Nová Kia Rio: Malé auto, které upřednostňuje praktičnost před stylem za každou cenu

Eva Srpová Eva Srpová
14. 2. 2017 12:30
Trh s malými hatchbacky je plný k prasknutí, což také znamená, že zákazník má z čeho vybírat. Před všudypřítomnou Škodou Fabia je možné dát přednost mnoha dalším alternativám. Jednou z nich je Kia Rio. Projeli jsme se v nové generaci, která se začne prodávat letos na jaře.
Dramatické prolisy nebo polepy na novém Riu nečekejte. Jezdí však sebejistě a má tužší podvozek než Hyundai i20.
Dramatické prolisy nebo polepy na novém Riu nečekejte. Jezdí však sebejistě a má tužší podvozek než Hyundai i20. | Foto: Eva Srpová

Kia Rio je sesterským modelem Hyundai i20. Ten se začal prodávat na konci roku 2015 a Rio z něj technicky vychází, avšak konstruktéři i designéři dostali příležitost některé věci změnit.

Rio má sice stejnou siluetu jako i20, zvenčí se však od Hyundaie liší. Rio designově zcela zapadá do rodiny značky Kia, nadále má tzv. tygří nos, tedy výraznou příď. Světlomety se ale protáhly.

Kia si od novinky slibuje, že bude oslovovat mladší řidiče než doposud. Právě proto je i naladění podvozku trochu jiné. Nedá se říci, že vyloženě sportovní, ale rozhodně tužší. Rio zatáčkami projíždí statečně a odhodlaně, i když Ford Fiesta je v této disciplíně přece jen lepší.

Na cestování ve čtyřech není Rio nejvhodnější, zvlášť pokud jsou členové posádky trochu přerostlí. Ve Škodě Fabia by to ale nebylo lepší.
Na cestování ve čtyřech není Rio nejvhodnější, zvlášť pokud jsou členové posádky trochu přerostlí. Ve Škodě Fabia by to ale nebylo lepší. | Foto: Eva Srpová

Mezigeneračně Rio narostlo, i když třeba jen o 1 nebo 2 centimetry, stále tak jde o jeden z nejdelších vozů ve třídě, který má navíc nejdelší rozvor. I když se nedá říci, že by se uvnitř pohodlně vešla čtyřčlenná rodina s dospělými dětmi (nebo dokonce pánové, kteří měří přes 190 cm), Rio je skutečně o chlup prostornější než například Fabia, o Fordu Fiesta nebo Opelu Corsa ani nemluvě.

Rio jde spíše opačnou cestou než někteří jeho konkurenti. Nenabízí tak širokou nabídku individualizace, křiklavých barev v seznamu laků moc nenajdete. Ani interiér barvami nehýří, k dispozici jsou jen tři a ten s červenými prvky je zároveň nejodvážnějším. Třeba Citroën C3 nebo Nissan Micra naopak lákají na co nejrozmanitější možnosti personalizace. 

Nemusí to být ale nutně bráno jako minus, protože interiér Ria je povedený i tak, jsou zde kvalitní materiály a celkově působí hodnotně. Takže pokud si nezakládáte na tom, aby kabina zářila barvami, bude se vám vnitřek Ria líbit i tak. 

Otázkou však je, jaký motor vybrat. Při uvedení do prodeje Rio dostane zatím jen dva, prvním je čtyřválec 1.25 MPI, druhým litrový tříválec, později ještě přibude 1.4 MPI. A i když se to možná nezdá, čtyřválcová dvanáctistovka je nejrozumnější volbou.

Atmosférický motor tohoto objemu má samozřejmě svá specifika, nelze od něj čekat bůhvíjaká akcelerace, ale ve městě jede velmi dobře. Mohl by být méně hlučný. Na běžnou jízdu je to však naprosto dostačující motor. Některé konkurenční hatchbacky ale mají výkonnější, kultivovanější a univerzálnější pohonné jednotky než Rio. 

Pokud však hledáte malé auto do města, ale co možná nejprostornější pro posádku a s co největším kufrem - nové Rio má stejně velký kufr jako Škoda Fabia - jste na správné adrese. V rozmanitém seznamu aut této kategorie sice v ničem výrazně nevyniká, ale vše, co je podstatné, dělá dobře.

Ceny ještě nejsou oznámeny, pokud však budou stejně příznivé jako u odcházející generace, bude to jen další argument pro Rio.

Podrobný test modelu Rio si přečtěte tady. Jelikož ceník nového Ria ještě není k dispozici, nemůžeme ho porovnat s konkurenčními vozy, zde si tedy alespoň můžete prostudovat porovnání základních parametrů jeho rivalů, kterými jsou Škoda Fabia, Ford Fiesta a Citroën C3.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 3 hodinami

Trump příkazem usiluje o snížení právní ochrany sociálních sítí

Americký prezident Donald Trump dnes nařídil přezkoumat zákon, který chrání sociální sítě před převzetím zodpovědnosti za obsah zveřejněný jejich uživateli. Exekutivní příkaz podepsal v reakci na krok společnosti Twitter, která označila několik jeho zpráv za nepřesné. Podle názorů odborníků nemá jeho pokus valnou šanci na úspěch, napsaly světové agentury.

Trump příkazem útočí na ustanovení zákona z roku 1996, které dává společnostem Facebook, Twitter, Youtube a Google de facto imunitu vůči žalobám spojeným s veřejným obsahem, neboť jim udílí status pouhé platformy. Cílem prezidentova příkazu je změnit způsob, jakým je zákon využíván. Regulačním úřadům chce umožnit, aby se mohly vyjádřit k tomu, jak jednotlivé společnosti spravují obsah na sítích.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Odložený klimatický summit bude v listopadu 2021 v Glasgowě

Příští klimatický summit se uskuteční v první polovině listopadu 2021 ve skotském městě Glasgow. Na twitteru o tom dnes informoval britský ministr Alok Sharma, který má organizaci akce na starosti. Vrcholná schůzka se měla v Glasgowě uskutečnit už letos na podzim, kvůli pandemii byla ale v dubnu odložena.

