Na návštěvě v brněnském Zetoru redaktorka řídila tři traktory. Legálně, má na ně řidičák

Eva Srpová Eva Srpová
10. 1. 2018 7:11
Ačkoli traktory před válkou vyráběli i jiní známí českoslovenští výrobci, například Praga, Škoda nebo Wikov, synonymem pro tuzemský traktor se stala značka Zetor. Ta vyrábí své zemědělské stroje už od roku 1945. Aktuálně.cz se jelo do brněnské továrny podívat na výrobu a redaktorka se v Zetorech projela. Vlastní totiž řidičský průkaz skupiny T a samozřejmě ho dělala na Zetoru.
Zetory jsou ikonou domácího trhu. V současnosti firma vyrábí šest modelů s výkonem od 40 do 160 koní. Redaktorka Aktuálně.cz , která má na traktory řidičák, si tři traktory Zetor vyzkoušela. | Video: Eva Srpová, Tomáš Cetkovský

Zetor jezdí do hor orat brambor už 72 let. Stal se legendou nejen pro kapelu Visací zámek, která mu věnovala chytlavou písničku. Je to milník i pro mě.

Forterra je v hierarchii značky na druhém místě. Nad ní je už jen "vlajková loď", model Crystal.
Forterra je v hierarchii značky na druhém místě. Nad ní je už jen "vlajková loď", model Crystal. | Foto: Eva Srpová

Řidičský průkaz na traktor jsem si dělala před 16 lety. A bylo to samozřejmě na Zetoru. Asi na mě nezapomněl ani pan instruktor. Úšklebky nad holkou, která se šplhá do kabiny, ač nemusí mít řidičák z povinnosti, protože by studovala na zemědělské škole, ho přešly s prvním rozjezdem.

Šlapala jsem na plyn na podlaze až nadoraz a divila se, proč jedeme tak pomalu. "Vy se asi nebojíte, co," jen tak hlesl. Se Zetorem jsme uháněli maximálkou, takže výletní cyklisté měli co dělat, aby nás na silnici předjeli.

A tak se mi do paměti vryla představa, co to doopravdy znamená, když se řekne, že něco jede jako traktor.

A tu teď musím dost přehodnotit. V brněnském areálu Zetoru jsem si vyzkoušela tři modely traktorů ze čtyř, které tu aktuálně stály - Major, Proximu a Forterru. Dva menší modely, které firma do nabídky zařadila vloni (Utilix a Hortus), se totiž představily teprve na podzim loňského roku a vyrábí se v Jižní Koreji. Na parkovišti tedy chyběl jen vrcholný model Crystal.

Parkoviště u výrobní haly. Traktory putují do různých koutů světa, třeba do Afriky, Jižní nebo Severní Ameriky, na Blízký východ nebo do Asie.
Parkoviště u výrobní haly. Traktory putují do různých koutů světa, třeba do Afriky, Jižní nebo Severní Ameriky, na Blízký východ nebo do Asie. | Foto: Eva Srpová

Všechny tři zemědělské stroje na mě udělaly dojem. S mým letitým "autoškolským" Zetorem se moderní traktory nedají vůbec srovnávat, je to jiná galaxie.

Sedačka je docela komfortní. A ovládání automatické převodovky pomocí páčky pod volantem také.
Sedačka je docela komfortní. A ovládání automatické převodovky pomocí páčky pod volantem také. | Foto: Eva Srpová

O řidiče je postaráno s láskou a péčí. Může tu mít fantasticky odpruženou komfortní sedačku, displeje, které by jim mohla Dacia Logan závidět, a slušnou audiosoustavu, aby ten sběr brambor hezky rychle utekl. Kabina je i mnohem tišší a ovládací funkce v traktoru tak komfortní a superjednoduché, že by je zvládla snad i cvičená opice. Takže i já.

Forterra na mě udělala největší dojem. Není to sice "vlajková loď" značky, tou je zmíněný Crystal, ale v hierarchii Zetoru má hned druhé místo. Firma o traktoru vtipně mluví jako o "silákovi k neutahání". Je schopen vygenerovat výkon od 90 do 140 koní a hlavně může mít převodovku s hydraulickou reverzací a automatickým násobičem.

Jde o verzi HSX (snadno se to pozná, označení traktorů je hezky viditelné na jeho bocích). Automatická dvouspojková převodovka má tzv. "třetinky", tedy každý stupeň v převodovce má ještě tři podstupně. Při práci na poli se to rozhodně bude hodit. Ovládá se jednoduše páčkou vlevo pod volantem, je to snadné a rychlé, není potřeba pedálu spojky.

Forterra může mít také odpruženou přední hnanou nápravu, přičemž odpruženou kabinu už má. Díky tomu je mnohem přívětivější k zemědělci za volantem, nevytřese z něj duši. Minimálně ne hned po první motohodině.

