Na zemní plyn už jezdí třetí škodovka. Vyzkoušeli jsme Fabii Combi s netovární úpravou na CNG

Ondřej Běhal
7. 9. 2016 6:48
Škoda Fabia Combi se na zemní plyn upravuje s tříválcovým litrovým motorem a stojí od 322 900 korun. Auto má pod podlahou kufru dvě nádrže na CNG, na které auto ujede až 310 km/h. Benzinová nádrž zůstala beze změny, na obě paliva má vůz dojezd 1100 km. Na rozdíl od modelů Citigo G-TEC a Octavia (Combi) G-TEC nejde o tovární úpravu. Vůz nechává upravit a prodává autorizovaný prodejce značky Havex.
Škodu Fabia Combi upravuje na zemní plyn forma Havex a využívá zařízení polské firmy Europegas.
Škodu Fabia Combi upravuje na zemní plyn forma Havex a využívá zařízení polské firmy Europegas. | Foto: Ondřej Běhal

Novou Škodu Fabia Combi upravenou firmou Havex na spalování stlačeného zemního plynu (CNG) jsme vyzkoušeli na několika desítkách kilometrů. Na rozdíl od továrně upravovaných škodovek Citigo a Octavia (její dlouhodobý test čtěte zde) tady jasně poznáte přepnutí z jednoho paliva na druhé. Ozve se totiž hlasité syknutí a cvaknutí. U továrních aut se totéž projevovalo velmi tlumeně.

Nádrže na zemní plyn mají objem 11,5 kg.
Nádrže na zemní plyn mají objem 11,5 kg. | Foto: Ondřej Běhal

Netovární úpravu poznáte i při pohledu pod podlahu zavazadlového prostoru. Ta totiž spočívá na dřevěném vestavěném lůžku, což je materiál, který běžně ve škodovkách nenajdete. Výrobce sice deklaruje, že o kufr nepřijdete, ve skutečnosti je ale o neudávaný menší počet litrů nižší, protože se podlaha směrem k pátým dveřím mírně zvedá.

Dalším prvkem, kterým se úprava Havexu liší od továrních škodovek označených G-TEC, je (dis)funkce palubního počítače, který neumí měřit spotřebu na plyn. Méně komfortní nám také připadalo umístění plnicího ventilu pod kapotou motoru. Továrně upravené škodovky na CNG ho mají pod víčkem klasické nádrže.

Na druhou stranu je ale úprava Havexu levnější. Autorizovaný prodejce škodovek nabízí Fabii Combi 1.0 MPI od 322 900 korun, tedy o padesát tisíc dráž než běžné auto v základní výbavě Active s paketem Active Plus obsahujícím například klimatizaci. Citigo G-TEC stojí podle současných ceníků o 67 tisíc více než stejná verze pouze na benzin. U Octavie rozdíl nelze spočítat, protože motor 1.4 TSI ve výkonové verzi 81 kW Škoda bez pohonu na CNG už nenabízí.

"Chceme z auta dostat o pár koní víc, než udává výrobce u pohonu na benzin," tvrdí také Martin Hnyk, který má v Havexu projekt Fabie Combi CNG na starosti. Zatím ale uvádějí maximální výkon 50 kW místo 55 kW při jízdě na benzin. Maximální rychlost při používání na CNG se podle technických údajů snižuje o 10 km/h na 165 km/h.

Při doplnění plynu musíte otevřít kapotou motoru.
Při doplnění plynu musíte otevřít kapotou motoru. | Foto: Ondřej Běhal

Na rozdíl od továrních škodovek s označením G-TEC lze u Fabie Combi CNG obě paliva volit manuálně stiskem tlačítka na kontrolním panelu. Žádnou výraznou změnu v chování auta při jízdě na plyn při srovnání s pohybem na benzin jsme nezaznamenali.

Havex udává průměrnou spotřebu Fabie Combi CNG 3,7 kg zemního plynu na každých 100 km. To je o značných 0,8 kg více, než deklaruje Škoda u Citigo G-TEC se stejným motorem, a o 0,3 kg více než u Octavie G-TEC. Náklady na provoz podle Havexu činí 0,96 Kč na kilometr.

Foto: Ondřej Běhal

Nádrže Škody Fabia Combi CNG pojmou 11,5 kg plynu, který by tak měl stačit na 310 km jízdy. Společně s neošizenou nádrží na benzin (45 litrů) se celkový dojezd šplhá na 1100 kilometrů bez tankování. V nabídce je i levnější varianta s nádrží zasahující do zavazadlového prostoru o objemu 12,5 kg.

Havex zatím prodal desítku Fabií Combi CNG, podle slov Martina Hnyka mají zájem hlavně firmy. Vývoj zařízení a testování auta trvalo půl roku. Záruka na zařízení umožňujícím provoz na CNG je dva roky, nebo šedesát tisíc ujetých kilometrů.

 

Právě se děje

Další zprávy