Elektrická budoucnost Hyundai. Ioniq 5 dostal retro design, zároveň je i nabíječkou

Ioniq 5 je novým modelem Hyundai s retro designem.
Naopak v nejekologičtější verzi s baterií o kapacitě 72,6 kWh a s pohonem zadních kol ujede až 480 km.
Ten navazuje na vůbec první Hyundai, model Pony, a tím se zaštiťuje právě i nový Ioniq 5.
Za povšimnutí stojí výrazný prolis na boku karoserie nebo až 20palcová kola.
Kabina sází na udržitelné materiály a digitalizaci.
Foto: Hyundai
Jan Matoušek Jan Matoušek
23. 2. 2021 10:59
První auto koncernu Hyundai na platformě E-GMP i první vůz nové značky Ioniq. Těch zásadních, ale i menších, prvenství nemá elektrický Ioniq 5 zrovna málo a Korejci si od křížence velkého hatchbacku a SUV mnohé slibují. Vždyť vnější design odkazuje na model Pony, vůbec první auto se znakem Hyundai na kapotě.

Ioniq 5 navazuje na rok a půl starý koncept 45, z kterého podědil celou řadu designových prvků. To nejdůležitější se ale stejně skrývá pod karosérií. Jde o první použití platformy E-GMP u sériového auta koncernu Hyundai. Postupně se tento modulární základ má stát výchozím stavebním kamenem, když ne úplně všech, tak naprosté většiny elektromobilů Hyundai, Kia, Ioniq i Genesis. U pionýra nových technologií pak Korejci rozhodně nešetřili. V nabídce budou dvě velikosti baterie, ale především výběr mezi pohonem jedné nebo obou náprav.

Začneme u menší baterky s kapacitou 58 kWh. V případě zadokolky má elektromotor výkon 125 kW, u čtyřkolky se přidává druhý elektromotor vpředu, a vůz tak disponuje celkem 173 kW a 605 Nm. Stovku pak pokoří za 6,1 sekundy.

Větší baterie s kapacitou 72,6 kWh má jediný zadní elektromotor s výkonem 160 kW. Když se však přidá ještě ten přední, stoupne síla na 225 kW a točivý moment na 605 Nm. Ioniq 5 tak zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy. Větší baterka s pohonem zadních kol pak dojede do vzdálenosti 470 až 480 km - nejdále ze všech nabízených kombinací.

Už při premiéře platformy E-GMP Hyundai sliboval použití elektrického systému s přecházením mezi napětím 400 V a 800 V. A Ioniq 5 tuto vlastnost nabízí, což znamená, že je možné jej nabíjet výkonem až 350 kW. Z 10 na 80 procent kapacity baterie tak je možné dostat se za 18 minut a 100 km dojezdu je možné "načerpat" dokonce za pět minut.

Kromě toho ale umí novinka také nabíjet i jiné věci, třeba elektrokolo nebo elektrickou koloběžku, příkonem až 3,6 kW. Navíc má k tomu dvě přípojná místa. Jedno je pod zadními sedadly a je možné jej používat jen v době, kdy je auto nastartované. Druhé přípojné místo je venku u místa klasického nabíjení vozu, přičemž to lze využívat i ve chvíli, kdy auto nastartované není.

Ačkoliv se to z fotek nemusí zdát, Ioniq 5 je větší než Tucson. Má délku 4635 mm a k tomu třímetrový rozvor náprav. To je mimochodem výrazně více než u velkého SUV Santa Fe. Uvnitř je tak i kvůli úplně rovné podlaze dostatek místa, zadní sedačky jsou navíc posunovatelné v rozmezí 135 mm. O 140 mm lze posouvat také středovou konzoli, používat ji tak mohou cestující vpředu i vzadu.

Kufr má objem 531 až 1591 litrů, k tomu má auto ještě malý prostor i vpředu, kam se vejde 57 litrů nákladu u zadokolky, respektive 24 litrů u čtyřkolky. Za vůz je také možné zapojit přívěs o hmotnosti až 1600 kg.

Jak už bylo řečeno, vnější design vychází z konceptu 45 a odkazuje také na první osobní Hyundai Pony. A z konceptu zůstala vozu celá řada prvků, jakkoliv tvar zadního sloupku není tak agresivně skloněný a místo posuvných dveří má sériová podoba ty klasické, ovšem se zapuštěnými klikami. Co zůstalo, to je provedení předních i zadních světlometů, které jsou hranaté a umístěné do tmavého pozadí.

