Neudělalo vloni 84 000 lidí chybu? Tři měsíce s evropským elektrickým bestsellerem

Neudělalo vloni 84 000 lidí chybu? Tři měsíce s evropským elektrickým bestsellerem
Jedná se o auto, které délkou o pár centimetrů přesahuje čtyři metry, tedy o elektrickou alternativu ke známému Cliu.
Ostatně, podobně jako Clio má i Zoe maskované kliky na zadních dveřích.
A podobný je i interiér v top verzi s dominantním, na výšku orientovaným 9,3" displejem. Sympaticky působí částečně látkou potažená palubní deska.
Auto má vždy digitální budíky. Kolem rychloměru je ukazatel využitého výkonu, lísteček značí úspornost jízdy (mění se podle rychlosti a stlačení plynu).
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
15. 3. 2021 6:01
Navzdory Tesle, navzdory ambicióznímu Volkswagenu ID.3 se vloni nejprodávanějším elektromobilem v Evropě stal malý Renault. Model Zoe je elektrickou alternativou ke známému Cliu a značka s ním slaví úspěchy již několik let. Čím to? Rozhodli jsme se s ním absolvovat jednu českou zimu.
Ač se designéři snažili, asi čtyřmetrové Zoe působí úzkým a vysokým dojmem.
Ač se designéři snažili, asi čtyřmetrové Zoe působí úzkým a vysokým dojmem. | Foto: Martin Přibyl

Zoe se vloni stalo nejprodávanějším elektrickým autem na významných trzích Německa, Francie, Itálie nebo Španělska. Má to dobrý důvod, mezi elektromobily patří k těm dostupnějším a zatímco konkurence se potýkala se softwarovými problémy a dlouhými dodacími lhůtami, Zoe se vesele prodávalo. V Německu se na elektrický Renault čeká ještě přiměřené tři až čtyři měsíce.

Nejsou ale právě tohle okolnosti, které zákazníky zlákané dotacemi donutí přehlížet nedostatky? Zoe měla v našich rukou prověřit zima a že se letos povedla. Přinesla sníh a teploty pod nulou, které elektromobily nemají rády. Také ale přinesla další vlny pandemie koronaviru a tak jsme s autem najeli méně, než jsme čekali. Za tři měsíce jen něco přes 4000 kilometrů.

Pandemický nádech mělo ostatně i vracení auta, které jsme do Renaultu vezli v sobotu 27. února, v obavách, že do uzavřeného servisu ho již prvního března nevrátíme. Zde jsou naše čtyřměsíční dojmy.

Bude zima, bude mráz, kam se Zoe, kam schováš

Navzdory tomu, že cena Zoe začíná na 745 000 korunách, což z něj dělá jeden z nejlevnějších elektromobilů na trhu, parametry rozhodně ošizené nejsou. Baterie má využitelnou kapacitu 52 kWh, dobíjení střídavým proudem dosahuje špičkového výkonu až 22 kW (o tom si i Tesly mohou nechat zdát) a v nabídce je za příplatek 25 000 korun oficiálně 50kW rychlodobíjení. Ten považujeme za povinný, protože ve své podstatě umožní delší cesty.

Při mírných podmínkách se dá vcelku bez problémů s autem ujet takřka 300 kilometrů na jedno nabití a nemusíte se držet jen po městě. Dálnice nicméně spotřebu zhoršuje. Roste tam ke 20 kWh/100 km, což znamená krácení dojezdu k nějakým 250 kilometrům. To však za teplot od cca pěti stupňů výše.

Palubní deska s dominantním na výšku orientovaným displejem připomíná juniorskou Teslu. Ovládání zvládl Renault velice dobře.
Palubní deska s dominantním na výšku orientovaným displejem připomíná juniorskou Teslu. Ovládání zvládl Renault velice dobře. | Foto: Martin Přibyl

Dynamický (po městě i v ekorežimu) projev tichého elektromotoru si jistě najde celou řadu fanoušků. Malý bílý střízlík celou řadu řidičů překvapí i tím, jak snadno se s ním předjíždí, a testovaná silnější verze R135 zvládne se 100kW elektromotorem upalovat i 140 kilometrovou rychlostí. Vývojářům se navíc velice dobře povedlo sladit rekuperaci s mechanickými brzdami, brzdový pedál funguje přirozeně.

