Za nevytvoření uličky pro záchranku měsíc bez auta: V Německu zpřísňují postihy

Martin Přibyl Martin Přibyl
26. 2. 2020 16:30
Spolkové ministerstvo dopravy chce přísnější postihy pro řidiče, kteří porušují pravidla. Hlouběji do kapsy budou muset sáhnout především ti, kteří si nelámou hlavu s parkováním. Za nevytvoření uličky pro vozidla záchranných složek v koloně na dálnici bude dokonce hrozit měsíční odpočinek od volantu.
Záchranářská ulička na německé dálnici.
Záchranářská ulička na německé dálnici. | Foto: Shutterstock

Nová německá pravidla o provozu na pozemních komunikacích si v první řadě posvítí na ty, kdo porušují pravidla o parkování. Postih za neoprávněné stání na místě pro tělesně postižené se zvedne z 35 eur (880 korun) na 55 (1380 korun). Stejný postih bude hrozit i za odstavení vozidla na místě určeném pro nabíjení elektroaut. Norma navíc zavádí jejich správné značení.

Tlak na parkovací hříšníky má pomoci i cyklistům nebo chodcům. V již schváleném návrhu je také navýšení pokuty za stání na vyznačeném pruhu pro cyklisty nebo na stezce pro pěší cyklisty. Zatímco dnes takové stání může vyjít na patnáct eur (380 korun), v budoucnu se pokuta zvedne až na sto eur (přes dva a půl tisíce). To samé platí i pro parkování v druhé řadě.

Policie bude za toto porušení zákona dokonce moci řidiči přidělit jeden trestný bod. To v případě, že svým chováním ohrozí chodce nebo cyklisty, něco poškodí nebo bude na místě stát více než jednu hodinu.

Do třetice všeho parkování se pak má v Německu zvednout pokuta za stání v nepřehledných nebo úzkých úsecích. Místo současných patnácti má provinilec zaplatit až 35 eur (880 korun). A dojde rovněž k navýšení pokuty za obecné porušení zákazu stání nebo zastavení, rovněž z patnácti na 25 eur (630 korun).

Drsné postihy by měly nově platit pro ty, kteří v koloně nevytvoří uličku pro záchranná vozidla. I v případě, že si řidič není vědom nehody na konci zácpy, musí se podle pravidla pravé ruky stáhnout ke straně, jinak mu hrozí pokuta ve výši 200 až 320 eur (tedy pěti až osmi tisíc korun) a kromě dvou trestných bodů může dostat i měsíční zákaz řízení. To samé platí i pro ty, již sami uličku neoprávněně použijí.

Jak vytvořit správně záchranářskou uličku na dálnici? Snadno, naučte se používat pravidlo pravé ruky.
Jak vytvořit správně záchranářskou uličku na dálnici? Snadno, naučte se používat pravidlo pravé ruky. | Foto: Denis Chripák, ADAC

Povinnost vytvořit uličku pro vozidla záchranářů platí i v Česku a podle stejných pravidel. Řidiči by ji měli rovněž vytvářet automaticky, jakmile se doprava na dálnici zastaví nebo výrazně zpomalí. Pokuta je u nás stanovena na dva a půl tisíce korun.

Přísnější postihy než ty chystané v Německu mají v Rakousku. Tam hrozí za nevytvoření uličky pokuta v přepočtu až 18 000 korun, pokud by ale řidič omezil auta záchranářů, může zaplatit až 2160 eur, tedy přes 54 tisíc korun.

Německo kromě zvýšení pokut rozšíří i použití měsíčního zákazu řízení. Trestat jím nechce jen nevytvoření záchranářské uličky, ale jeho nasazení rozšíří také v souvislosti s překračováním rychlosti. V obci si ho řidič nově vyslouží za to, že pojede o 21 kilometrů za hodinu více, než je povoleno. V novém zákoně se má rovněž zesílit zákaz použití mobilních aplikací, které řidiče varují před radary nebo policejními hlídkami.

Pokud chystané změny v Německu někomu usnadní život na silnicích, jsou to cyklisté. Kromě přísnějších postihů za parkování na vyhrazených pruzích je v zákoně nově definován bezpečný odstup při předjíždění. Ve městě bude muset být mezi předjíždějícím autem a cyklistou 1,5 metru, mimo dva metry. Předjíždění cyklistů a motorkářů půjde v Německu dokonce výslovně zakázat speciální dopravní značkou.

Kvůli cyklistům budou muset také nákladní vozidla nad 3,5 tuny dodržet velice nízkou rychlost při odbočení doprava. Neměla by překročit 11 kilometrů za hodinu. To proto, aby šofér i chodec nebo cyklista mohli včas reagovat, pokud se zranitelný účastník dopravy ocitne v mrtvém úhlu náklaďáku.

Příspěvkem k plynulosti cyklistické dopravy by pak měla být zelená šipka, která jezdcům na kole umožní odbočit doprava, když na světlech svítí červená.

Změny německých pravidel silničního provozu byly v polovině února schváleny Spolkovou radou a podle tamního ministerstva dopravy by měly vejít v platnost co nejdříve.

 

Právě se děje

Další zprávy