlouhých předmětů, ochranný kryt hrany nákladového prostoru, svinovací multifunkční kapsu pod krytem zavazadelníku nebo pružnou přihrádku tamtéž. Ani ve Fabii nechybí tradiční škrabka ve víčku nádrže a nejrůznější držáky na parkovací karty, mince nebo speciální kapsy na mobily.

Vypadá to, že Škoda s Fabií trefila hřebíček na hlavičku, první statické seznámení v nás zanechalo velice dobrý dojem. Teď však bude otázka, jak zákazníci přijmou základní cenu 329 900 Kč. Stávající model se doprodával za ceny od 279 900 korun.

Škoda ale z nabídky vypustila základní verzi Ambition s lákavou cenou "již od", posílila základní motor a přidala další bezpečnostní a technologickou výbavu. Bez příplatku tak zákazníci nově dostanou LED světlomety, mlhovky, Bluetooth, zrcadlení mobilu, výškově stavitelné sedadlo spolujezdce a také nouzové brzdění nebo držení v jízdním pruhu.

Při zohlednění této výbavy Fabia vychází podle Škody o něco levněji než předchůdce. Na druhou stranu se však také posunula do revíru větších modelů: již o deset tisíc korun dráž se dá pořídit o třídu větší Hyundai i30, o 16 tisíc korun více pak stojí Fiat Tipo.

Výroba nové Fabie se spustí v červnu, dealeři již přijímají objednávky, na konci léta se auto objeví na trhu v plné síle, k dealerům tedy dorazí první předváděcí vozy. Počkat si bude také nutné na verzi kombi, stávající generace se bude po boku té nové prodávat ještě do konce roku 2022. Základní cena s motorem 1.0 TSI / 70 kW bude v jejím případě rovněž 329 900 korun.

 

Právě se děje

před 4 minutami

Irské zdravotnictví zasáhl kybernetický útok, očkování proti covidu-19 to neovlivnilo

Počítačový systém irského zdravotnictví zasáhl kybernetický útok. Všechny informační systémy dnes byly vypnuty z důvodu ochrany před vyděračským softwarem, ale program očkování proti covidu-19 to neovlivnilo, uvedl provozovatel služeb. Podle vlády za napadením stojí mezinárodní gang a jde nejspíš o dosud nejvážnější kybernetický útok na irský stát, uvedla agentura Reuters.

Šéf irské zdravotní služby (HSE) Paul Reid řekl, že odstavení systému má fungovat jako preventivní opatření s cílem ochránit co největší množství informací.

"Je to velmi sofistikovaný útok, není to jen běžný útok. Má dopad na všechny naše národní a lokální systémy, které by byly zapojeny do všech našich služeb," řekl Reid veřejnoprávní televizi RTÉ. "Očkovací program naštěstí pokračuje, je to oddělený systém," vysvětlil Reid. Útok podle něj postihl převážně informace uložené na centrálních serverech, a ne nemocniční zařízení, lékárny nebo lékařské ambulance.

"Máme co do činění s kyberzločineckými gangy, kterým jde o peníze. Pokoušejí se zakódovat a uzamknout naše data a pak nám je nabídnout zpátky za výkupné," uvedl Ossian Smyth, náměstek vlády zodpovědný za informační systémy. "Dali jsme jasně na srozuměnou, že žádné výkupné platit nebudeme," řekl novinářům irský premiér Micheál Martin.

Zdroj: ČTK
před 18 minutami

Arménský premiér žádal Putina o vojenskou pomoc kvůli incidentu a Ázerbájdžánem

Arménský úřadující předseda vlády Nikol Pašinjan v pátek požádal ruského prezidenta Vladimira Putina o pomoc, včetně vojenské, v souvislosti se středečním incidentem v pohraničí s ázerbájdžánskými vojáky. Premiér o tom podle agentury TASS informoval na zasedání parlamentu.

Arménské ministerstvo obrany ve středu oznámilo, že ázerbájdžánské ozbrojené síly se ve snaze "upravit hranice" pokusily provést "určité práce" v jedné z příhraničních oblastí Sjunikské provincie. Po intervenci jednotky arménské armády ázerbájdžánští vojáci tyto práce přerušili a nyní strany jednají o urovnání vzniklého konfliktu.

Premiér incident označil za pokus Ázerbájdžánu přivlastnit si území Arménie. Podle něj ázerbájdžánské ozbrojené síly překročily státní hranici a pronikly na arménské území do hloubky 3,5 kilometru.

Zdroj: ČTK
před 56 minutami

Pohár bude bez fanoušků, vstupenky si rozdělí partneři

Fotbalová asociace České republiky nebude moci kvůli aktuálním protikoronavirovým opatřením poskytnout finalistům domácího poháru vstupenky pro volný prodej fanouškům. Povolená kapacita 10 procent diváků na stadionu je pro zápas mezi Plzní a Slavií vyhrazena dlouhodobým partnerům. Uvedli to představitelé soutěže na twitteru.

"Aktuální epidemiologická výjimka stanovuje maximální možnou hranici naplnění stadionu na deset procent celkové kapacity. Ta je určena pouze dlouhodobým partnerům a z tohoto důvodu nemůže momentálně FAČR zahájit prodej vstupenek na finálový zápas," uvedli zástupci soutěže.

"Vzhledem k aktuálním opatřením neobdrží klub od FAČR žádnou volnou kapacitu vstupenek, které by mohly být nabídnuty do volného prodeje pro fanoušky," informoval na svých stránkách i plzeňský klub.

Finálový duel, v němž mohou slávisté završit double, se uskuteční v plzeňské Doosan Aréně 20. května od 17:00.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Milion chvilek svolal na příští čtvrtek demonstraci, bude požadovat demisi Benešové

Spolek Milion chvilek pro demokracii v reakci na odstoupení nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana, který naznačil, že čelil tlaku ministryně spravedlnosti Marie Benešové, svolal na příští čtvrtek demonstraci, na níž bude požadovat demisi ministryně. Konat se bude 20. května od 18:30 na Václavském náměstí.

"Nátlak Marie Benešové na Pavla Zemana je naprosto nepřijatelný. Vyšetřování kauzy Čapí hnízdo se chýlí ke konci a hradní kauzy probublávají. Tahle vláda nesmí rozhodovat o dalším nejvyšším státním zástupci," řekl k okolnostem pro pořádání demonstrace předseda Milionu chvilek Benjamin Roll. 

"Požadujeme demisi Marie Benešové. A požadujeme, aby vláda s trestně stíhaným premiérem nevybírala nového státního zástupce," dodal.

Spolek kvůli tomu zrušil původně plánované pondělní setkání "100 let stačilo!" k příležitosti 100 let od založení komunistické strany, kde plánoval předčítat jména obětí komunistického režimu před sídlem KSČM.

Zdroj: Domácí
Další zprávy