Nejdřív podpora Hitlera, pak láska hippies a nakonec smutné stáří. VW Brouk končí

Volkswagen Brouk po více jak 70 letech skončí. Prý zatím bez náhrady.
Kořeny "lidového auta" neboli Volkswagenu sahají až do 30. let minulého století. O jeho vývoj se zasadil říšský kancléř Adolf Hitler, na fotografii s konstruktérem Ferdinandem Porschem u prototypu budoucího VW Brouk.
Ferdinand Porsche Hitlerovi ukázal první prototyp 3. července 1935, a to po roce vývoje vozu.
Bylo však evidentní, kde se Ferdinand Porsche nechal při konstrukci prototypu inspirovat. Auto totiž bylo až příliš podobné modelům značky Tatra, které byly dílem Hanse Ledwinky. Ostatně v roce 1961 musel VW vyplatit Tatře po prohraném soudu odškodnění.
Design vozu navrhl Erwin Komenda, ten, který se poději podepsal pod vzhled Porsche 911. Že auto připomíná "brouka", prý novináři pronesli už na berlínském autosalonu v roce 1938.
Foto: Volkswagen
Eva Srpová ČTK Eva Srpová, ČTK
Aktualizováno 10. 7. 2019 9:59
Po sedmdesáti letech končí výroba ikonického Volkswagenu Brouk. Dnes vyjede z linky v mexické Puebly poslední kus, který zamíří přímo do muzea Volkswagenu. Málokterý model má tak zajímavou minulost. Projděte si jeho sporný začátek spojený s nacistickou propagandou, velkou slávu, kterou podpořily květinové děti i smutný konec, kdy už vyšel z módy.

Automobilka Volkswagen končí výrobu svého legendárního Brouka. Uzavírá se tak 80letá historie automobilu inspirovaného československou Tatrou T97. Vůz se proměnil v symbol poválečné ekonomické obrody Německa a symbol rostoucí střední třídy. Postupně se proslavil po celém světě.

Volkswagen výrobu modelu, jehož produkci v Německu zahájil v roce 1938 a posléze s ním dobyl také americký trh, když si vůz oblíbili hippies, ukončil v roce 1979. V roce 1998 ale přišel pod vedením tehdejšího šéfa Ferdinanda Piëcha - vnuka designéra Brouka Ferdinanda Porsche - s jeho modernější verzí nazvanou New Beetle. Ta bodovala hlavně u žen.

Aby jej učinila atraktivnějším pro muže, vyvinula firma v roce 2012 další model s téměř plochou střechou, méně oblými tvary, prostornějším kufrem a navigací. Prodej na klíčovém trhu ve Spojených státech se v prvním roce zpětinásobil na téměř 29.000 vozů, pak ale znovu klesl podobně jako v případě dalších menších aut jiných značek.

Poslední z celkem 5961 aut zvláštní série New Beetle sjede z montážní linky v Pueble po oslavách ve středu a ocitne se v muzeu. Jak poznamenala agentura AP, vůz se zapsal do dějin designu a je stejně rozpoznatelný jako láhev coca-coly.

Na historii brouka se podívejte v galerii.

 

Právě se děje

Další zprávy