Klimatický summit (COP26) se bude konat od 1. do 12. listopadu. Naposledy se představitelé zemí světa na vrcholné klimatické schůzce setkali loni v prosinci v Madridu.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Letadlo z Karáčí před pádem třikrát narazilo do ranveje

Pilot pákistánského letadla, které se minulý týden zřítilo v Karáčí, při prvním pokusu o přistání kontrolní věži neoznámil, že mu nejde vysunout podvozek. Třikrát pak narazil do ranveje, než stroj zvedl a při druhém pokusu přistát havaroval. Podrobnosti z posledních chvil před neštěstím ve čtvrtek zveřejnila pákistánská vláda.

Airbus A-320, který letěl do Karáčí z Láhauru, se zřítil minulý pátek jen zhruba 1,5 kilometru od ranveje. Při nehodě zemřelo 97 lidí; dva pasažéři neštěstí přežili.

Pilot se poprvé pokusil přistát na letišti v pákistánském velkoměstě, neoznámil však nefunkční podvozek. Třikrát se při tomto pokusu dotkl motory ranveje. "Nebyl ve správné výšce … Kontrolní věž mu řekla, nejste ve vyžadované výšce, snižte svou výšku," uvedl pákistánský ministr pro civilní letectví, podle kterého pilot na toto odpověděl, že "to zvládne".

Pilot pak sdělil kontrolní věži několik vteřin před pádem, že ani jeden z motorů nefunguje a že má problém udržet výšku. Očekává se proto, že vyšetřovatelé zkontrolují, zda motory byly při nárazech poškozeny. Ve spodní části motoru se nachází klíčové komponenty, poznamenala agentura Reuters.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Česko odpovědělo EU na výtku k voucherům, podle ministerstva jsou v pořádku

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) v termínu odeslalo Evropské komisi odpověď na vytýkací dopis k voucherům za zájezdy zrušené kvůli koronavirové krizi. Podle odpovědi jsou poukazy v pořádku. Komise Česku vytýká uzákonění možnosti pro cestovní kanceláře, vydávat za zrušené cesty vouchery na zájezdy místo hotovosti. V odpovědi ministerstvo předložilo právní argumenty, které podle úřadu svědčí o souladu české legislativy s právem Evropské unie, sdělil mluvčí MMR Vilém Frček.

Ministerstvo podle něj v dopise mimo jiné dokládá, že česká legislativa zranitelným spotřebitelům zachovává veškerá dosavadní práva, která mají u zájezdů zaručena. "Ostatním spotřebitelům tato práva neodepírá, pouze v zájmu naplnění účelu směrnice EU i za koronavirové situace odkládá možnost jejich vymáhání za předpokladu, že by spotřebitelé nevyužili alternativní nabídku voucherů namísto okamžité kompenzace za zrušení zájezdu z důvodu vyšší moci," uvedl Frček.

Česko umožnilo cestovním kancelářím místo hotovosti za zaplacené zálohy na zrušené zájezdy s plánovaným odjezdem od 20. února do 31. srpna vydávat klientům poukazy. Podle komise mají ale lidé právo na vrácení peněz.

Nárok na vrácení hotovosti budou mít čeští klienti, kteří poukaz nevyužijí do 31. srpna příštího roku k úhradě jiné cesty. Odmítnout mohou poukaz lidé ve věku nad 65 let, zdravotně postižení, nezaměstnaní, rodiče na mateřské nebo rodičovské dovolené, samoživitelky a samoživitelé či lidé, kteří nemohou kvůli koronaviru pracovat. Peníze mohou rovnou požadovat také školy v případě školních zájezdů.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 5 hodinami

Agentura Fitch zhoršila úvěrový rating vlastníka Komerční banky

Mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings ve čtvrtek zhoršila hodnocení úvěrové spolehlivosti francouzské bankovní společnosti Société Générale, která v Česku vlastní Komerční banku. Rating dlouhodobých závazků francouzského podniku snížila o jeden stupeň na úroveň A-. Tato ratingová známka se nachází na dolní hranici pásma vyšší střední kvality a stále signalizuje nízké riziko nesplácení závazků.

Zhoršení ratingu podle agentury odráží mimo jiné předpokládaný negativní vliv koronavirové krize na ziskovost společnosti Société Générale. Výhled ratingu je stabilní, což signalizuje, že jeho další snížení Fitch prozatím nepředpokládá.

Úvěrový rating je důležitým vodítkem pro investory, neboť jim ukazuje, jaká je pravděpodobnost řádného splácení půjček. Má významný vliv na ochotu věřitelů příslušnému subjektu půjčovat a rovněž na podmínky půjčky, například na úrokovou sazbu.

Société Générale koncem dubna oznámila, že se v letošním prvním čtvrtletí propadla do ztráty 326 milionů eur (8,8 miliardy Kč) po zisku 686 milionů eur před rokem. Firma kvůli koronavirové krizi ztrojnásobila rezervy na ztrátové úvěry a její výnosy klesly. Société Générale vlastní podíl 60,4 procenta v Komerční bance, která patří mezi největší banky v České republice.

Agentura Fitch upozornila, že hospodářské výsledky Société Générale byly v prvním čtvrtletí ovlivněny zhoršujícími se ekonomickými podmínkami a vrtkavostí na finančních trzích. Předpověděla, že provozní výsledky banky letos zůstanou pod tlakem a v příštím roce oživí pouze částečně.

Zdroj: ČTK
Další zprávy