Na to, jak sedět v traktoru stabilně, je potřeba trochu té vesnické praxe, tu já nemám, takže jsem v něm nadskakovala jako na pérech. A nikdy nezvedat pravou patu do vzduchu. Při nadskakování pak pumpujete na plyn jak diví. Pár fůr sena a určitě by to bylo se mnou zase lepší, jako tenkrát v "traktorškole".

Zetoru se aktuálně daří, ač jak s nadsázkou říkají, jsou nejmenším hráčem na trhu. Od roku 1946, kdy oddělení Zbrojovky Brno dodalo první tři traktory svým zákazníkům, se vyrobilo více než 1,3 milionu traktorů a dovážely se do celého světa, konkrétně do 136 zemí.

Na přelomu tisíciletí to vypadalo, že Zetor se nevyvleče z krize, která ho postihla, ale po odkoupení novým vlastníkem HTC Holding se podařilo značku revitalizovat a postupně se prodeje Zetoru zase zvyšují. Více než 80 procent jeho produkce putuje na export.

Brzy publikujeme článek o tom, jak se v Zetoru stroje vyrábí, proč vyrazit do sousedící Zetor galerie s celou rodinou a jaké má firma plány do budoucna.

 

Právě se děje

před 4 minutami

Ribéry se podrobil operaci kotníku a čeká ho deset týdnů léčby

Fotbalisté Fiorentiny se budou muset zhruba deset týdnů obejít bez francouzského záložníka Francka Ribéryho. Šestatřicetiletý bývalý reprezentant se podrobil operaci pravého kotníku a podle informací italského klubu může teprve za dva týdny začít s rehabilitací.

Ribéry si zranění způsobil na konci listopadu v ligovém utkání s Lecce. Kvůli zákroku odcestoval do Německa, kde v minulosti hájil barvy Bayernu Mnichov.

před 28 minutami

Dvořák zahájil SP čtyřbobů dvanáctým místem v Lake Placid

Dominik Dvořák vstoupil do nového ročníku Světového poháru čtyřbobů 12. místem v Lake Placid. V americkém olympijském toboganu tak dopadl lépe než minulý týden v dvojbobech, kde dojel třináctý a šestnáctý. Zvítězil Kanaďan Justin Kripps, Dvořák na něj ztratil 1,30 sekundy.

Po úvodním kole byl český pilot s dalšími členy posádky Dominikem Suchým, Janem Šindelářem a Jakubem Noskem na devátém místě, v druhé jízdě si ale pohoršil. Na startu přitom česká čtveřice patřila k nejrychlejším.

V minulém ročníku obsadil Dvořák v konečném pořadí SP čtyřbobů sedmé místo. Jeho nejlepším umístěním byla pátá příčka z lednového závodu v Innsbrucku, naopak nejhůře dopadl právě v Lake Placid, kde byl patnáctý.

Kripps zvítězil suverénně, druhý Lotyš Oskars Kibermanis za ním zaostal o 39 setin. Obhájce prvenství v SP Němec Francesco Friedrich dojel až čtvrtý.

V neděli se pojede v Lake Placid další závod čtyřbobů.

Závody SP v jízdě na bobech v Lake Placid (USA):

Čtyřboby: 1. Kanada (Kripps, Sommer, Stones, Coakwell) 1:49,50 (54,55+54,95), 2. Lotyšsko (Kibermanis, Kaufmanis, Vilkaste, Miknis) -0,39 (54,72+55,17), 3. Rakousko (Maier, Rangl, Sammer, Moldovan) -0,47 (54,84+55,13), …12. ČR (Dvořák, Suchý, Šindelář, Nosek) -1,30 (55,07+55,73).

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Čeští hokejisté dohrají Channel One Cup bez Zaťoviče a Pyrochty

Tým českých hokejistů na Channel One Cupu v Moskvě opustili obránce Filip Pyrochta a útočník Martin Zaťovič z extraligového Brna. Trenéři v čele s Milošem Říhou starším je uvolnili, neboť hned v pondělí mají povinnosti v klubu.

"S Brnem jsme se domluvili, že Zaťovič s Pyrochtou odlétají. Takže stejně jako po utkání v Plzni proti Finsku nás zase opustí kapitán," konstatoval Říha.

Pro dnešní utkání s Rusy v Moskvě převzal kapitánské "céčko" zkušený Zaťovič po Milanu Gulašovi. Ten do Ruska necestoval. Kdo funkci zastane jako další, neměl kouč ještě vyjasněné. Na rozdíl od obsazení brankoviště pro nedělní duel se Švédy, v němž bude ve hře prvenství v turnaji.

"O kapitánovi ještě nevíme, to jsme zatím neřešili. Ale chytat bude Marek Langhamer," prozradil Říha.

Kvůli potížím se zády nedohrál zápas s Ruskem útočník David Tomášek.

Zdroj: ČTK
Další zprávy