Už nebudeme nabízet motorové verze, o které není zájem, říká Luboš Vlček ze Škody

Eva Srpová Eva Srpová
19. 12. 2018 16:00
Nabídka motorizací v některých škodováckých modelech postupně chudne. Inovovaná Fabia, která přišla na trh na podzim, už nemá k dispozici žádný z dieselových motorů a pohání ji jen benzinové tříválce.
Luboš Vlček, šéf českého zastoupení Škody Auto.
Luboš Vlček, šéf českého zastoupení Škody Auto. | Foto: Eva Srpová

Rapid na sklonku svého života také přišel o naftovou verzi. V Izraeli se v prosinci představila nová Škoda Scala, která Rapid nahradí, začne se prodávat v dubnu příštího roku. Pod kapotu dostane tříválcový 1.0 TSI ve dvou výkonových variantách, který doplní ještě verze na CNG, jeden čtyřválec 1.5 TSI a dieselová šestnáctistovka. 

Při příležitosti odhalení vozu Aktuálně.cz vedlo rozhovor s Lubošem Vlčkem, ředitelem Škoda Auto Česká republika.

A.cz: S ohledem na investice do elektromobility Bernhard Maier prohlásil, že Škoda Auto bude muset šetřit. Jak?
Budeme důsledně pracovat s takzvanými zástavbovými verzemi. Abych to vysvětlil, máme statistiky, o které verze je zájem větší a o které ne. A s těmito údaji budeme teď pracovat ještě víc než dřív.

A.cz: Znamená to, že osekáte nabídku variant ve svých modelech?
Je to, jako když budete vyrábět boty. Z vaší nabídky 550 párů krásných bot by se třeba 75 párů prodalo jen jednou za rok. Logicky dojdete k tomu, že nemají uplatnění na trhu a bude lepší je nevyrábět. Také vývoj motoru i jeho testování stojí velké peníze, jejich utrácení by mělo mít smysl.

A.cz: Víte už nyní, u kterých modelů ke škrtům dojde?
V koncernu VW o tom probíhá diskuse. Díky tomu, že má v portfoliu jak značky mainsteamové, tak i prémiové, je pravděpodobné, že budeme sdílet techniku ještě více než dřív. Zatímco jedna automobilka určité verze nevyužije, jiné se budou do portfolia hodit více.

A.cz: Kolik motorů bude mít v průměru každá Škoda?
Strategie vede k tomu, že například v nižší střední automobilové třídě a u kompaktů budeme nabízet dva až tři benzinové motory a dva až tři diesely. V současnosti mají některé naše vozy nabídku podstatně širší a to si myslím, že není potřeba. S postupem k vyšším automobilovým kategoriím bude paleta variant bohatší a neočekávám, že bychom zcela zrušili výkonnější verze.

A.cz: Mluvíte o dvou motorech, ale často jde jen o jeden benzinový tříválec ve dvou výkonových variantách. Znamená to, že některé škodovky v budoucnu budou mít třeba jen jeden motor, i když v několika výkonových verzích?
Nejde to takto definovat, motorový základ je sice stejný, ale výkonnější verze litrového motoru mají různé komponenty navíc. Rozdíl není jen v číslech v technických tabulkách, i když mají shodnou základní stavbu.

A.cz: Scala stojí na platformě MQB A0, která neumožňuje zástavbu hybridní varianty. Proč jste se rozhodli, že nový vůz, který se bude vyrábět minimálně dalších sedm let, nebude nikdy hybrid?
Bude se nabízet ve verzi na zemní plyn, hybridní varianta se neplánovala. Věříme, že si s benzinovými variantami, jedním dieselem a CNG verzí vystačí. Právě ve variantě na zemní plyn vidíme velkou budoucnost, stačí si spočítat provozní náklady. Jezdit za korunu na kilometr se vyplatí. A nejen to, s minimálními náklady na úpravu techniky má takový agregát o 20 % nižší emise, je tedy i výrazně ekologičtější než benzinové verze.

