Nebalí se jen dárky. Zabalení auta zabere 8 minut

Radek Pecák Radek Pecák
13. 12. 2010 8:53
Fólie má řadu atestů a musí vydržet přilepená řadu měsíců
Foto: Radek Pecák

Když auto sjede z výrobní linky a projde kontrolou, ještě péče o něj v automobilce nekončí. Nejprve musí absolvovat test na polygonu, poté test odolonosti vůči stříkající vodě a nakonec je zabaleno.

Auto se však nebalí jako dárek. Obal konečný zákazník nikdy neuvidí, ledaže by náhodou potkal zrovna to své auto například naložené na kamionu na dálnici.

Než si zákazník auto převezme, je opět zcela holé.

Dříve byl místo fólie vosk

Smyslem balení aut je jejich ochrana během přepravy a skladování. Dříve se karosérie aut voskovaly a vosk pak plnil funkci ochrany například před poškrábáním laku odlétajícími kamínky při jízdě na kaminonu.

Jenže požadavky na ekologii rozhodly o nahrazení vosku speciálními fóliemi. Ty jsou samolepící a jdou zase samostatně strhnout. "U zákazníka jejich odstranění z vozu trvá jen něco málo přes pět minut," informuje Jakub Šulc z tiskového oddělení automobilky Škoda.

Jen o něco málo déle trvá "zabalení" vozu. Nejkratší dobu trvá zabalení fabie - sedm minut, osm minut potřebují dělníci na superb, yeti a roomster a nejvíce času je třeba věnovat octavii. Konkrétně je to devět minut.

Horní polovině hrozí poškození více

Redaktor deníku Aktuálně.cz sledoval balení octavií přímo na konci linky v mladoboleslavském výrobním závodě. "Pokud vůz cestuje do vzdálenějších lokalit nebo třeba i lodí do zámoří, volí se takzvaný rozšířený způsob ochrany," vysvětluje Šulc. Laicky řečeno - zabalí se vlastně celá horní polovina vozu, tedy střecha, přední i zadní kapota, sloupky střechy a pak i horní část boku až po kliky dveří.

Při přepravě na kratší vzdálenosti se fólií lepí méně a třeba při přepravě pouze po České republice, případně na Slovensko, se fólie nepoužívají vůbec. V takovém případě se pouze přilepí speciální molitonabové ochrany na kritická místa nárazníků a předních dveří.

Fólie samozřejmě při přepravě nesmí odletět a musí vydržet přilepené, i kdyby vůz třeba několik měsíců stál jako skladový vůz u dealera. "Používáme proto samolepící fólie od renomovaných výrobců. Fólie jsou schvalovány na základě norem kvality řadou simulačních a povětrnostních testů," informuje Šulc. 

 

Právě se děje

Další zprávy