Zima ale přináší svá vlastní specifika. Dojezd klesá, Zoe potřebuje navzdory tepelnému čerpadlu výrazněji energii na topení (kde navíc odbývá řidičovy nohy), zpomaluje se i dobíjení a nejen to na kabelu u dobíječky, platí to rovněž o rekuperaci brzdné energie.

Na tu je tu režim B, který zintenzivní zpomalování auta ve chvíli, kdy pustíte nohu z plynu. Jakmile ale klesne teplota pod pár stupňů nad nulou, na displeji se objeví hláška, že režim B má jen omezený výkon kvůli nízké teplotě vzduchem chlazené baterie, která se jízdou na rozdíl od spalovacího motoru prakticky nezahřívá. V ukrutných mrazech tak může i spotřeba vyrůst i na 24 kWh/100 km a dojezd klesnout i na lehce přes 200 kilometrů, okolo nuly se dá počítat s 230 kilometry.

Pokles rychlosti se dá pozorovat i na pomalém dobíjení. V zimě se příliš nedá věřit údajům ani tehdy, když dobíjíte z obyčejné 230V zásuvky dodávaným kabelem. Auto v takovém případě využívá asi 2kW výkon a již tak dlouhé očekávané dobíjecí časy se prodlužují a Zoe je zejména na začátku dobíjení až příliš optimistické. Když ráno počítáte, že na cestu vám bude stačit avizovaných 85 procent baterie a auto je dobité jen ze 75, je to trochu čára přes rozpočet a člověk raději sedne do záložního benzinového kombíku.

Dobíjecí konektor je prakticky na přídi auta pod odklápěcím znakem. Rychlodobíjení je za 25 000 korun navíc.
Dobíjecí konektor je prakticky na přídi auta pod odklápěcím znakem. Rychlodobíjení je za 25 000 korun navíc. | Foto: Martin Přibyl

Alternativně by po cestě mohlo pomoci avizované rychlodobíjení. Od něj ale také žádný velký zázrak nečekejte, místo avizovaných 50 kW jsme dosáhli na 45, výkon se navíc rychle zpomaluje, a tak nám nabití ze sedmi na osmdesát procent zabralo 55 minut. Slovy kolegy Martina Freie: "Tesla děleno dvěma to není."

V případě základní verze za 745 000 korun jsou dojezdové i dobíjecí výkony akceptovatelné. Nám však během tří měsíců dělala společnost top verze Intens s vyšším výkonem, která s příplatky (rychlodobíjení, vyhřívaná sedadla) vyšla na 879 000 korun. Takový elektrický Hyundai Kona s menší baterií o kapacitě 39,2 kWh přitom vyjde na 849 000 korun, Volkswagen ID.3 stojí v základu 895 000.

Zejména VW pak nabídne o poznání vyšší užitnou hodnotu než Zoe. Má sice pomalejší nabíjení střídavým proudem, ale zvládá práci se 100kW rychlostanicemi a má ještě o něco větší baterku, tedy i delší dojezd, navíc je to také větší auto.

Prokletí malých rozměrů

"Řadí" se pulzním voličem, do schránky před ním se jako pro zlost nevejde větší mobilní telefon.
"Řadí" se pulzním voličem, do schránky před ním se jako pro zlost nevejde větší mobilní telefon. | Foto: Martin Přibyl

Renault Zoe naopak svůj stín malého vozu přerůst nedokáže. Navzdory tomu, že má na délku jen o pár centimetrů více než čtyři metry, váží takřka 1,6 tuny. Ve městě to ani znát není, auto je zde obratné a snadno ovladatelné. Horší je to ale s tlumením nerovností, elektromobil s krátkým rozvorem a přitvrzeným podvozkem nezvládá dobře ani dlouhé vlny, ani kratší nerovnosti.

Na okresce jsou pak znát větší náklony relativně vysoké karoserie (ani baterie v podlaze zde nepomůžou) a také to, že přední kola v ostrých obloucích poměrně brzo přicházejí o jistotu a přilnavost. S Cliem se jezdí lépe.

Malé vnější rozměry naštěstí nejsou tak znát v interiéru, ve čtyřech se dá v Zoe poměrně pohodlně cestovat, spíš bude vadit menší kufr, do něhož se nám mj. nevešel dětský kočárek a na pomoc musel opět přispěchat záložní benzinový kombík. Již tak malý objem navíc zmenšují tašky s nabíjecími kabely. Ty jsou na druhou stranu dlouhé a společně s dobíjecím portem umístěným šikovně na přídi auta usnadňují práci u dobíjecích stanic a zásuvek.