A.cz: CNG je levnější hlavně díky tomu, že se na něj vztahuje nižší spotřební daň. Co když tato úleva skončí?
Vládní podpora CNG je schválena až do roku 2025, pro zákazníky z řad soukromníků i firem je tedy perspektiva pro pořízení pozitivní. V oblasti CNG se v posledních pěti až sedmi letech posílila infrastruktura plnicích stanic, teď je v Česku v provozu asi 200 zařízení, před pár lety to byly jednotky.

A.cz: Jaké motory se budou podle vašeho očekávání prodávat nejvíc?
Osobně si myslím, že litrový motor o výkonu 85 kW se bude prodávat ze 40 procent, z 20 % se bude prodávat verze o výkonu 70 kW a zbylých 20 % spadá na diesel. Kdybychom dokázali to co u Octavie, tedy z benzinových motorů prodávat 8 až 10 % verzí na CNG, byl by to úspěch.

Vše o nové Škodě Scala naleznete zde:

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 hodinami

Obyvatelé San Marina se v referendu vyslovili pro legalizaci potratů

Obyvatelé San Marina se v nedělním referendu velkou většinou hlasů vyslovili pro legalizaci potratů. Na základě konečných výsledků o tom s odvoláním na místní média informovala agentura AP. Interrupce zde budou povoleny během prvních 12 týdnů těhotenství, v případě ohrožení života či psychického zdraví ženy i po tomto období. Maličký, převážně katolický stát obklopený Itálií byl jedním z posledních v Evropě, který potraty zcela zakazoval.

Podle konečných výsledků hlasovalo pro legalizaci interrupcí 77 procent voličů. Účast podle agentury APA činila 41 procent z více než 35 tisíc oprávněných voličů.

Zákaz interrupcí v San Marinu platil už od roku 1865. Tamní ženy proto cestovaly kvůli tomuto zákroku do Itálie, kde jsou potraty legální od roku 1978. Pokud obyvatelé San Marina podstoupí v Itálii jiné lékařské zákroky, které v jejich vlasti nejsou dostupné - jako kupříkladu transplantace - veřejný zdravotnický systém náklady proplatí. To však neplatí pro potraty, jelikož je stát považuje za nelegální.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Írán nedodržel plně dohodu o monitorování svých jaderných provozů, tvrdí Mezinárodní agentura pro atomovou energii

Írán v plném rozsahu nedodržel dohodu o monitorování svých jaderných provozů, kterou před dvěma týdny uzavřel s Mezinárodní agenturou pro atomovou energii (MAAE). Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na nedělní prohlášení MAAE, podle nějž Teherán nepustil inspektory do jednoho ze svých zařízení.

Írán v dohodě z 12. září podle MAAE umožnil jejím inspektorům nainstalovat nové paměťové karty do sledovacích kamer a pokračovat v monitorování íránských jaderných aktivit. V praxi to ale nedovolil v zařízení na výrobu součástek centrifug v Karadži, dodala agentura se sídlem ve Vídni.

MAAE uzavřením dohody o obsluze monitorovacích zařízení podle dřívějšího prohlášení Grossiho vyřešila svůj nejnaléhavější problém s Íránem, čímž byl vytvořen prostor pro širší diplomatické úsilí. Ředitel ale zdůraznil, že obě strany k trvalému řešení monitorování íránských jaderných zařízení dosud nedospěly.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Seemanová vylepšila v Neapoli další dva české rekordy

Plavkyně Barbora Seemanová na mezinárodní lize ISL v Neapoli vylepšila další dva své české rekordy. Sto metrů volný způsob zvládla v krátkém bazénu za 52,31 sekundy a její maximum na 200 metrů kraul má nově hodnotu 1:53,31.

Jednadvacetiletá reprezentantka, jež v týmové soutěži hájí barvy maďarského týmu Iron, dnes zaplavala další dva rekordy po sobotní čtyřstovce. Z dosavadního nejlepšího času na stovce z 9. září ubrala šest setin, na dvoustovce se zlepšila oproti dosavadnímu rekordu z prosince 2019 z Glasgow o 52 setin.

Zdroj: ČTK
Další zprávy