Nepomohou jim ani řetězy, ukázalo srovnání letních a zimních pneumatik na sněhu

Martin Přibyl Martin Přibyl
Aktualizováno 14. 1. 2021 19:57
V alpském Švýcarsku je to možná trochu překvapivé, ale v zemi neplatí povinnost přezout v zimě letní gumy za zimní. Jakmile napadne sníh, může být najednou rychlejším řešením nasadit na kola řetězy než přezouvat. Jak to ale dopadne, může taková kombinace vůbec nahradit kvalitní zimní gumy? Na to odpovídá test švýcarského autoklubu TCS.
Test jízdních vlastností na zimních a letních gumách | Video: TCS Schweiz-Suisse-Svizzero

Švýcaři vzali na zasněžený polygon dvě Mazdy 3 sedan s předním pohonem. Jednu obuli do letních pneumatik, které na přední nápravě vylepšili sněžnými řetězy, druhá nazula kvalitní zimní gumy.

Již od prvního testu se ale ukázalo, že letní pneumatika ani s řetězovou pomocí nedokáže na sněhu dorovnat kvality zimáků. Ani řetězy vpředu totiž Mazdě nezvládly zajistit lepší trakci, a tak zatímco na zimních pneumatikách zabralo zrychlení z nuly na 50 kilometrů za hodinu 7,7 vteřiny, letní gumy s řetězy potřebovaly 8,2.

Ještě horší jsou výsledky při brzdění. Při pokusu z 50 kilometrů za hodinu potřebovala Mazda na zimních pneumatikách 24 metrů, ta s řetězy zastavila až o deset metrů dále. Příčinou obojího může být i to, že se systémy ESP a ABS (ty jinak zlepšují trakci a zkracují brzdné dráhy) s řetězy "hádají", mají problém vyrovnat se s velkou přilnavostí vpředu a takřka nulovou vzadu.

A právě velice slabé boční vedení letních pneumatik na zadní nápravě si vybralo svou daň při simulaci průjezdu zatáčkou. Těžko zvladatelná Mazda s řetězy se roztočila, protože ji zadní náprava jednoduše nepodržela.

Ze stejného důvodu se mimochodem vždy doporučuje dávat při přezouvání lepší (méně sjeté) pneumatiky na zadní nápravu. Byť u předokolky přijdete o část trakce, nedočkáte se záludné nedotáčivosti, jakmile sjeté pneumatiky na vodě nebo sněhu přijdou o kontakt s vozovkou.

TCS také zdůrazňuje, že zimní pneumatiky mají v zimě své opodstatnění, i když zrovna není sníh. V teplotách okolo nuly je směs letních gum již tak tvrdá, že na mokru nedokáže poskytnout dostatečnou přilnavost. To zvládnou právě a jen zimní, případně celoroční pneumatiky se směsí o vyšším obsahu siliky. 

 

Právě se děje

Další zprávy