Skončí Nissan v Evropě? Ředitel varuje, že clo na auta z Británie značku zničí

Martin Frei Martin Frei
27. 2. 2020 14:10
Japonské automobilky přišly do Británie v 80. letech, kdy země usilovala o co nejužší hospodářské sepětí s Evropským společenstvím. Dnes vrcholí opačný proces a složitá jednání znovu hrozí zavedením cla. Nissan, který v Británii ročně vyrobí přes 400 000 aut pro celou Evropu, se obává o vlastní budoucnost a tisíce pracovních míst.
Foto: nissan

Evropské automobilky znervózňuje další spor o podobu brexitu. Premiér Johnson sice přestal hrozit odchodem bez dohody, když na podzim prosadil výhodnější uspořádání vztahů s Irskem. V lednu však některé země v čele s Francií přišly s požadavkem, aby se britská legislativa i po odchodu podřizovala ekologickým či daňovým standardům EU. To Londýn důrazně odmítl a jednání uvízla na nesmiřitelných pozicích. Pokud by se politické rozpory nepodařilo urovnat do konce roku, nemohla by být podepsána ani smlouva o volném obchodu a veškeré zboží by bylo zatíženo desetiprocentním clem.

Pro automobilky operující na území Británie je tento scénář noční můrou už od referenda v roce 2016 a jejich představitelé už pronesli bezpočet různých varování. Evropský ředitel Nissanu Gianluca de Ficchy ale pronesl vůbec nejpříkřejší slova minulý týden. "Ve hře není jen budoucnost britského závodu v Sunderlandu, ale celá naše evropská strategie. Za těchto podmínek nedokážeme naše auta prodávat," řekl de Ficchy na tiskové konferenci ve Francii.

Foto: Nissan

Nissan je na vývozu z Británie do zbytku Evropy mimořádně závislý. Závod v Sunderlandu vyrábí obchodně klíčové modely Qashqai a Juke i elektromobil Leaf. Loni šlo celkem o 440 000 vozů. Z Japonska se dováží jen větší SUV X-Trail, malá Micra se vyrábí ve Francii dohromady s Renaultem Clio.

Na existenční hrozby si nicméně Nissan částečně zadělal sám. Prodeje evropské divize v posledním čtvrtletí klesly o 23 % a přispěly ke ztrátě přes dvě miliardy korun. Ve stejné chvíli, kdy ředitel de Ficchy varuje před likvidačními důsledky cla na zboží z Británie, další manažeři vyjednávají se španělskými odboráři o propouštění v Barceloně, kde se vyrábí pick-up Navara a dodávka NV 200.

V riskantní pozici je i stylová značka Mini patřící německému BMW. V Evropě loni prodala 215 150 vozů, z nichž nadpoloviční většina pocházela ze závodu v Oxfordu. Menší část se vyrábí v Holandsku. Zástupci Mini se už loni v květnu nechali slyšet, že pokud by podmínky po Brexitu byly nevýhodné, přestěhují výrobu do Rakouska k firmě Steyr. Ta značce Mini vypomáhala už v minulosti.

Foto: Honda

Honda se už rozhodla svou továrnu v severoanglickém Swindonu zavřít, dojde k tomu příští rok. Rozhodnutí přímo nesouvisí s Brexitem, nýbrž s celkovou nejistotou na evropském trhu, který navíc tvoří jen 2 % celosvětových prodejů Hondy. Automobilka zde má nevyužité kapacity, poslední čtyři roky z britského závodu vozidla vyváží i do USA. Kromě Swindonu Honda zavře i továrnu v tureckém Gebze.

Toyota loni v Británii vyrobila přes 100 000 vozů Auris a Corolla a také 300 000 motorů. Žádné vyjádření k celní problematice však nevydala a aktivity v Británii se naopak chystá rozšířit. Bude zde smluvně vyrábět další model pro značku Suzuki.

K dlouhodobým kritikům brexitu patří Jaguar Land Rover. Celní bariéry by prý firmu donutily omezit další investice do domácích závodů. Na pozadí těchto vyhrůžek v podmiňovacím způsobu však už padlo rozhodnutí přesunout výrobu dalšího modelu do nové továrny v Nitře. Na jejím vybudování se Land Rover dohodl se slovenskou vládou už v listopadu 2015, půl roku před referendem o brexitu.

Což výmluvně ilustruje složitost současné situace. Brexit nebyl a není jediným faktorem, proč automobilový průmysl hledá uplatnění jinde než na logisticky nevýhodném ostrově s relativně drahou pracovní silou. Závody Hondy, Mini a Nissanu dnes zaměstnávají 14 000 lidí. Jen o málo víc, než kolik jich přišlo na dlažbu v letech 2002 až 2011, když General Motors, Peugeot a Ford zavíraly britské továrny a stěhovaly výrobu do Rumunska, Polska, Turecka a na Slovensko. Nadějí dneška zůstává, že Londýn s Bruselem mají čas najít takovou dohodu, která by celním bariérám a dalšímu odlivu podnikatelských aktivit předešla.

 

Právě se děje

před 11 minutami

Do Afghánistánu se přesouvají bojovníci IS ze Sýrie či Libye

Rusko zaznamenalo přesun bojovníků teroristické organizace Islámský stát (IS) ze Sýrie, Libye a dalších zemí do Afghánistánu. Novinářům to ve středu řekl ruský ministr obrany Sergej Šojgu, jenž zároveň uvedl, že Rusko poskytne Tádžikistánu vojenskou pomoc, pokud bude země kvůli dění v sousedním Afghánistánu ohrožena.

"Samozřejmě doufáme, že v Afghánistánu dojde k nějakému konsensu a smíření mezi etniky. Zároveň však vidíme, jak se tam aktivně přemísťují (…) z různých regionů, včetně Sýrie či Libye jednotky Islámského státu," prohlásil Šojgu.

Radikální islamistické hnutí Tálibán zahájilo v květnu - tedy v době, kdy začala mezinárodní koalice stahovat ze země své zbývající vojáky - masivní ofenzivu proti vládním silám. Obsadilo od té doby rozsáhlá venkovská území a klíčové hraniční přechody se sousedními zeměmi. Tvrdí, že má pod svou kontrolou 90 procent hranic země, což vláda v Kábulu popírá.

Zdroj: ČTK
před 22 minutami

Smartwings v říjnu obnoví leteckou linku do Dubaje

Tuzemská letecká skupina Smartwings obnoví od 20. října přímé spojení do Dubaje ve Spojených arabských emirátech. Linku bude během zimního letového řádu provozovat každý den. Firma to dnes oznámila v tiskové zprávě.

Smartwings v současnosti nabízí letecká spojení z Prahy do téměř 60 destinací. Dopravce očekává, že jen v červenci z a do Prahy přepraví na svých letech přes 280 000 cestujících a dalších téměř 100 000 cestujících na letech v rámci destinací Brna a Ostravy.

"Zaznamenáváme zvýšenou poptávku po našich službách, a proto nadále pokračujeme v obnově sítě linek. Spojené arabské emiráty a zejména Dubaj patří k velmi oblíbeným destinacím. Smartwings nabízí velmi atraktivní časy odletů z Prahy i z Dubaje, které ocení nejen cestující, pro které je Dubaj cílovou destinací, ale také ti, kteří letiště v Dubaji využívají jako svůj přestupní bod pro svoji cestu do Asie, Afriky či Austrálie," uvedl obchodní ředitel Peter Šujan.

Zdroj: ČTK
Další zprávy