Někteří na ně nadávají, jiní na ně nedají dopustit. Přehled automobilových asistentů

Martin Přibyl Martin Přibyl
15. 5. 2019 6:02
Elektronické systémy se staly nedílnou součástí moderních aut. Jedni je vítají pro jejich přínos bezpečnosti, další zatracují, protože nechtějí, aby jim počítače „kecaly“ do řízení. Přinášíme přehled moderních funkcí, které vám mohou zachránit život nebo alespoň plechy. Nutno podotknout, že většinu systémů na dalších stránkách můžete vypnout nebo jejich činnost omezit.
Foto: Martin Přibyl

Nouzové volání (eCall)

Status: povinná výbava u nových modelů

Všechny výše uvedené asistenty se snaží havárii předejít. Nouzové volání přijde na řadu ve chvíli, kdy už k bouračce dojde. Auto se v takovém případě samo propojí s linkou 112 a odešle datový balíček s anonymizovanými informacemi o nehodě (čas, přesnou polohu, směru jízdy vozidla a identifikaci auta). Kromě toho zahájí i hlasový hovor, aby mohl operátor komunikovat s posádkou vozu.

Hlavní funkcí eCallu je tedy urychlení příjezdu složek záchranného systému a také usnadnění komunikace v nouzových situacích. O jeho významu vypovídá třeba případ z letošního února, kdy pomohl zachránit řidiče na Klatovsku.

Pokud nedojde k havárii, nedochází k žádnému přenosu dat. Na systém eCall automobilky ale rády přibalují další balíčky speciálních služeb, které umožní stiskem tlačítka propojení se servisní nebo informační linkou značky. Auto s vlastní SIM kartou je navíc připojeno k internetu, takže se k němu dá přistupovat na dálku. Pomocí aplikace se pak dá zamknout nebo třeba rozblikat, lze také zjistit stav palivové nádrže a další věci. Za podobné balíčky se však již platí většinou roční předplatné.

 

Právě se děje

Další zprávy