Neoriginální světlomety jsou nebezpečné, dokázal Ford

Radek Pecák Radek Pecák
3. 5. 2013 7:10
Světlomety z druhovýroby neplní předpisy hned v několika parametrech
Foto: Ford

Téměř všechny dopravní nehody končí poškozením nějakého světlometu nabouraného vozu. Ať už předního, nebo zadního. Jejich oprava  téměř nikdy není možná a servisní technici vyzvou majitele vozu k rozhodnutí, zda si chtějí nechat namontovat originální díl od výrobce, nebo jeho kopii.

"Samozřejmě že velká část se nechá zlákat na úsporu, která činí na jednom kusu několik stovek až tisíc korun, jenže si neuvědomuje, že pak má na automobilu díl, který velmi často nemá stejné vlastnosti jako originální díl a dokonce velmi často nesplňuje ani požadavky dané evropskou legislativou," říká technický ředitel Fordu Česká republika Martin Sládek.

Ford si některé světlomety pocházející vesměs z Asie nechal prověřit od techniků v továrně Varroc Lighting v Novém Jičíně, odkud se do montážních závodů evropského Fordu dovážejí zde vyvinutá a vyrobená světla pro modely Fiesta, Focus a Nondeo.

Zadní i přední svítilny se zkoušejí pomocí přístrojů ve speciálním tunelu.
Zadní i přední svítilny se zkoušejí pomocí přístrojů ve speciálním tunelu. | Foto: Ford

"Výsledky těchto neoriginálních dílů nejsou dobré," informoval Miroslav Staroň z vývojového oddělení Varroc Lighting. "Testovali jsme dva druhy předních světlometů pro Ford Focus minulé generace, dále jeden typ předního světlometu pro Ford Mondeo modelového roku 2007, dále pak zadní svítilnu pro stejný a zadní svítilnu pro Ford Fiesta modelového roku 2008," vypočítává Staroň.

Specialisté firmy prováděli fotometrická měření, která měla prokázat, zda světlomety dostatečně osvětlují vozovku před autem za nočních podmínek, v jaké míře oslňují řidiče protijedoucích vozidel a jak osvětlují krajnice. U zadních svítilen se zase kontrolovalo, zda jsou brzdová, směrová, mlhová, obrysová a zpětná světla viditelná v požadovaných úhlech.

Kromě toho originální i neoriginální světlomety a svítilny absolvovaly vibrační test, při němž se simuluje stav po ujetí 200 000 kilometrů a test těsnosti.

Během vývoje se světlomety
Během vývoje se světlomety | Foto: Ford

"Hned první testovaný světlomet z druhovýroby - určený pro Ford Focus modelového roku 2008 - neprošel," uvádí Miroslav Staroň. Světlomet zapnutý na tlumenou funkci měl krátký dosah, oslňoval protijedoucího řidiče, navíc nedostatečně osvětloval kraje cesty. U tohoto světlometu, který byl vyroben na Tchaj-wanu ještě požadované parametry nesplnila směrová funkce. Ze stejných důvodů nesplnil legislativní požadavky také druhý typ neoriginálního světlometu pro Ford Focus.

Světlomet pro mondeo z roku 2007 pocházející opět z Tchaj-wanu opět nesplnil několik parametrů. Tentokrát normě nevyhověla jak tlumená, tak dálková a rovněž směrová funkce.

Bez vad nebyly ani zadní svítilny pro mondeo a fiestu, přičemž hůře dopadl výrobek pro Ford Mondeo z roku 2007. Nevyhověl při zkoušce brzdové, směrové a obrysové funkce. V případě svítilny pro fiestu technici zjistili, že nevyhovuje funkce zpětného světlometu. Ostatní byly v normě.

Ve Varroc Lightings Nový Jičín se vyrábějí světelné moduly třeba i pro Bugatti Veyron.
Ve Varroc Lightings Nový Jičín se vyrábějí světelné moduly třeba i pro Bugatti Veyron. | Foto: Ford

"Myslím si, že výsledky by měly být dostatečným varováním pro motoristy, kteří se snaží šetřit na nesprávném místě," konstatuje Martin Sládek z tuzemského Fordu. "Kvůli příliš úzkému světelnému paprsku neoriginálních světlometů hrozí přehlédnutí osoby nebo předmětu nacházejícího se na krajnici a kvůli nedostatečně osvětlené vozovce může řidič ve voze s těmito světlomety příliš pozdě reagovat na nenadále se objevivší objekt a kvůli tomu začne brzdit nebo se vyhýbat příliš pozdě," vysvětluje Sládek rizika.

Ford nyní podle generálního ředitele Fordu ČR Jana Laubeho zvažuje postup, jak by mohl prosadit zákaz prodeje těchto nevyhovujících světlometů a svítilen. 

 

Právě se děje

Další zprávy