Nepoučitelný Opel? Němci prošetřují, zda neobcházel měření emisí ještě letos v létě

Martin Přibyl Martin Přibyl
23. 10. 2018 10:00
Podle informací německého Spiegelu prošetřuje Spolkový úřad pro motorová vozidla podezření, že automobilka Opel nasadila software, který umožňuje podvádět při měření emisí, i u zbrusu nové Insignie. Jedná se o první takový případ u auta, jež má splňovat emisní normu Euro 6d platnou od září.
V podezření z podvádění s emisemi je poprvé auto homologované podle nejpřísnějších předpisů Euro 6d: nový Opel Insignia.
V podezření z podvádění s emisemi je poprvé auto homologované podle nejpřísnějších předpisů Euro 6d: nový Opel Insignia. | Foto: Opel

Magazín se odvolává na své zdroje z okolí spolkového ministra dopravy Andrease Scheuera. Ten prý tamnímu úřadu pro motorová vozidla nařídil, aby překontroloval funkčnost systému čištění emisí u Opelu Insignia, jenž splňuje současný a přísný předpis Euro 6d, který platí od začátku podzimu.

Jedná se přitom o první případ takového typu. Na rozdíl od starších modelů na moderní auta splňující poslední verzi normy Euro 6 zatím podobné podezření nepadlo. To kvůli tomu, že jsou automobilky od propuknutí skandálu Dieselgate opatrné, a také proto, že současné předpisy nařizují i měření emisí přímo na silnici. Při něm se podvádí podstatně hůře. Nezávislý test autoklubu ADAC také ukazuje, že diesely splňující Euro 6d jsou velice čisté a mnohdy vykazují dokonce násobně lepší výsledky, než předepisuje norma.

Spiegel nicméně uvádí, že i měření v provozu se dá obejít. Například u rodinného MPV Zafira se podle něj systém čištění emisí při plné akceleraci zcela vypnul. K jeho opětovnému zapnutí ale došlo až ve chvíli, kdy motor běžel na volnoběh, tedy třeba při stání na semaforech. Zafira tudíž mohla absolvovat dlouhé cesty po dálnici, aniž by bylo čištění výfukových plynů funkční. Podle úřadů je takové řešení nepřípustné.

Něco podobného by mohlo platit i pro Insignii. Opel veškerá podobná obvinění odmítá.

Podezření spolkového ministra dopravy potvrzuje i nezávislý test německého autoklubu ADAC. V něm Insignia s motorem 1.6 CDTi vyprodukovala 302 miligramů NOx na kilometr. Předpis přitom povoluje jen osmdesát. Jednalo se ale ještě o verzi homologovanou podle normy Euro 6c, u níž platily pro diesely stejné limity vypouštěných škodlivin, emise se ale neměřily za provozu.

S příchodem předpisu Euro 6d proto dostala Insignia 1.6 CDTi vstřikování močoviny do výfukového potrubí, které problematické emise oxidů dusíku výrazně snižuje za všech okolností.

Na každý pád jsou problémy s emisemi u dieselů u Opelu v současné době horkým tématem. V pátek byla v souvislosti s nimi potvrzena svolávací akce, která se celosvětově bude týkat 96 000 opelů. Modely Cascada, Insignia první generace a Zafira budou muset do servisu kvůli přehrání software řídicí jednotky. Výrobce tuto akci spustil již v předstihu dobrovolně, Spolkový úřad pro motorová vozidla KBA ji teď majitelům vybraných naftových opelů nařídil povinně.

 

Právě se děje

Další zprávy