Kufr je poměrně hluboký, ale také docela úzký, navíc v něm zabírají místo tolik nutné kabely.
Kufr je poměrně hluboký, ale také docela úzký, navíc v něm zabírají místo tolik nutné kabely. | Foto: Martin Přibyl

Zvyknout si budete muset také na vysokou pozici za volantem, člověk má po usednutí za volant často nutkání si sedadlo snížit, ale to nejde. Sedí se zde na bateriích. Samotná sedadla jsou ale pohodlná a mezigeneračně se zapracovalo na odhlučnění, takže je Zoe poměrně tiché nejen ve městě, kde by byl slyšet spalovací motor, ale i na okresce i dálnici.

Výhodou Zoe je jednoznačně palubní deska, působí moderně bytelně a nabídne velice snadné a logické ovládání. Klimatizace má své otočné ovladače s velkými a srozumitelnými ikonkami, navigace v top verzi s velikým, na výšku orientovaným displejem se také ovládá poměrně snadno.

Funkční jsou i on-line informace o dopravě, zato databáze dobíjecích stanic v Zoe je ještě děravější než skutečná a již tak dost děravá síť dobíjecích stanic. Na delších cestách člověku nezbude nic jiného než dobíječky hledat na mobilu, dnes je naštěstí evidují již i Mapy.cz nebo Google Mapy. Ne zrovna intuitivní a funkční nám přišlo také plánování spuštění klimatizace.

Pokud člověk chce hledat nedomyšlené detaily, spíše než v interiéru je však u Zoe najde zvenku. Dveře mají zatočenou horní hranu s nepříjemně ostrým rohem, o který se dříve nebo později bouchnete. Maskovaná zadní klika se pak snadno zanese sněhem a v zimě přimrzne. Nemilé. Kvalitnější by také mohly být dodávané koberečky a čalounění v kufru.

Bude to stačit dále?

Maskované kryty dělají ze Zoe na oko třídveřové auto, ale nejsou zrovna praktické.
Maskované kryty dělají ze Zoe na oko třídveřové auto, ale nejsou zrovna praktické. | Foto: Martin Přibyl

Celkově vzato je Zoe i přes svoje stáří, kdy stávající model je spíše rozsáhlou modernizací první generace, stále velice dobrým elektromobilem, pragmaticky lepším než podobně velká Honda e nebo elektrické Mini. S ohledem na svoji cenu nabídne dlouhý dojezd, relativně rychlé dobíjení při dobrých podmínkách (zejména pokud máte doma wallbox a dostatečné jištění) a uvnitř nadále působí moderně a má slušnou ergonomii. 

Na druhou stranu jsou i u Zoe znát i kompromisy - ať už je to pozice za volantem, komfort tlumení nebo malý kufr. Volkswagen se navíc k Zoe pomalu dokáže přibližovat cenami svého o třídu většího hatchbacku ID.3, u nějž je znát svébytná elektrická platforma - auto je uvnitř prostornější a na dlouhých cestách nabízí rychlejší dobíjení stejnosměrným proudem.

Pokud se tak VW podaří ID.3 vyrábět v dostatečném množství a nebude ho brzdit nedostatek baterií, čipů, případně další softwarové problémy, nedivili bychom se, kdyby záhy došlo na pozici nejprodávanějšího elektromobilu v Evropě ke střídání.

Renault Zoe R135 Z.E. 52 kWh Intens

Celkový výkon: 100 kW
Točivý moment: 245 Nm
Nejvyšší rychlost: 140 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,5 s
Spotřeba energie: 17,7 kWh/100 km (WLTP)
Kapacita baterie: 54,7 kWh (52 kWh využitelných)
Dojezd: 386 km (dle WLTP)
Objem zavazadlového prostoru: 338 l
Cena: v akci od 845 000 Kč (879 000 Kč test. vůz)

A v Česku, kde neexistují na elektromobily dotace? Inu, Renault má v nabídce ještě jeden malý hatchback. Clio stojí polovinu co Zoe a pomineme-li tichost, dynamiku elektrického pohonného ústrojí a dobrý pocit z ekologické jízdy je snad ve všem lepší. To z elektrického Renaultu dělá záležitost pro nadšence.

 

Právě se děje

Další zprávy