Nejdražší Maluch na světě. Polski Fiat Toma Hankse se prodal skoro za dva miliony

Maluch speciálně upravený pro herce Toma Hankse.
Celkem auto vyneslo 83 500 dolarů, tedy přes 1,9 milionu korun.
Crowdfundingovou akci na Malucha pro Hankse před lety vyhlásila jedna z polských roadček.
Na zadní straně opěradel předních sedadel jsou stylové kapsy.
Foto: Carlex Design
Jan Matoušek Jan Matoušek
14. 3. 2022 6:02
Příběh bílého Malucha, kterého před pěti lety dostal americký herec Tom Hanks, je dostatečně známý. Ostatně kolikrát hollywoodskou celebritu uvidíte za volantem auta z bývalého východního bloku, tím spíš slavného Polského Fiatu 126p. Teď se Hanksovo auto objevilo v titulcích znovu. Herec se jej totiž rozhodl pro dobročinné účely prodat a udělal z něj pravděpodobně nejdražšího Malucha na světě.

83 500 dolarů, v přepočtu asi 1,915 milionu korun, zaplatil zájemce pod přezdívkou yulzherrera10 minulý týden za Maluch alias Polski Fiat 126p amerického herce Toma Hankse. Dost možná tak z bílého fiátku udělal nejdražší auto svého druhu na světě, protože obecně nejde o nijak vzácný vůz. Vždyť jich za 27 let výroby v Polsku vzniklo přes 3,3 milionu, poslední 22. září roku 2000. Bílý vůz měl však vedle slavného majitele ještě jedno eso v rukávu: byl součástí dobročinné aukce, takže celá získaná částka půjde nadaci založené bývalou americkou senátorkou Elizabeth Doleovou, v rámci které funguje projekt Hidden Heroes.

Ta pomáhá lidem - rodičům, partnerům a dalším -, kteří se starají o válečné veterány nebo zraněné vojáky. Právě tomuto projektu Tom Hanks předsedá, proto vlastně nepřekvapí, že výtěžek z aukce jde právě jí. Nejedná se přitom o první auto amerického herce, jež se objevilo v poslední době v aukci. Loni bylo možné vydražit jeho přívěs Airstream, Ford F-450 Super Duty, Teslu Model S a Toyotu Land Cruiser FJ40.

Spojení Hankse a Fiatu 126p z Bílsko-Bělé, se váže až k roku 2016. Tehdy herec na sociálních sítích uveřejnil fotku, jak pózuje vedle auta s přezdívkou "maluch", tedy v překladu dítě. Snímek se dostal až k Polce Monice Jaskolské, která se rozhodla založit sbírku na Malucha pro Toma Hankse. Ten pak dostal auto z roku 1974 po kompletní renovaci exteriéru i interiéru. Postaraly se o to specializované firmy BB Oldtimer Garage a Carlex Design. Auto bylo hotové o prázdninách roku 2017, převezeno do Ameriky, kde si jej Hanks také převzal.

Od té doby bylo v Hanksově vlastnictví, až tedy do této chvíle, kdy změnilo majitele. Na stránkách aukčního portálu se pak píše, že loni v listopadu prošlo auto celkovou údržbou, byla mu vyměněna baterie a zkontrolován palivový systém, brzdy i nápravy. Samotné třímetrové auto má bílý lak karoserie, se kterým ladí mimo jiné i 12palcová ocelová kola s pneumatikami s bílým lemem. Nechybí samozřejmě plaketa připomínající slavného majitele.

Více změn se odehrálo v kabině, která je čalouněná zelenou kůží. Nechybějí sedačky s tříbodovými bezpečnostními pásy nebo plaketa na palubní desce se slavným citátem z Hanksova filmu Forrest Gump "Moje máma vždycky říkala: Život je jako bonboniéra. Nikdy nevíš, co ochutnáš" a věnováním od původní iniciátorky sbírky na automobil. Dále nechybí třeba unikátní kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel, detaily odkazující na psací stroje, které herec sbírá, nebo jeho podpis na řidičových dveřích. Hanks také k autu přidal řidičské rukavice v barvách Malucha.

Podle počítadla kilometrů najel Fiat jen 483 kilometrů, pravděpodobně jde ale o hodnotu od renovace. Kolik kilometrů ujelo auto před ní jasné není. Pod zadní kapotou je každopádně vzduchem chlazený dvouválec o objemu 594 cm3 s výkonem 17 kW, který je spojený se čtyřstupňovou manuální převodovkou. Poháněná jsou zadní kola. I pohonná jednotka přitom před prodejem prošla v listopadu 2021 kompletním servisem.

Připomeňme, že Polski Fiat 126p alias Maluch začala automobilka FSM v Bílsku-Bělé na základě italské licence vyrábět v létě 1973. Nejprve z dílů dovážených z Itálie, později se ale produkci povedlo lokalizovat. O auto byl nejen v Polsku obrovský zájem, takže otevření dalších výrobních prostor v Tychách přišlo vhod. V roce 1981 oslavili Poláci miliontý vyrobený kus, o rok dříve skončila výroba Fiatu 126 v domovské Itálii a auta ze socialistického státu tak turínská automobilka jistou dobu nabízela i pod vlastní značkou a přes vlastní dealery jako dostupnější alternativu k nové Pandě.

V průběhu výroby se třímetrové auto dočkalo řady vylepšení, silnějšího motoru nebo lepší výbavy. Přežilo i transformaci polské politiky a ekonomiky po roce 1989 a vznikalo až do září 2000. Tehdy už se jeho přezdívka Maluch byla i oficiálním označením.

 

Právě se děje

Další zprávy