Zachován je i dramatický zlom na boku automobilu, kola v rozích karoserie pak nabízejí průměr až 20 palců. Některé trhy pak dostanou poprvé u vozu Hyundai kamery místo zpětných zrcátek, v nabídce bude i střecha se solárními panely.

Interiér by měl spojovat přívlastky digitální a udržitelný. Druhý přívlastek tak znamená používání ekologických materiálů, například recyklovaných lahví PET, ekologické kůže, přírodní vlny nebo příze z rostlinných materiálů. Přívlastek digitální pak zahrnuje 12palcový displej místo klasických budíků a stejně velkou obrazovku jako výstup multimediálního systému s hlasovým ovládáním.

Kromě toho nabídne Ioniq 5 jako první model Hyundai také průhledový displej s rozšířenou realitou, který tak na přední sklo promítá informace třeba z navigace nebo asistenčních systémů. Vedle toho bude možné některé funkce ovládat i na dálku prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu. K dispozici bude rovněž plejáda bezpečnostních asistentů včetně třeba kamerového sledování mrtvých úhlů, možnosti částečně autonomní jízdy po dálnici nebo 360stupňového kamerového systému kolem vozu.

Na vybraných trzích lze už Ioniq 5 předobjednat, u nás tato možnost zatím není. V Německu stojí rezervace tisíc eur, v přepočtu necelých 26 tisíc korun. Auto samotné stojí od 41 900 eur, v přepočtu asi 1,088 milionu korun, s větší baterií a pohonem všech kol přijde v zaváděcí limitované sérii na 59 550 eur, tedy v přepočtu asi 1,546 milionu korun. Na vybrané trhy se novinka dostane už letos v létě. Nabídku značky Ioniq mimochodem v následujících letech rozšíří sedan 6 a velké SUV 7.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 27 minutami

Nejméně 20 mrtvých si vyžádala série výbuchů na vojenské základně v Rovníkové Guineji

Nejméně 20 mrtvých a zřejmě stovky zraněných si dnes vyžádala série výbuchů na vojenské základně v přístavním městě Bata, které je ekonomickou metropolí Rovníkové Guineje. Záběry ve státní televizi ukázaly poničené domy a mnoho zraněných, zejména dětí. Televize informuje nejméně o čtyřech explozích, vážně poškozené jsou i vzdálenější budovy ve městě, uvedly zahraniční tiskové agentury.

První informace naznačují, že exploze se ozvaly v muničním skladu vojenské základny ve čtvrti Nkoa Ntoma, kterou využívají hlavně speciální síly a četnictvo. Právě z této základny podle záběrů stoupal po výbuších černý dým.

"Město Bata se stalo obětí nehody způsobené nedbalostí jednotky odpovědné za hlídání skladišť dynamitu, výbušnin a munice ve vojenském táboře Nkoa Ntoma, která se vznítila od jisker od ohnišť na polích zemědělců. Vše nakonec vybuchlo," uvedl prezident Teodoro Obiang Nguema citovaný agenturou AFP. Prezident nařídil prošetření celé události a požádal mezinárodní společenství o pomoc.

Zdroj: ČTK
před 29 minutami

Při požáru uprchlického tábora v Jemenu zemřelo nejméně osm lidí

Nejméně osm lidí zemřelo a 170 se zranilo při nedělním požáru zařízení pro uprchlíky v jemenském hlavním městě Saná. Mezi oběťmi jsou migranti i zaměstnanci, počet obětí by ještě mohl stoupnout. Příčiny požáru nejsou zatím zřejmé, uvedla Carmela Godeauová z Mezinárodní organizace pro migraci (IOM). O neštěstí informovaly agentury Reuters a AP.

V budově, která hořela, bylo přibližně 700 lidí, uvedla agentura AP. Více než 90 lidí je zraněno velmi vážně a jsou v péči pracovníků IOM, která v místě také rozdává potraviny. Více než šest let trvající konflikt v Jemenu zapříčinil, že 80 procent obyvatelstva je závislého na humanitární pomoci, připomíná Reuters.

Zdroj: ČTK
Další zprávy