Nejlevnější a nejmenší auto z Česka: první seznámení s kolínskou Toyotou Aygo X

Nejlevnější a nejmenší auto z Česka: první seznámení s kolínskou Toyotou Aygo X
Obě auta jsou postavena na stejném technickém základu. Aygo X má na délku 3,7 metru a díky zvýšené karoserii ho výrobce řadí mezi crossovery.
Písmeno X v názvu má zmanenat slovo Cross.
Nejvyšší verze svítí plně LEDkovými světly. Základní má halogeny.
Plasty jsou sice tvrdé, ale interiér díky nejrůznějším barevným doplňkům působí příjemně hravě.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
9. 2. 2022 13:11
Z linek v kolínském závodě automobilky Toyota zanedlouho začne sjíždět nové auto a bude se jednat o vůbec nejmenší a nejlevnější u nás vyráběný model. Jaké je 3,7metrové Aygo X naživo? Dostali jsme možnost si ho narychlo osahat.

Původní dvě generace Ayga z českých silnic dobře známe, však se také ve své době jednalo o jedno z nejlevnějších nových aut v Česku. Byl to malý vůz s jednoduchou technikou, atmosférickým litrovým tříválcem a dvěma sourozenci nesoucími loga Peugeotu a Citroënu.

Levná auta už nemohou působit příliš lacině. Aygo X se bude snažit zaujmout i dvoubarevným lakováním karoserie.
Levná auta už nemohou působit příliš lacině. Aygo X se bude snažit zaujmout i dvoubarevným lakováním karoserie. | Foto: Martin Přibyl

Novinka už ale bude jen a jen Toyota. Obě francouzské značky z původně společně vlastněné kolínské továrny vycouvaly. Nové Aygo X se také chce třídně posunout, už není klasický mini hatchback, ale nazulo terénní boty a tváří se jako crossover.

Narostlo tak do všech směrů. Novinka je o 12,5 cm širší, má o devět centimetrů větší rozvor a celková délka se zvedla dokonce o 23,5 centimetru, takže auto výrazně překonalo 3,5m hranici.

Robustní dojem také na první pohled dotváří oplastované lemy a velká kola. Standardně bude auto jezdit na 17", nejvyšší verze budou obouvat dokonce 18" disky. Nepříjemnou daní za to bude výrazně dražší přezouvání: použitý rozměr 175/65 R 17 nabízí jako zimní jen Michelin a cena jedné gumy se pohybuje okolo čtyř tisíc korun, v třídě obvyklé čtrnáctky se prodávají i za třetinové ceny.

Zákazníky má zaujmout také široká nabídka nabízených laků. V základních variantách bude Aygo X cílit spíše na konzervativní publikum. Nabídne jim bílý, stříbrný nebo černý lak. Klientelu, která Aygo nezvolí kvůli nízké ceně, mají pak oslovit dvoubarevná lakování s černou střechou a odstíny inspirovanými kořením: červenou, béžovou, modrou a zelenou. V nabídce je také příplatková látková shrnovací střecha, která z nejmenší Toyoty dělá jakýsi polokabriolet.

Technický základ tvoří stejná platforma jako v případě většího Yarisu. Ač to tak možná na pohled nevypadá, zástupci Toyoty tvrdí, že nové Aygo X nemá snad žádný díl shodný s předchůdcem. Platí to i o zadních světlech, které bez přímého srovnání vypadají stejně. "Pokud byste je dali vedle těch ze starého Ayga, zjistíte, že jsou jiná. Zůstal jen základní tvar, který má naznačovat návaznost na předchůdce," vysvětluje produktová specialistka Toyoty Zuzana Papežová.

S lakem karoserie lze sladit i detaily na palubní desce - lemování výdechů klimatizace nebo rámečku okolo displeje.
S lakem karoserie lze sladit i detaily na palubní desce - lemování výdechů klimatizace nebo rámečku okolo displeje. | Foto: Martin Přibyl

Nová platforma výrazným způsobem rozšířila bezpečnostní výbavu. Aygo nabízí již v základu funkce jako adaptivní tempomat, nouzové brzdění, které nereaguje jen na auta, ale i chodce nebo cyklisty, navíc se Toyota umí držet v jízdním pruhu, čte značky, přepíná dálková a potkávací světla nebo sleduje únavu řidiče. Kvůli ochraně při bočním nárazu má dokonce jako Yaris i středový airbag mezi řidičem a spolujezdcem. Za příplatek jsou k dispozici full LED světlomety.

