Německá koalice se shodla: Nákup auta se spalovacím motorem přímo nepodpoří

Martin Přibyl Martin Přibyl
4. 6. 2020 10:52
Včera večer dosáhla široká německá vládní koalice sociálních demokratů ze strany SPD a pravicové CDU/CSU shody ohledně státní podpory při nákupu nového auta. Vozy se spalovacím motorem podporovat nebude. U elektromobilů a spol. ale bude štědřejší.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Škoda Auto

Vyjednávání o podobě německého konjunkturního balíčku prý trvalo celých dvacet hodin a právě podpora nákupu nových aut byla jedním ze sporných bodů. Část koalice, zejména zástupci CDU/CSU z automobilově silných spolkových zemí (Bavorsko, Bádensko-Württembersko a Dolní Sasko), si přála přímou státní podporu i pro vozy se spalovacím motorem, SPD byla proti.

Výsledkem je nakonec kompromis přijatelný pro obě strany. Německo předně zdvojnásobí podporu pro nákup vozů s alternativními pohony: elektromobily, plug-in hybridy, vodíková auta i samonabíjecí hybridy.

Podle webu kfz-betrieb.de stát přispěje 6000 eur (160 000 Kč) na bateriový elektromobil nebo vodíkové auto, 4500 (120 000 Kč) na plug-in hybrid. Pokud cena vozu přesáhne 40 000 eur (cca 1 070 000 korun), klesnou dotace na 5000 eur u první skupiny aut a 3750 eur (100 000 Kč) u druhé.

Za podporu hybridů do zásuvky již Německo kritizují ekologické organizace jako BUND nebo Greenpeace. Dopravní expert Jens Hilgenberg z BUND řekl, že se jedná o skrytou podporu spalovacích motorů.

Klasickým "spalovákům" přitom německý stát přímo nepomůže, jejich prodeje by částečně mohlo oživit snížení daně z přidané hodnoty. Ta podle dohody vládních stran klesne mezi 1. červencem a 31. prosincem 2020 z 19 na 16 procent. Podle bavorského premiéra Markuse Södera by toto snížení mělo pomoci jak výrobcům, tak prodejcům nových aut.

Automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer tvrdí, že podpora elektromobilů je silným impulsem. Otázkou podle něj však zůstává, jak výrobci omezí vlastní slevy na auta do zásuvky. Jako problematické vidí to, že stát opomíjí přibližně 90 procent trhu, který tvoří vozy se spalovacím motorem. Právě ty jsou podle něj základem německé ekonomiky.

K elektrifikovaným pohonným ústrojím se německá vláda zákazníky bude snažit dotlačit i jinak. Od příštího roku chce zavést, aby se výše povinného automobilového pojištění začala počítat především podle emisí CO2. U aut s emisemi vyššími než 95 gramů na kilometr bude tento poplatek postupně navyšován. Elektromobily budou od poplatků osvobozeny až do roku 2030.

Výrobce chce vláda podpořit speciálním programem na vývoj úsporných technologií budoucnosti. Celkově v něm chce utratit dvě miliardy eur, tedy asi 53 miliard korun.

 

Právě se děje

Další zprávy