Nissan chce po New Yorku změnit i londýnské taxíky

Radek Pecák Radek Pecák
11. 8. 2012 6:05
Nissan připravuje i plně elektrickou verzi svého taxíku
Foto: Aktuálně.cz

Místo velkých žlutých sedanů budou v New Yorku jezdit jako taxíky žluté dodávky Nissan NV 200. Podobně jako se jí to podařilo v největším městě na severoamerickém kontinentu, chce firma Nissan změnit tvář taxislužby i v největším evropském městě - Londýně.

Podobu svého taxíku již odhalila. Odborníci odhadují, že firma Nissan má slušné šance na to, aby svůj plán uskutečnila. Zejména proto, že si motory této značky získaly dobré jméno v minulých letech, když poháněly ikonický černý taxík LTI FX4 Fairway i jeho nástupce vůz TX1. 

Toto je současný typický vůz londýnské taxislužby
Toto je současný typický vůz londýnské taxislužby | Foto: Aktuálně.cz

Steve McNamara, generální tajemník Asociace licencovaných řidičů taxi v Londýně snahu Nissanu komentoval takto: " Z toho, co o modelu londýnského taxi NV200 vím, mohu říct, že má ty správné charakteristiky. Důležité je, že vypadá jako taxi, umožňuje pohodlný výstup i nástup a je spolehlivý. Dojde-li na slibované hodnoty spotřeby paliva, bude to velký hit."

Pod kapotou bude malý turbodiesel

Do nového londýnského taxíku hodlá Nissan montovat dieselový motor 1,5 dci s výkonem 110 koní, díky němuž by měly mít nové vozy poloviční spotřebu než v současnosti provozované. Navíc má být i jeho pořizovací cena nižší.

Srovnání verzí pro New York a Londýn
Srovnání verzí pro New York a Londýn | Foto: Aktuálně.cz

Zavedení dodávky místo taxíku TX4 se určitě bude líbit i ekologům. Nissan spočítal, že motor Euro V londýnské verze taxi NV200 pouze 139 g/km emisí CO2, což je o 70 gramů méně než „nejzelenější" model TX4. Pokud by všechny londýnské taxíky nahradila verze taxi NV200, došlo by každý rok ke snížení emisí CO2 o 37 970 tun, což je stejný přínos pro životní prostředí, jako kdyby se vysadily stromy na ploše 10 000 akrů půdy čili dvojnásobku zpoplatněné zóny v centru Londýna.

Navíc Nissan připravuje i taxík s nulovými emisemi - elektrickou verzi této dodávky 

Do verze Nissan NV200 pro londýnské taxi se pohodlně vejde pět dospělých osob - tři na zadní sedadla a další dvě na sklopná sedadla umístěná proti směru jízdy. Přední sedadlo pro cestující nahradil zavazadlový prostor.

Dveře nesrazí cyklistu

Typickým  rysem tohoto taxíku jsou posuvné dveře pro cestující. Jsou také mnohem bezpečnější pro chodce, cyklisty a další vozidla, protože se nevyklápějí do silnice a netvoří tak potenciální překážku.

Interiér je skutečně prostorný a místo střechy je sklo
Interiér je skutečně prostorný a místo střechy je sklo | Foto: Aktuálně.cz

Verze londýnského taxi Nissan NV200 vychází z víceúčelové kompaktní dodávky NV200 Nissan. Tento vůz získal mnohá ocenění včetně Mezinárodní dodávky roku. Model, poprvé uvedený na trh koncem roku 2009, byl doposud představen ve 40 zemích a celosvětově se prodalo více než 100 000 vozů.

Vůz Nissan NV200 se vznětovým motorem nyní prochází konečnou fází testování včetně nárazových testů a dovozce usiluje o to, aby do konce roku získal kompletní certifikaci pro londýnské vozy taxislužby.

To mimo jiné zahrnuje i prokázání dosažení průměru otáčení 7,6 metru, což je zákonný požadavek vztahující se na všechny vozy taxislužby. Důvodem pro toto nařízení byl  malý kruhový objezd před slavným hotelem Savoy v ulici Strand, kterým musí londýnské taxíky plynule projet.

 

Právě se děje

Další zprávy