Stejně tak je bez příplatku k dispozici rádio se 7" dotykovým displejem, které podporuje zrcadlení mobilního telefonu. Nejvyšší verze pak nabízí dokonce 9" navigaci s online funkcemi. V tomto ohledu tedy Aygo X působí velice moderně a neošizeně. Třídní příslušnost však jasně dokumentují tvrdé a poměrně laciné plasty, odhalený plech na dveřích i to, že zadní okénka jsou pouze výklopná.

Pod kapotou se situace nikterak nekomplikuje, žádný hybrid ani elektromotor zde nenajdete. V nabídce bude jediný motor, oproti předchozí generaci přepracovaný atmosférický litrový benzinový tříválec o výkonu 53 kilowattů. Papírově jednoduchá technika v sobě skrývá jen rizikové přímé vstřikování, kterému nemusí vyhovovat krátké jízdy, při nichž se motor nestačí zahřát.

Nejvyšší verze Ayga X budou svítit full LED světly.
Nejvyšší verze Ayga X budou svítit full LED světly. | Foto: Martin Přibyl

Právě přímý vstřik však má nejspíš velkou zásluhu na nízkých emisích CO2 a spotřebě. Ta se má oficiálně pohybovat do pěti litrů. Významnou roli hraje i nízká hmotnost, Aygo X nadále váží méně než tunu.

Motor půjde kombinovat buď s pětistupňovým manuálem, nebo převodovkou s plynule měnitelným převodem CVT. Plynulý projev variátoru by měl autu ve městě slušet. Zástupci značky se navíc chlubí dlouhým druhým virtuálním stupněm, takže auto by ve většině případů nemělo při zrychlování držet konstantní otáčky, což Evropané zrovna nevyhledávají.

Vnitřní prostor se mezigeneračně zlepšil hlavně do šířky. Vpředu tak Aygo X působí poměrně vzdušně, pozice za pouze výškově stavitelným volantem je vyšší a příjemnější, vzadu je ale situace poměrně tristní. Redaktor s výškou 175 cm si za sebe sedne jen tak tak, kolena se zaboří do předního opěradla. Zástupci Toyoty se hájí tím, že v autech velikosti Ayga zadní sedadla využívá jen pět procent zákazníků, ti ostatní jezdí nejvýše ve dvou, a dozadu si tak odloží kabelku nebo nákupní tašku.

Kufr se zvětšil ze 168 na 231 litrů. Výřez pátých dveří ale není nikterak velkorysý.
Kufr se zvětšil ze 168 na 231 litrů. Výřez pátých dveří ale není nikterak velkorysý. | Foto: Martin Přibyl

Více by tak měli ocenit zavazadlový prostor, který sice neboduje ideální přístupností (vstupní otvor je poměrně vysoko), ale v rámci třídy pojme solidních 231 litrů. Pozor je nutné dát na to, že základní varianta Ayga X nebude mít látkový kryt kufru. Vyšší verze ho také doplňují účinnějším odhlučněním kabiny.

Se změnou svého charakteru také Aygo zdražilo. Doby, kdy se nejdostupnější Toyota dala pořídit za ceny do 200 000 korun, jsou dávno pryč, však se také předchozí generace doprodává za ceny od 277 900 korun. Aygo X nyní startuje na 319 000 korunách po započítání osmitisícové slevy, top stylové verze s převodovkou CVT překračují 460 000 korun.

Zástupci Toyoty tvrdí, že cenový rozdíl mezi odcházející generací a novinkou pokryje širší standardní výbava. Nové "iksko" ostatně od základu nabízí nejen širokou paletu asistenčních systémů, ale také přední elektrická okna nebo rádio s dotykovým displejem. Na druhou stranu i novinka v základní verzi postrádá otáčkoměr a má černá nelakovaná zrcátka a stejně provedené kliky. Klimatizace byla standardem již dříve.

Toyota Aygo X 1.0 VVT-i Executive

Motor: benzinový tříválec, 998 cm3
Výkon: 53 kW při 6000 ot./min
Točivý moment: 93 Nm při 4400 ot./min
Nejvyšší rychlost: 158 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 14,9 s
Kombinovaná spotřeba: 4,7 l/100 km (WLTP)
Objem zavazadlového prostoru: 231 l 
Cena: od 439 000 Kč

To, že doba levných aut končí, není nic nového. V případě Toyoty to ale zákazníci evidentně přijímají. Původní plán dovozce byl prodat v Česku letos 400 kusů Aygo X, od lednového zahájení předprodeje však již značka eviduje 120 předobjednávek a většina z nich je dokonce na vyšší výbavové verze. Zákazníci přitom vozy ještě ani neviděli. První kusy se u prodejců objeví až v průběhu dubna a novopečení majitelé je poprvé nastartují v květnu.

 

Právě se děje

Další zprávy