Nejlepším čtenářem dopravních značek se stává: BMW 7

Radek Pecák Radek Pecák
11. 4. 2011 0:42
Řidič však stejně musí značky sledovat sám. 8 procent z nich ani nejlepší systém nepřečetl
Foto: Opel

Dříve byly podobné asistenční systém výsadou velkých a luxusních aut. V poslední době se rozšířily i do menších rodinných vozů. Například zařízení na rozpoznávání zákazových dopravních značek a jejich zobrazování na displeje uvnitř auta, má už i Opel Astra a nový Ford Focus

V testu německého ADACu, na který upozornil server autoweb.cz, se ale hodnotilo toto zařízení v manažerských limuzínách.

Konkrétně šlo o Opel Insignia, Mercedes třídy S, BMW 7, Audi A8 a Volkswagen Phaeton.  

Nejlepší je, když se
Nejlepší je, když se | Foto: Aktuálně.cz

ADAC posuzoval schopnosti jednotlivých systémů za různých podmínek. Šlo jak o spolehlivost detekce změn rychlostních limitů za běžné viditelnosti, tak v situacích, kdy byly světelné podmínky zhoršeny. Například při oslnění slunečními paprsky, v noci protijedoucím vozem či za deště.

A co dodatkové tabulky?

Testovala se schopnost systém přečíst napevno umístěné značky, stejně jako detekce přenosných značek, které se na vozovce ocitly například kvůli dočasné opravě.

Připraven byl i chyták - jak si zařízení poradí se zákazovými značkami, pod kterými ale je dodatková tabulka. Ta totiž může určovat, že zákaz platí jen v určitou dobu nebo pro některé typy automobilů, či dokonce jen při dešti. 

ADAC zkoumal, jaká doba uplyne než systém rozpozná dopravní značku a kolik vlastně zbyde času řidiči na reakci.

Hodnocení probíhalo ve dvou kategoriích. Hlavní váhu na celkové známce (66 %) mělo to, zda systém dopravní značku rozpozná. Druhou část celkového hodnocení (33 procent)  představuje dokonalost zobrazení údaje řidiči.

Přestože žádný z vozů nečte značky dokonale, žádný také v testu absolutně nepropadl. I Volkswagen Phaeton, který z pětice hodnocených skončil pátý, získal ještě známku tři. ím.

Navigace systému pomáhá

Zařízení ve Phaetonu využívá kameru v čelním skle a také údaje z navigace. Z celkového počtu značek zařízení ve VW Phaeton zachytilo 84 %. V noci se pak schopnost detekce ukázala jako horší. Naopak dokázal správně identifikovat značky s dodatkovou tabulkou.

Čtvrtý skončil Opel Insignia, který spolu se systémem detekce značek pomocí kamery v čelním skle monitoruje i jízdní pruhy. Zvukovým znamením upozorňuje řidiče při nechtěném vyjíždění z pruhu. Zařízení v Opelu jako jediné nevyužívá navigaci a spoléhá se výhradně na kameru. Umí přečíst i značku zákaz předjíždění. V testu dokázala Insignia rozpoznat 81 % značek. Insignia měla problém rozpoznat proměnné značky, na druhou stranu její schopnost číst rychle byla velmi dobrá.

Audi A8 obsadilo třetí místo. Jeho systém také ke svému fungování potřebuje ještě navigaci. Úspěšnost čtení značek dosáhla 89 %. Potíže mělo audi pouze v noci. Zařízení si dobře poradilo i se značkami s dodatkovou tabulkou vyznačující jejich platnost jen v určitý čas nebo za specifického počasí. Velice pochvalně se testující vyjádřili k zobrazení na přístrojovém štítu.

Head up displej je nejlepší

Druhá příčka patří Mercedesu třídy S. Celková míra detekce dosáhla 92 %, což je opravu vynikající výsledek. Systém dokázal využít spojení s navigací a dobře rozeznával značky s dodatkovou tabulkou. Některá proměnná značení mu však činila potíže.

A vítězem je BMW řady 7. Stejně jako mercedes úspěšně přečetl 92 procent značek. Nevadilo mu ani proměnné značení. Zařízení nemělo potíže ani se značkami s dodatkovou tabulkou. ADAC zvláště ocenil zobrazování údajů na head up displeji, což má BMW z testovaných vozů jako jediné.

 

Právě se děje

Další zprávy